Idea

Centrum Wrocławia jest naszą wizytówką – miejscem spotkań, odpoczynku, relaksu, zakupów dla wrocławian i licznie odwiedzających miasto turystów. Obszar ten jest naszym najcenniejszym dziedzictwem kulturowym i wspólnym dobrem podlegającym ochronie. Park kulturowy we Wrocławiu to nowy pomysł na uporządkowanie przestrzeni w ścisłym centrum miasta.

Zobacz prezentację o Parku Kulturowym „Stare Miasto”.



Przestrzeń wrocławskiego Parku Kulturowego „Stare Miasto” służyć ma mieszkańcom, właścicielom nieruchomości, przedsiębiorcom, władzom lokalnym i turystom, czyli wszystkim, którzy z tego wyjątkowego miejsca korzystają.
Prawo do użytkowania przestrzeni daje nam korzyści, ale nakłada na nas również odpowiedzialność i sobą określone obowiązki. Każdy z nas jest zobowiązany do należytej dbałości o historyczne i krajobrazowe walory tego miejsca i do zachowania jego wyjątkowego charakteru. Właśnie dlatego władze Wrocławia objęły szczególną ochroną najstarszą część stolicy Dolnego Śląska.

Ochroną jest objęty obszar ok. 210 hektarów, uznany za pomnik historii, czyli Stare Miasto w granicach fosy miejskiej, ale także Wyspy Odrzańskie, Ogród Botaniczny, Ostrów Tumski, park Słowackiego, cała Promenada Staromiejska, a także plac Kościuszki.

Cały obszar wrocławskiego Parku Kulturowego jest wpisany do rejestru zabytków, ale niestety zbyt często pojawiają się tutaj reklamy i inne obiekty, wieszane bez zgody konserwatora zabytków. Uchwała przyjęta 10 kwietnia 2014 roku, która powołała istnienie parku kulturowego, pomaga utrzymać estetykę w najcenniejszym obszarze Wrocławia.

– Dzięki precyzyjnym regulacjom prawnym, dotyczącym zarówno umieszczania nośników reklamowych i nośników informacji wizualnej, jak i szyldów czy tablic odzyskamy piękno naszego miasta – wyjaśnia Adam Grehl, wiceprezydent Wrocławia, i dodaje, że z centrum znikną nie tylko reklamy zasłaniające elewacje budynków, ale także przyczepy reklamowe parkujące na chodnikach. Plakaty i ogłoszenia można naklejać na słupy reklamowe. Dodatkowo będzie można korzystać z nośników reklamowych typu „city light” – dodaje wiceprezydent.

Przepisy dotyczą także działalności usługowej i handlu detalicznego prowadzonego poza budynkami, przepisom podlegają także formy zapraszania do lokali gastronomicznych. – Znikną tzw. chodzące tablice czy dowolnie ustawiane stojaki, które blokują chodnik. Za to każdy lokal będzie mógł mieć w ogródku bądź przy wejściu elegancki stojak z menu. To zdecydowanie bardziej zachęcająca forma zaproszenia do lokalu – mówi Adam Grehl.

Na terenie Parku Kulturowego „Stare Miasto” we Wrocławiu regulacje dotyczą prowadzenia robót budowlanych czy składowania i magazynowania odpadów, a także organizowania różnych imprez (koncertów, wystaw plenerowych, działań artystycznych czy zawodów sportowych). – Jest pomysł, by na terenie parku kulturowego wprowadzić zakaz używania nagłośnienia, z wyjątkiem tego stosowanego podczas imprez oraz transmisji wydarzeń kulturalnych i sportowych na żywo. Bywa, że muzyka ulicznych artystów i ta wydobywająca się z ogródków gastronomicznych wzajemnie się zagłusza – wyjaśnia wiceprezydent Grehl.

Przepisy Uchwały o Parku Kulturowym Stare Miasto zaczną obowiązywać 23 kwietnia 2015 roku.

 

Zobacz więcej

Zgłoś uwagę