O planach i zakresie remontu ulicy Ruskiej informowaliśmy pod koniec marca (tutaj). Na przełomie maja i czerwca inwestorzy podpisali umowę opiewającą na ponad 390 tysięcy złotych.
Mamy umowę na projekt przebudowy ul. Ruskiej. To historyczna ulica naszego miasta, którą chcemy przebudować i zazielenić. Projektant będzie musiał przewidzieć na ul. Ruskiej miejsce dla drzew, krzewów, ale także pnączy.Wrocławskie Inwestycje
Drzewa zostaną posadzone po szerszej stronie Ruskiej – między ulicą Kiełbaśniczą a Rzeźniczą – a także na wysokości Kazimierza Wielkiego i Psich Bud. Inne rośliny zajmą miejsce w donicach. „Chcemy, aby ponownie była to symboliczna brama do serca starówki od strony zachodniej” – napisali pracownicy WI na FB.
Ruska to ulica zabytkowa, zatem projekt musi być uzgodniony z konserwatorem. Celem głównym przebudowy jest lepsze jej przystosowanie do potrzeb pieszych i rowerzystów.
Chodniki, ścieżka rowerowa i jezdnia
Chodniki będą ułożone wyłącznie z płyt kamiennych, co oznacza, że zniknie kostka. Krawężniki mogą zostać obniżone. Dopuszczony jest także wariant z podniesieniem poziomu jezdni. Te zmiany zaplanowane są z myślą również o osobach niepełnosprawnych. Kamienne płyty chodników będą miały różny format, kolor i fakturę, tak aby w jak największym stopniu podkreślić rangę Ruskiej.
Nowa nawierzchnia, z kostki granitowej, pojawi się na ścieżkach rowerowych. Na odcinku od Kazimierza Wielkiego do Rzeźniczej rowerzyści pojadą kontrapasem, dalej – do placu Solnego – ruch będzie odbywał się na zasadach ogólnych.
Zasady jazdy samochodami pozostaną takie same. Nadal będzie można przejechać pomiędzy Solnym a ul. Kiełbaśniczą oraz skręcić w Ruską z Rzeźniczej i dojechać do Kazimierza Wielkiego (jeden kierunek). Odcinek od Rzeźniczej do Solnego wciąż będzie niedostępny dla samochodów.
Nawierzchnia jezdni zostanie przebudowana, ale tak, aby zachować jak najwięcej historycznej kostki brukowej, która – zdaniem władz miasta – jest dobrej jakości, regularna i gładka. Ubytki i niedostatki zostaną uzupełnione nową, podobną kostką. Wytyczne konserwatorskie dopuszczają pozostawienie historycznego torowiska z jednoczesnym zabezpieczeniem szyn.
Ruska w ładniejszej wersji zaprezentuje się prawdopodobnie pod koniec 2024 roku.