Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Lokomotywa o numerze 079 to jedyny czynny w kraju zabytkowy spalinowóz kultowej serii lokomotyw przeznaczonych pierwotnie do prowadzenia pociągów pasażerskich, zachowany w historycznym zielonym kolorze wraz z oryginalnym wyposażeniem technicznym.
Pociąg retro 2023. Skład przejedzie Magistralą Podsudecką
– Tym razem gratką dla fanów podróży i turystyki kolejowej oraz fotografowania będzie przejazd w wagonach prowadzonych przez „Fiata” po jednej z historycznych linii Dolnego Śląska - Magistrali Podsudeckiej – mówi Michał Wychodil z Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu i dodaje:
– Jej nazwa jest nieprzypadkowa, bo przebiega przez malownicze i ciekawe tereny Przedgórza Sudeckiego. Ten kolejowy szlak zbudowano jeszcze w latach 70. XIX wieku. Dzięki Magistrali Podsudeckiej, już od 1876 roku prowadzono przewóz ludzi i towarów z Legnicy przez Strzegom, Dzierżoniów Śląski, Kamieniec Ząbkowicki, Nysę, Prudnik i Kędzierzyn Koźle aż do Katowic. Linia ta o numerze 137 na całej swojej długości przebiega przez terytorium aż trzech województw - dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego.
Pociąg retro 2023. Oto dokładna trasa. Zobaczcie
Pociąg specjalny prowadzony „Fiatem” SU45 - 79 pojedzie częścią tej historycznej trasy, na odcinku:
- Wrocław Główny (godz. 5.00)
 - Legnica
 - Rokitki
 - Legnica
 - Jawor
 - Rogoźnica
 - Strzegom
 - Jaworzyna Śląska
 - Świdnica Miasto
 - Dzierżoniów Śląski
 - Piława Górna
 - Kamieniec Ząbkowicki
 - Otmuchów
 - Kamieniec Ząbkowicki
 - Piława Górna
 - Dzierżoniów Śląski
 - Świdnica Miasto
 - Sobótka
 - Wrocław Główny (godz. 21.00)
 
Pociąg retro 2023. Co ciekawego na trasie?
– Uczestnicy imprezy będą mieć wyjątkową okazję do wykonania zdjęć i podziwiania miejsc, gdzie zachowała się zabytkowa architektura przemysłowa i gospodarcza z wieku XIX i XX oraz dawna zabudowa i infrastruktura kolejowa. Historycznym symbolem dawnej kolei są zachowane na części linii drewniane słupy teletechniczne oraz sygnalizacja kształtowa - semafory ramienne, ruchome tarcze - np. na stacji w Dzierżoniowie - mówi Michał Wychodil z Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
– W Strzegomiu natomiast znajduje się unikatowy dworzec o konstrukcji szachulcowej - takie budynki stawiano w czasach istnienia Towarzystwa Kolei Wrocławsko - Świdnicko - Świebodzickiej, w XIX wieku. Później przebudowywano je na murowane. Strzegomski dworzec jest ostatnim tego typu w rejonie, który przetrwał do czasów współczesnych. Ponadto Magistrala Podsudecka okala w rejonie przejazdu pociągu masyw Ślęży, co da podróżnym niezapomniane widoki – dodaje.
Bonusem wycieczki pociągiem retro będzie też początkowy wjazd na stację Rokitki, gdzie zachowały ślady dawnej świetności kolei oraz dodające uroku a powoli znikające z krajobrazu wieże ciśnień.
Bilety na sobotnią podróż pociągiem zostały wyprzedane. Fani pociągów retro mogą jednak zjawić się na stacjach kolejowych, na których zatrzyma się lokomotywa z wagonami i zrobić sobie np. zdjęcia na tle zabytkowego składu.
Ruszyła jednak sprzedaż na kolejną kolejową imprezę. Oto szczegóły: