Wystarczy wpisać nazwę przedmiotu lub rodzaj odpadów i dowiesz się, gdzie możesz go wyrzucić.
Wymagania i zasady dotyczące recyklingu
Unia Europejska nałożyła na Polskę, a tym samym na poszczególne gminy, obowiązek osiągnięcia konkretnych poziomów recyklingu. Dla Wrocławia oznacza to konieczność przetworzenia 35 proc. odpadów w 2023 roku, 45 proc. w 2024 roku i aż 55 proc. w 2025 roku.
Te liczby mogą wydawać się abstrakcyjne, ale mają one bezpośredni wpływ na nasze portfele i jakość życia w mieście. Jeśli nie osiągniemy wymaganych poziomów, miastu grożą wysokie kary finansowe. To z kolei może oznaczać podwyżki opłat za wywóz śmieci dla wszystkich mieszkańców.
Piotr Krejner, rzecznik Ekosystemu
Zgodnie z przepisami, właściciele nieruchomości muszą segregować odpady na co najmniej pięć frakcji:
- zmieszane (czarny pojemnik),
- papier (niebieski pojemnik),
- tworzywa sztuczne i metale (żółty pojemnik),
- szkło (zielony pojemnik),
- bioodpady (brązowy pojemnik).
– Nie możemy zakładać, że ktoś posegreguje nasze śmieci za nas. Odzyskiwanie surowców z odpadów zmieszanych jest bardzo trudne, czasochłonne i kosztowne – podkreśla Krejner.
Konsekwencje braku segregacji?
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowej segregacji, firma odbierająca odpady oznaczy pojemnik specjalną naklejką „Eko-Alarm”. Informacja o tym fakcie zostanie przekazana do Wydziału Podatków i Opłat UMW oraz do właściciela lub zarządcy nieruchomości. Otrzymanie tej naklejki może skutkować naliczeniem podwójnej opłaty w przyszłości.
Opłata podwyższona będzie określona wyłącznie za miesiąc lub miesiące, w których stwierdzony został brak selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Na podstawie uzyskanej informacji o braku właściwej segregacji wszczyna się postępowanie podatkowe, zakończone wydaniem decyzji o podwyższeniu wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Anna Walenciejczyk, dyrektor Wydziału Podatków i Opłat UMW
Mieszkańcy, którzy nie stosują się do zasad segregacji, muszą liczyć się z podwójnymi opłatami:
- Standardowa stawka: 41,24 zł miesięcznie za osobę
- Podwyższona stawka: 82,48 zł miesięcznie za osobę
Właściciele nieruchomości mają prawo do odwołania się od decyzji o podwyższeniu opłaty. Odwołanie należy złożyć w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia.
Obowiązek segregacji odpadów oraz konsekwencje jego niedopełnienia regulują:
- Uchwała nr LXVIII/1769/23 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 25 maja 2023 r.
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Jak z problemem radzą sobie inne miasta?
Dane z innych polskich miast pokazują różne podejścia do egzekwowania segregacji odpadów. Przykładowo gmina Brwinów na Mazowszu stosuje jedne z najwyższych stawek karnych w kraju – za odbiór niewłaściwie posegregowanych odpadów nalicza opłatę w wysokości 99 zł od jednego mieszkańca, co stanowi trzykrotność stawki podstawowej.
Natomiast w Warszawie stosowana jest dwukrotność podstawowej opłaty. O tym, jak poważne mogą być konsekwencje finansowe, przekonali się w zeszłym roku mieszkańcy jednej ze spółdzielni na warszawskim Ursynowie, której wymierzono karę w wysokości 87 tysięcy złotych za nieprawidłową segregację.
W Gdańsku jest to też dwukrotność opłaty. Nakładana jest na właściciela domu jednorodzinnego czy całe wspólnoty lub spółdzielnie, jeśli firma odbierająca odpady stwierdzi, że śmieci w kubłach są źle posegregowane. Choć wielu osobom to się nie podoba – takie jest prawo, a dodatkowe opłaty są nakładane od 2020 r.
– Średnio miesięcznie od stycznia 2024 do 15 października 2024 wydaliśmy 93 decyzje o podwyższonej opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Decyzje wydawane są za dany miesiąc lub za kilka miesięcy – wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z gdańskiego magistratu.