Solaris MPK naszpikowany nowinkami technicznymi [ZDJĘCIA]

57 autobusów marki Solaris jeździ już po ulicach Wrocławia. Prześwietliliśmy dokładnie nowe pojazdy. Są naszpikowane nowinkami technicznymi, które służą pasażerom i bezpieczeństwu.

  • Solaris Urbino MPK Wrocław


Po Wrocławiu jeżdżą solarisy urbino w wersji 12- i 18-metrowej. Producent stworzył już kilka generacji tych niskopodłogowych pojazdów, które kursują na liniach w wielu polskich miastach. Wszystkie opatrzone popularnym logo z jamnikiem.

Miękkie i nieprzemakalne fotele dla pasażerów

Już same fotele w solarisach są dość niezwykłe. Po raz pierwszy we wrocławskim autobusie pojawiła się tapicerka typu 3D, wzór na niej zastosowany stwarza właśnie takie wrażenie.

Do tego fotele są o podwyższonej wytrzymałości, a pod tapicerką zainstalowano specjalną, „trudno nasiąkliwą” piankę, która poza tym, że gwarantuje odpowiednią miękkość, to jeszcze zapobiega zmoczeniu. Dzięki temu łatwiejsze jest też czyszczenie foteli.

Klimatyzacja i monitoring

Autobus wyposażony jest w klimatyzację i monitoring. Dzięki ostatnim zakupom już w blisko 100 wrocławskich autobusach latem można zaznać przyjemnego chłodu. Ale klimatyzacja oprócz trybu „lato”, ma też tryb „zima”, tak by ogrzewać w mrozy wnętrze pojazdu. Jak zapewniają przedstawiciele firmy Solaris, klimatyzacja jest ustawiona specjalnie pod warunki klimatyczne panujące we Wrocławiu. W pojazdach zamontowane są też kamery.

Głównie mają chronić przed wandalizmem. Poza tym, że jakość obrazu nagrana przez nie jest bardzo wysoka, to dodatkowo wyposażone są w doświetlacze podczerwieni, które pozwalają im pracować także nocą.

Udogodnienia dla niepełnosprawnych


Solarisy są niskopodłogowe, dlatego bez trudu mogą korzystać z nich osoby niepełnosprawne. Oczywiście w środku jest przygotowane specjalne miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich.

Jednak to nie wszystkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Pojazdy mają system zapowiedzi głosowych, nie tylko w wnętrzu, ale i na zewnątrz. Ułatwia to np. osobom niewidomym stojącym na przystanku rozróżnianie linii. Dodatkowo wszystkie przyciski w autobusie (poza zwykłym oznakowaniem) opisane są również alfabetem Braille'a. Tablice kierunkowe z przodu i boku pojazdu zostały tak ustawione, aby mieć odpowiednią jaskrawość i kontrast i aby łatwiej mogli je odczytać słabowidzący. Numer linii i relację widać doskonale nawet w słoneczny dzień.

Gniazda USB i lodówka dla kierowcy


W tej chwili dziesięć solarisów wyposażonych jest w gniazda USB o napięciu 5V. Pozwala to, jadąc autobusem, naładować telefon komórkowy, tablet czy czytnik e-booków. Jest to nowość w Polsce. Do tej pory w kilku pojazdach takie gniazda były tylko w Jaworznie. Niewykluczone, że do końca roku taka opcja będzie we wszystkich pojazdach marki Solaris.


Szczegóły i lista pojazdów wyposażonych w ładowarki

Producent skupił się nie tylko na komforcie pasażerów. Wiele nowinek technicznych jest też w kabinie kierowcy. Zresztą cała była projektowana specjalnie pod MPK Wrocław. Kabina, podobnie jak reszta autobusu, oświetlona jest jasnym światłem w technologii LED.


Z ciekawostek w środku, warto wymienić dwa wieszaki na ubrania dla kierowcy oraz klimatyzowany schowek na napoje. Dzięki niemu w gorące dni kierowcy mogą spokojnie schłodzić napoje. W zimę o ciepło w kabinie, poza standardowym układem, dba także dodatkowy nawiew na nogi kierowcy.
W autobusach jest też system wspomagania techniki jazdy, który pozwala kierowcy na utrzymanie odpowiednich parametrów eksploatacji.

Więcej o systemie wspomagania techniki jazdy.

Nowe technologie w solarisie wyręczają też po części mechaników. Autobusy wyposażone są w automatyczny system smarowania osi przedniej.

Zgłoś uwagę