wroclaw.pl strona główna

UWAGA! Wypadek na krajowej ósemce. Droga zablokowana na około 4 godziny

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Wojsko budując tory odcięło mieszkańcom dojazd
Kliknij, aby zobaczyć galerię
Zdjęcie z lipca 2025 roku. Miejsce budowy wojskowych torów kolejowych na Muchoborze Wielkim zostało objęte zakazem fotografowania. To najbardziej aktualna fotografia, jaką dysponujemy, sprzed wprowadzenia zakazu fotografowania tego miejsca Fot. Bartosz Chochołowski
Zdjęcie z lipca 2025 roku. Miejsce budowy wojskowych torów kolejowych na Muchoborze Wielkim zostało objęte zakazem fotografowania. To najbardziej aktualna fotografia, jaką dysponujemy, sprzed wprowadzenia zakazu fotografowania tego miejsca

Na zlecenie wojska budowana jest bocznica kolejowa do lotniska. Inwestycja nie budziła emocji do poniedziałku 7 grudnia, kiedy to wojsko odcięło dostęp do terenów położonych za powstającymi torami. Mieszkańcy Muchoboru Wielkiego obawiają się, że tak już zostanie na stałe, a co gorsze, zostanie odcięta droga autobusom aglomeracyjnym, z których korzystają zarówno muchoborzanie, jak i mieszkańcy Smolca. Rozwiewamy wątpliwości.

Reklama

Najważniejsze informacje

  • Wojsko budując połączenie kolejowe z lotniskiem zamknęło przejazdy na drugą stronę powstających torów.
  • Zaniepokoiło to mieszkańców, bowiem utrudnia dotarcie m.in. do ogródków działkowych.
  • Kolejny do zamknięcia jest przejazd przez tory na Żwirki i Wigury.
  • Oznacza brak przejazdu dla dwóch linii autobusowych.
  • Skontaktowaliśmy się z wojskiem i wyjaśniamy, co i na jak długo będzie zamknięte.
  • Wojsko jest gotowe do rozmów, aby docelowo uregulować możliwość przekraczania przez cywili zamkniętego terenu wojskowego, jakim okazał się korytarz z torami kolejowymi.

Warto przypomnieć jedną rzecz, która umyka, gdy patrzy się na latające nad Muchoborem samoloty Ryanaira i Wizz Aira. Wrocławskie lotnisko jest nie tylko portem cywilnym, ale również wojskowym. Część infrastruktury jest wspólna, część wojskowa, a część stricte cywilna, jak terminal, z którego korzystamy wylatując na wakacje.

Mapa z punktami zapalnymi na Muchoborze Wielkim 

Na mapie zaznaczone są miejsca, w których odcięta została możliwości wjazdu na drogi wzdłuż AOW, tzw. drogi serwisowe gis.um.wroc.pl
Na mapie zaznaczone są miejsca, w których odcięta została możliwości wjazdu na drogi wzdłuż AOW, tzw. drogi serwisowe

Odcięte drogi to drogi techniczne biegnące wzdłuż autostrady A8 - Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Obie służą ewakuacji w razie wypadku na autostradzie - są tam wyjścia awaryjne i tymi drogami może dotrzeć np. pogotowie ratunkowe czy straż pożarna. Dodatkowo, zachodnia droga stanowi dojazd do ogródków działkowych "Goździk".
Bartłomiej Tylkowski, przewodniczący zarządu osiedla Muchobór Wielki

Tory kolejowe buduje wojsko, a ściślej Rejonowy Zarząd Infrastruktury we Wrocławiu. To jedna z wielu inwestycji na potrzeby powstającej na wrocławskim lotnisku bazy załadunkowo-rozładunkowej sił zbrojnych USA.  

Działający w imieniu zaniepokojonych mieszkańców Bartłomiej Tylkowski dodaje, że odcięty jest również dojazd do posesji, z której właściciel nie może się wydostać, natomiast dostać się do niego nie może śmieciarka, aby odebrać nieczystości.

Mieszkańcy spotkali się w ubiegły wtorek z przedstawicielami magistratu, GDDKiA i kierownikiem robót torowych, a w środę z szefem Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu płk. Robertem Wójcikiem. 

Nie ma zgody strony społecznej na całkowitą likwidację przejazdów i odcięcie dostępu. Ewentualne remonty i zamknięcia tymczasowe powinny być także częściowe i uzgodnione - nie można odciąć dostępu pieszego, rowerowego, kołowego i dojazdu służb do tak dużego obszaru osiedla!
Bartłomiej Tylkowski, przewodniczący zarządu osiedla Muchobór Wielki

Zdaniem mieszkańców niedopuszczalne jest również zamknięcie dla komunikacji zbiorowej, ale też dla rowerzystów i pieszych, ulicy Żwirki i Wigury Zachodniej, która prowadzi od Gagarina do ronda 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego.

Kursują tędy autobusy aglomeracyjne linii 927 i 967. Jeśli będą musiały do Smolca jeździć inną trasą, to komunikacji zbiorowej zostaną pozbawieni mieszkańcy ulicy Gagarina i jej okolic.

Mapa pokazuje miejsce, w którym tory przecinają Żwirki i Wigury Zachodnią 

Na mapie zaznaczone jest przecięcie wojskowych torów z ulicą Żwirki i Wigury Zachodnią, po której kursują podmiejskie autobusy gis.um.wroc.pl
Na mapie zaznaczone jest przecięcie wojskowych torów z ulicą Żwirki i Wigury Zachodnią, po której kursują podmiejskie autobusy

Skontaktowaliśmy się z pułkownikiem Robertem Wójcikiem, szefem Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu. Wyjaśnił nam, że z formalnego punktu widzenia, nie ma mowy o zamknięciu przejazdów przez budowane tory, bowiem... te przejazdy nie istnieją. Formalnie, bo faktycznie owszem, są.

Wyjaśniamy po kolei. Teren należy do wojska i rządzi się swoimi prawami. Tak też było w przeszłości, bo jak wspominają mieszkańcy, ta bocznica działała, gdy na wrocławskim lotnisku stacjonowały jeszcze MIG-i. Teraz wojsko ją odbudowuje.

Teren, na którym prowadzona jest inwestycja polegająca na odbudowie toru dojazdowego od stacji Wrocław Zachodni do bocznicy kolejowej na terenie lotniska jest w całości terenem Skarbu Państwa w zarządzie Ministra Obrony Narodowej (...). Teren wyłączony jest z planowania przestrzennego oraz nie stanowi terenu publicznego.
z pisma szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu płk. Roberta Wójcika

Pułkownik Robert Wójcik w piśmie do redakcji wroclaw.pl wyjaśnia, że "żaden z "przejazdów" nie posiada prawnego uregulowania jako przejazd kolejowy. Przejazdy przez zamknięty teren wojskowy (bocznicę kolejową) są samowolą budowlaną i ich funkcjonowanie oraz warunki korzystania nie były nigdy uzgodnione i zgłoszone zarządcy terenu".

Wszystko funkcjonowało tak, jak funkcjonowało i z biegiem lat - połączenie kolejowe długo nie było wykorzystywane przez wojsko - stan faktyczny mocno rozminął się ze stanem prawnym, a mieszkańcy przyzwyczaili się do korzystania z teoretycznie zamkniętego terenu wojskowego. Miasto również, bowiem zbudowało drogę i wytyczyło na niej trasę autobusów podmiejskich.

Teraz, gdy roboty budowlane związane z torowiskiem weszły w kolejną fazę, powstał problem. Wojsko wyjaśnia, że na tym etapie prac musi zamknąć te nieuregulowane przejazdy przez tory. 

Podjęliśmy decyzję o wygrodzeniu terenu budowy po wcześniejszym poinformowaniu zainteresowanych stron: miasta Wrocław, pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej, przewoźników komunikacji publicznej, gminy Kąty Wrocławskie. Na wniosek gminy Wrocław wygrodzenie obszaru w ulicy Żwirki i Wigury zostało odłożone w czasie celem przygotowania nowej organizacji ruchu komunikacji publicznej przez gminę. 
z pisma szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu płk. Roberta Wójcika

Zamknięcie Żwirki i Wigury Zachodniej jest zatem nieuniknione, ale z pisma płk. Roberta Wójcika wynika, że tylko tymczasowo. Podobnie zresztą jak przejazd przez ulicę Kunickiego, który z powodu budowy został ograniczony.

Mapa pokazuje miejsce, w którym tory przecinają Kunickiego 

Na mapie zaznaczone jest przecięcie wojskowych torów z ulicą Kunickiego gis.um.wroc.pl
Na mapie zaznaczone jest przecięcie wojskowych torów z ulicą Kunickiego

Szef wrocławskiego zarządu infrastruktury uważa, że budowa toru jest okazją do uregulowania formalnoprawnego funkcjonowania przejazdów w obszarze ulic Żwirki i Wigury, Kunickiego i drogi serwisowej przy autostradzie.

Docelowo zatem, po zakończeniu prac, możliwy jest - przynajmniej w pewnym zakresie - powrót do tego, co mieszkańcy znają i do czego są przyzwyczajeni - swobodnego przemieszczania się przez teren wojskowy w określonych miejscach. 

W przypadku Żwirki i Wigury Zachodniej (na odcinku od N-Parku przy Gagarina do ronda 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego) legalnego ruchu samochodowego od strony Smolca i tak nie ma. Być może prywatny transport samochodowy całkiem zniknie z tego odcinka. Radzie osiedla i mieszkańcom zależy przede wszystkim na tym, aby jeździły autobusy i możliwy był przejazd rowerami.

O zamknięciu Żwirki i Wigury wojsko poinformuje z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Na łamach wroclaw.pl poinformujemy o zmianach w kursowaniu autobusów 927 i 967.

Co i na jak długo jest zamknięte:

tzw. droga serwisowa, przejazd przy AOW

zamknięty od grudnia do końca kwietnia 2026 r.

ulica Kunickiego

prace prowadzone są przy częściowo funkcjonującym przejeździe 

ulica Żwirki i Wigury Zachodnia

przejazd zostanie zamknięty w drugiej połowie stycznia 2026 r. do końca kwietnia 2026 r.

Wojskowe pociągi do lotniska zaczną jeździć w 2029 roku. Będą z niego korzystać Amerykanie, a Wojsko Polskie odpowiedzialne będzie za bezpieczeństwo i organizację transportów kolejowych. 

Wojsko Polskie chce wprowadzać takie rozwiązania, które są do zaakceptowania dla mieszkańców Muchoboru. Jednak płk Robert Wójcik podkreśla, że to nie wojsko weszło na te tereny i zmieniło sposób ich użytkowania. To mieszkańcy weszli na tereny wojskowe.

To nie lotnisko i nie bocznica przyszły do obszarów zamieszkania a odwrotnie - to obszary mieszkaniowe zbliżyły się do lotniska i bocznicy kolejowej.
z pisma szefa Rejonowego Zarządu Infrastruktury we Wrocławiu płk. Roberta Wójcika

Pułkownik dodaje, że obecnie wiele obiektów, których użytkowanie zostało zaniechanie bądź znacząco ograniczone przez wojsko, dostaje drugie życie, a ich użytkowanie staje się intensywne.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama