Poszerzaniem tunelu zajęła się nowoczesna maszyna ,,Tem'' zwana Katarzyną od patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej (zgodnie z tradycją, maszynom drążącym tunele nadaje się żeńskie imiona). Urządzenie waży 120 ton, mierzy ok. 22 m i porusza się z prędkością 1m/min.
Najważniejsze prace maszyną rozpoczęły się w maju 2023 r.
Tunel koło Trzcińska to ponad stuletni obiekt o długości ok. 300 m. Biegnie po Wzgórzami Dziwiszowskimi między Janowicami Wielkimi a Wojanowem (na trasie Wrocław – Zgorzelec). Na tej malowniczej trasie kursują pociągi osobowe i towarowe, te ostatnie obsługują m.in. kopalnie odkrywkowe.
Konieczne było czasowe zamknięcie trasy
Podczas najważniejszych prac prowadzonych w listopadzie konieczne było wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej, która obowiązywała między 12 a 27 listopada. Obecnie, mimo nadal trwających prac, ruch pociągów został przywrócony.
Galeria zdjęć
Tunel koło Trzcińska zwiększa możliwości kolei na Dolnym Śląsku. Po zakończeniu robót możliwy będzie równoczesny przejazd pociągów po obu torach na trasie Wrocław - Jelenia Góra. Dotychczas ze względu na zbyt małą szerokość zabraniały tego przepisy.
Katarzyna poszerzyła obiekt do wymaganych rozmiarów - z ok. 8,3 m. do ponad 11 m.
Teraz przy wykorzystaniu ruchomego szalunku realizowana jest docelowa obudowa tunelu. Ukończono już połowę końcowej obudowy tunelu. Ściany konstrukcji pozwolą bezpiecznie poprowadzić ruch kolejowy. W ciągu doby przez tunel przejeżdża ponad 30 pociągów.
Koszt przebudowy tunelu to blisko 130 mln zł. Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” i przewidywane jest obecnie na II kwartał 2024 r.