Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Modernizacja placu Jana Pawła II była, jak podkreślił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, jednym z największych wyzwań w ramach TORYwolucji.
Przez kilkanaście miesięcy prac na placu Jana Pawła II MPK wymieniło skrzyżowanie torowe na środku placu, cztery rozjazdy, dwanaście zwrotnic – w sumie niemal 800 metrów torów. Na inwestycji skorzystają też kierowcy aut, bo MPK zadbało o to, by w pobliżu torów wymienić wyboistą nawierzchnię na nową – równą i gładką.
Inwestycja za 8 mln złotych. Torowcy pracowali non stop, bez względu na pogodę
– Na kwotę 8 milionów złotych składały się: niecałe 6 mln złotych na realizację robót budowlanych i nieco ponad 2 mln złotych na zakup rozjazdów i skrzyżowania torowego. W ramach inwestycji wymieniliśmy cztery rozjazdy oraz jedno skrzyżowanie torowe, w tym łącznie 12 zwrotnic i blisko 50 krzyżownic. Czas realizacji inwestycji to 11 miesięcy. Pracowaliśmy non stop, bez względu na pogodę i warunki – mówi Damian Talaga, zastępca dyrektora MPK Wrocław ds. inwestycji.
Korzystając z zamknięcia placu od strony mostu Sikorskiego, MPK wymieniło torowisko w Podwalu, począwszy od placu Jana Pawła II do ulicy Księcia Witolda, z wyłączeniem samego mostu.
W sobotę przypada też finisz innej TORYwolucyjnej inwestycji – wymiany rozjazdu na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Stawowej. Po trzech tygodniach intensywnych prac 16 linii tramwajowych i autobusowych, kursujących tamtędy, będzie mogło wrócić na swoje stałe trasy.
10 kolejnych inwestycji do końca 2022 r.
– TORYwolucja nie śpi, TORYwolucja nie ma wakacji, dlatego dzisiaj kończymy jedno zadanie, jutro zaczynamy kolejne – powiedział Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. Mowa o rozpoczynającym się 16 lipca remoncie torowiska przy moście Zwierzynieckim.
– To torowisko, rozjazdy które biegną z mostu Zwierzynieckiego, nie może czekać. Tramwaje poruszają się tam z minimalnymi prędkościami, właśnie z uwagi na to żeby nie spowodować wykolejenia. Jutro rozpoczynamy pierwszy etap – podkreślił prezydent Jacek Sutryk.
Do końca roku wrocławskie MPK planuje zrealizowanie łącznie 10 inwestycji.
– Mam tylko nadzieję, że uda się je zrealizować. Trzeba pamiętać, że sytuacja z którą mamy do czynienia na świecie, wpływa także na finanse MPK – dodał Krzysztof Balawejder.
Zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów na placu Jana Pawła II
W związku z planowanym zakończeniem prac związanych z wymianą rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ulicy Piłsudskiego i Stawowej oraz na placu Jana Pawła II, od 16 lipca 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras na liniach tramwajowych 2, 5, 11, 15, 20, 31, 32, 70 i 74 oraz na liniach autobusowych K, N, 106, 110, 144, 145, 146, 148, 149 i 250.
- Tramwaje linii 2, 5, i 11 powrócą na swoją trasę przez przystanek "Dworzec Główny", a tramwaje linii 31 i 32 będą ponownie kursowały swoją stałą trasą przejazdu przez ulicę Legnicką, plac Jana Pawła II, plac Legionów, ulicę Piłsudskiego i Stawową.
- Tramwaje linii 15 będą kursowały w obu kierunkach od placu Jana Pawła II przez plac Orląt Lwowskich, plac Legionów, ulicę Piłsudskiego i Stawową do ulicy Borowskiej, a "dwudziestka" powróci na swoją stałą trasę przejazdu przez ulicę Świdnicką i Podwale.
- Tramwaje linii 70 będą kursowały w obu kierunkach na trasie Osobowice - pl. Staszica - Dw. Nadodrze - Nowowiejska - pl. Grunwaldzki - pl. Wróblewskiego - Pułaskiego - Dw. Główny PKP - Piłsudskiego - Powstańców Śląskich - Hallera - FAT, a tramwaje linii 74 zostaną skrócone do przystanku "FAT" i będą kursowały w relacji Osobowice - FAT - Osobowice.
- Autobusy linii K, N, 145, 146 powrócą na trasę i ulicę Peronową i będą zatrzymywały się na przystanku "Dworzec Główny", który zlokalizowany jest przy torowisku tramwajowym w pobliżu skrzyżowania ulicy Peronowej z ulicą Piłsudskiego.
- Przystanek autobusowy dla linii 110 w kierunku Iwin i Jagodna zostanie przywrócony z ulicy Stawowej na ulicę Peronową, ale w kierunku przeciwnym autobusy nadal będą zatrzymywały się na przystanku w zatoce autobusowej przy ulicy Peronowej obok bocznego wejścia do holu Dworca Głównego PKP (przystanek dla linii 112 i 113) co wynika z wykorzystanej przepustowości przystanku przy torowisku tramwajowym.
- Autobusy linii 106, 148 i 149 powrócą na swoją trasę przez ulicę Podwale i przystanek "Renoma".
- Autobusy linii 144 jadące od strony Polanowic w kierunku pętli przy ulicy Zwycięskiej będą kursowały objazdem od ulicy Nowy Świat przez ulicę świętego Mikołaja, plac Jana Pawła II i dalej przez placu Orląt Lwowskich do placu Legionów.
- W kierunku przeciwnym tj. z ulicy Zwycięskiej do Polanowic, trasa autobusu linii 144 pozostanie bez zmian.
- Kursy nocne linii 250 będą zatrzymywały się na przystanku "pl. Jana Pawła II", który zlokalizowany jest przy torowisku tramwajowym pomiędzy ulicą Sikorskiego i Legnicką.