Komputery pokierują ruchem pociągów

W ramach modernizacji jednej z głównych tras kolejowych w mieście, czyli E 59 Wrocław – Poznań, trwa informatyzacja systemu kierującego ruchem pociągów. Do tej pory w tzw. posterunkach odgałęźnych dyżurny ruchu, dzięki specjalnemu pulpitu, na którym miał odtworzone wszystkie tory, rozjazdy i semafory, kierował pociągi na odpowiednie tory.

  • PKP inwestycja

    Dyżurny na stanowisku. Teraz w centrum znalazł się monitor komputera. Wcześniej korzystano z panelu (fot. Miłosz Turowski)

  • PKP inwestycja

  • PKP inwestycja

    Trwa informatyzacja systemu kierowania ruchem kolejowym (fot. Miłosz Turowski)

  • PKP inwestycja

    Trwa informatyzacja systemu kierowania ruchem kolejowym (fot. Miłosz Turowski)

  • PKP inwestycja

    Trwa informatyzacja systemu kierowania ruchem kolejowym (fot. Miłosz Turowski)

  • PKP inwestycja

    Trwa informatyzacja systemu kierowania ruchem kolejowym (fot. Miłosz Turowski)

  • PKP inwestycja

    Trwa informatyzacja systemu kierowania ruchem kolejowym (fot. Miłosz Turowski)


Teraz pomogą mu w tym komputery, bo cały układ jest odtworzony na monitorze. Nam jako pierwszym udało się podejrzeć nowe urządzenia w posterunku Wrocław Grabiszyn.

– To tędy wjeżdżają i wyjeżdżają pociągi na Dworzec Wrocław Główny z kierunku Wałbrzycha, Legnicy, Głogowa, Leszna i Oleśnicy. Ruch jest ogromny, a na dyżurnym i systemie kierowania ruchem spoczywa wielka odpowiedzialność. To on za pośrednictwem sygnałów podawanych na  semaforach kieruje składy na dworzec. W tej pracy nie ma miejsca na żaden błąd – wyjaśnia Oskar Olejnik z PKP Polskie Linie Kolejowe. – Oczywiście uwzględniamy usterki. Mamy jednak procedury i nasze służby wiedzą, jak je wykrywać i usuwać. Naprawiamy jak najszybciej, ale zwykle wiąże się to z opóźnieniami, bo muszą być dodatkowe zabezpieczenia – dodaje.

Posterunek kierowania ruchem na Grabiszynie powstał w 1945 roku. Przed trwającą modernizacją nie był dostosowany do jednoczesnej jazdy pociągów w obu kierunkach z Wrocławia Muchoboru i Wrocławia Świebodzkiego do Wrocławia Głównego. Jego przepustowość była też zbyt mała. A ruch pociągów był sterowany za pośrednictwem urządzeń mechaniczno-przekaźnikowych. 

– Modernizacja będzie polegała na pełnej komputeryzacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym, a także na zwiększeniu przepustowości. Docelowo mają być 22 rozjazdy, umożliwiające jazdę we wszystkich kierunkach dwutorowo, a do tej pory było ich dziewięć – mówi Oskar Olejnik.

To niejedyne zmiany na trasie kolejowej E 59 Wrocław – Poznań. Przy stacji Popowice powstanie także lokalne centrum sterowania dla odcinka Wrocław Popowice – Rawicz.

– Będzie ona nadzorowała pracę posterunków na trasie z Dworca Wrocław Główny aż do granicy województwa dolnośląskiego. Taką modernizację już przeprowadziliśmy na trasie od granicy z Niemcami w Zgorzelcu do Opola – zaznacza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Koszt modernizacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym na dolnośląskim odcinku trasy wyniesie około 116 mln złotych. Prace potrwają do grudnia. Wtedy też zakończy się modernizacja całej trasy kolejowej Wrocław – Poznań.

Zgłoś uwagę