Najważniejsze informacje
- Wojsko budując połączenie kolejowe z lotniskiem zamknęło przejazdy na drugą stronę powstających torów.
- Zaniepokoiło to mieszkańców, bowiem utrudnia dotarcie m.in. do ogródków działkowych.
- Kolejny do zamknięcia jest przejazd przez tory na Żwirki i Wigury.
- Oznacza brak przejazdu dla dwóch linii autobusowych.
- Skontaktowaliśmy się z wojskiem i wyjaśniamy, co i na jak długo będzie zamknięte.
- Wojsko jest gotowe do rozmów, aby docelowo uregulować możliwość przekraczania przez cywili zamkniętego terenu wojskowego, jakim okazał się korytarz z torami kolejowymi.
Warto przypomnieć jedną rzecz, która umyka, gdy patrzy się na latające nad Muchoborem samoloty Ryanaira i Wizz Aira. Wrocławskie lotnisko jest nie tylko portem cywilnym, ale również wojskowym. Część infrastruktury jest wspólna, część wojskowa, a część stricte cywilna, jak terminal, z którego korzystamy wylatując na wakacje.
Mapa z punktami zapalnymi na Muchoborze Wielkim
Odcięte drogi to drogi techniczne biegnące wzdłuż autostrady A8 - Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Obie służą ewakuacji w razie wypadku na autostradzie - są tam wyjścia awaryjne i tymi drogami może dotrzeć np. pogotowie ratunkowe czy straż pożarna. Dodatkowo, zachodnia droga stanowi dojazd do ogródków działkowych "Goździk".Bartłomiej Tylkowski, przewodniczący zarządu osiedla Muchobór Wielki
Tory kolejowe buduje wojsko, a ściślej Rejonowy Zarząd Infrastruktury we Wrocławiu. To jedna z wielu inwestycji na potrzeby powstającej na wrocławskim lotnisku bazy załadunkowo-rozładunkowej sił zbrojnych USA.
Działający w imieniu zaniepokojonych mieszkańców Bartłomiej Tylkowski dodaje, że odcięty jest również dojazd do posesji, z której właściciel nie może się wydostać, natomiast dostać się do niego nie może śmieciarka, aby odebrać nieczystości.
Mieszkańcy spotkali się w ubiegły wtorek z przedstawicielami magistratu, GDDKiA i kierownikiem robót torowych, a w środę z szefem Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu płk. Robertem Wójcikiem.
Nie ma zgody strony społecznej na całkowitą likwidację przejazdów i odcięcie dostępu. Ewentualne remonty i zamknięcia tymczasowe powinny być także częściowe i uzgodnione - nie można odciąć dostępu pieszego, rowerowego, kołowego i dojazdu służb do tak dużego obszaru osiedla!Bartłomiej Tylkowski, przewodniczący zarządu osiedla Muchobór Wielki
Zdaniem mieszkańców niedopuszczalne jest również zamknięcie dla komunikacji zbiorowej, ale też dla rowerzystów i pieszych, ulicy Żwirki i Wigury Zachodniej, która prowadzi od Gagarina do ronda 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego.
Kursują tędy autobusy aglomeracyjne linii 927 i 967. Jeśli będą musiały do Smolca jeździć inną trasą, to komunikacji zbiorowej zostaną pozbawieni mieszkańcy ulicy Gagarina i jej okolic.
Mapa pokazuje miejsce, w którym tory przecinają Żwirki i Wigury Zachodnią
Skontaktowaliśmy się z pułkownikiem Robertem Wójcikiem, szefem Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu. Wyjaśnił nam, że z formalnego punktu widzenia, nie ma mowy o zamknięciu przejazdów przez budowane tory, bowiem... te przejazdy nie istnieją. Formalnie, bo faktycznie owszem, są.
Wyjaśniamy po kolei. Teren należy do wojska i rządzi się swoimi prawami. Tak też było w przeszłości, bo jak wspominają mieszkańcy, ta bocznica działała, gdy na wrocławskim lotnisku stacjonowały jeszcze MIG-i. Teraz wojsko ją odbudowuje.
Teren, na którym prowadzona jest inwestycja polegająca na odbudowie toru dojazdowego od stacji Wrocław Zachodni do bocznicy kolejowej na terenie lotniska jest w całości terenem Skarbu Państwa w zarządzie Ministra Obrony Narodowej (...). Teren wyłączony jest z planowania przestrzennego oraz nie stanowi terenu publicznego.z pisma szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu płk. Roberta Wójcika
Pułkownik Robert Wójcik w piśmie do redakcji wroclaw.pl wyjaśnia, że "żaden z "przejazdów" nie posiada prawnego uregulowania jako przejazd kolejowy. Przejazdy przez zamknięty teren wojskowy (bocznicę kolejową) są samowolą budowlaną i ich funkcjonowanie oraz warunki korzystania nie były nigdy uzgodnione i zgłoszone zarządcy terenu".
Wszystko funkcjonowało tak, jak funkcjonowało i z biegiem lat - połączenie kolejowe długo nie było wykorzystywane przez wojsko - stan faktyczny mocno rozminął się ze stanem prawnym, a mieszkańcy przyzwyczaili się do korzystania z teoretycznie zamkniętego terenu wojskowego. Miasto również, bowiem zbudowało drogę i wytyczyło na niej trasę autobusów podmiejskich.
Teraz, gdy roboty budowlane związane z torowiskiem weszły w kolejną fazę, powstał problem. Wojsko wyjaśnia, że na tym etapie prac musi zamknąć te nieuregulowane przejazdy przez tory.
Podjęliśmy decyzję o wygrodzeniu terenu budowy po wcześniejszym poinformowaniu zainteresowanych stron: miasta Wrocław, pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej, przewoźników komunikacji publicznej, gminy Kąty Wrocławskie. Na wniosek gminy Wrocław wygrodzenie obszaru w ulicy Żwirki i Wigury zostało odłożone w czasie celem przygotowania nowej organizacji ruchu komunikacji publicznej przez gminę.z pisma szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu płk. Roberta Wójcika
Zamknięcie Żwirki i Wigury Zachodniej jest zatem nieuniknione, ale z pisma płk. Roberta Wójcika wynika, że tylko tymczasowo. Podobnie zresztą jak przejazd przez ulicę Kunickiego, który z powodu budowy został ograniczony.
Mapa pokazuje miejsce, w którym tory przecinają Kunickiego
Szef wrocławskiego zarządu infrastruktury uważa, że budowa toru jest okazją do uregulowania formalnoprawnego funkcjonowania przejazdów w obszarze ulic Żwirki i Wigury, Kunickiego i drogi serwisowej przy autostradzie.
Docelowo zatem, po zakończeniu prac, możliwy jest - przynajmniej w pewnym zakresie - powrót do tego, co mieszkańcy znają i do czego są przyzwyczajeni - swobodnego przemieszczania się przez teren wojskowy w określonych miejscach.
W przypadku Żwirki i Wigury Zachodniej (na odcinku od N-Parku przy Gagarina do ronda 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego) legalnego ruchu samochodowego od strony Smolca i tak nie ma. Być może prywatny transport samochodowy całkiem zniknie z tego odcinka. Radzie osiedla i mieszkańcom zależy przede wszystkim na tym, aby jeździły autobusy i możliwy był przejazd rowerami.
O zamknięciu Żwirki i Wigury wojsko poinformuje z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Na łamach wroclaw.pl poinformujemy o zmianach w kursowaniu autobusów 927 i 967.
Co i na jak długo jest zamknięte:
|
tzw. droga serwisowa, przejazd przy AOW |
zamknięty od grudnia do końca kwietnia 2026 r. |
|
ulica Kunickiego |
prace prowadzone są przy częściowo funkcjonującym przejeździe |
|
ulica Żwirki i Wigury Zachodnia |
przejazd zostanie zamknięty w drugiej połowie stycznia 2026 r. do końca kwietnia 2026 r. |
Wojskowe pociągi do lotniska zaczną jeździć w 2029 roku. Będą z niego korzystać Amerykanie, a Wojsko Polskie odpowiedzialne będzie za bezpieczeństwo i organizację transportów kolejowych.
Wojsko Polskie chce wprowadzać takie rozwiązania, które są do zaakceptowania dla mieszkańców Muchoboru. Jednak płk Robert Wójcik podkreśla, że to nie wojsko weszło na te tereny i zmieniło sposób ich użytkowania. To mieszkańcy weszli na tereny wojskowe.
To nie lotnisko i nie bocznica przyszły do obszarów zamieszkania a odwrotnie - to obszary mieszkaniowe zbliżyły się do lotniska i bocznicy kolejowej.z pisma szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu płk. Roberta Wójcika
Pułkownik dodaje, że obecnie wiele obiektów, których użytkowanie zostało zaniechanie bądź znacząco ograniczone przez wojsko, dostaje drugie życie, a ich użytkowanie staje się intensywne.