Powstaje autostrada A18, zniknie „droga wstydu”
Trwa przebudowa dawnej DK18, a właściwie jej południowej nitki, od węzła Krzyżowa na Dolnym Śląsku do granicy państwa w Olszynie w woj. lubuskim. Niegdyś nazywano ją „drogą wstydu” lub „patatajką” ze względu na charakterystyczne, popękane, betonowe płyty, które wystawiały zawieszenia naszych aut i nasze wnętrzności na niezłą próbę. Kto choć raz tamtędy jechał, wie, o czym mowa. Droga została wybudowana przez Niemców w latach 30. XX w.
„Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym - połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie”.GDDKiA
Przebudowa 71,5-kilometrowej trasy została podzielona na cztery odcinki:
- Olszyna (granica z Niemcami) - Żary Zachód - 11,7 km (kilometraż od 0 do 11,7 km)
- Żary Zachód - Iłowa - gotowy - 22,1 km (od 11,7 do 33,8 km)
- Iłowa - granica województw - 16,2 km (od 33,8 do 50 km)
- granica województw - Golnice - 21 km (od 50 do 71,5 km)
Zobaczcie w naszej galerii zdjęcia z budowy A18 z maja i czerwca 2023
Dzięki przebudowie DK18 będzie można w przyszłości szybciej dojechać z Wrocławia do Berlina i Drezna. Tym bardziej, że po niemieckiej stronie również trwa przebudowa autostrady.
Kiedy pojedziemy nową autostradą A18?
Odcinek nr 2 przebudowywanej trasy jest przejezdny od września ubiegłego roku. Odcinek 1 Iłowa - Żary Zachód jest na finiszu. Oddanie do użytku kierowców odcinków nr 3 i 4 jest planowane na jesień tego roku. Dziś jadąc z Wrocławia w kierunku Berlina kierowcy muszą liczyć się z ograniczeniami prędkości na tej trasie, miejscami nawet do 40 km/h.
Zobacz budowę A18 Iłowa - Golnice, kwiecień 2023
Źródło: GDDKiA - odcinek 2 - gotowy, odcinek 1 prawie gotowy, odcinek 3 i 4