W sobotę 7 grudnia na tory wyjechał niebieski tramwaj. Dzień jak co dzień? Nie do końca, bowiem chodzi o skład zabytkowy: wagon silnikowy typu Konstal N z 1949 roku i doczepę ND z 1952 roku,
Taki zestaw ruszył koło południa spod opery w kierunku Zajezdni Popowice.
A w zajezdni: zwiedzanie z przewodnikiem i prelekcja o tramwajach serii N. Po tych atrakcjach o godz. 14.00 zabytkowe pojazdy ruszą w drogę powrotną na plac Teatralny.
Doczepa ND numer 3560
Wagon ten należy do serii warszawskich tramwajów dostarczonych do Wrocławia w latach 60. Wyprodukowany został w 1952 r. W Warszawie nosił numer 1647. Był to wagon dwustronny i dwukierunkowy i w takiej wersji przybył do Wrocławia w 1968 r., gdzie do ruchu skierowany został w dniu 25 kwietnia pod numerem taborowym 3560. Stacjonował w zajezdni nr I „Gaj” przy ul. Ślężnej.
Galeria zdjęć
Opisywana doczepa należała do grupy wagonów, które przechodziły remont generalny od 1973 r. Modernizacja objęła kompletną przebudowę na pojazd jednostronny i jednokierunkowy, w związku z czym likwidacji uległy drzwi w lewej – od tej pory – burcie. Zmodyfikowano także drzwi w prawej burcie, montując dwudzielne, rozsuwane za pomocą mechanizmu składającego się z łańcuchów rowerowych oraz silników od wiertarek, uruchamianych elektrycznie z pulpitu motorniczego.
Co ciekawe, oblachowanie wagonu zostało przedłużone w dół (a zatem wygląd upodobniono do wersji 4ND, chociaż z czasem dla ułatwienia konserwacji podwozia część środkowa fartucha została wycięta). Po remoncie wagon pomalowany był już na kolor kremowo-niebieski. Wóz #3560 w służbie liniowej pozostał aż do 25 września 1991 r., a zatem należał do ostatnich wagonów tego typu kursujących regularnie po Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji został przeznaczony do zachowania jako wagon muzealny.