Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dla dwutlenku azotu na podstawie pomiarów dwutlenku azotu ze stacji PMŚ: Wrocław – Wiśniowa wskazuje na ryzyko przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dla dwutlenku azotu na terenie miasta Wrocławia w rejonie ul. Powstańców Śląskich i al. Wiśniowej.
Ludność zamieszkująca obszar, na którym w 2021 r. istnieje ryzyko przekroczenia średniorocznegopoziomu dopuszczalnego dla dwutlenku azotu: ok. 5 tys. osób.
Informacje o zagrożeniu
Wrażliwe grupy ludności:
- osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób sercowo-naczyniowych (zwłaszcza niewydolność serca, choroba wieńcowa),
- osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego(np. astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc),
- osoby starsze, kobiety w ciąży oraz dzieci,
- osoby z rozpoznaną chorobą nowotworową oraz ozdrowieńcy.
Możliwe negatywne skutki dla zdrowia:
- osoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwaćpogorszenie samopoczucia np. uczucie bólu w klatce piersiowej,brak tchu, znużenie;
- osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układuoddechowego mogą odczuwać przejściowe nasileniedolegliwości, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej,nasilenie się objawów ataków astmy;
- podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych.
Zalecane środki ostrożności
W przypadku nasilenia objawów chorobowych zalecana jest konsultacja z lekarzem.
Zaleca się również:
- zwiększenie nadzoru nad osobami przewlekle chorymi, w tymniepełnosprawnymi,
- prowadzenie szerokiej edukacji adresowanej przede wszystkimdo uczniów szkół podstawowych, średnich oraz ich prawnychopiekunów, dotyczącej problemu zanieczyszczonego powietrzaoraz możliwych zachowań i czynności zmniejszających ryzykonarażenia na wysokie stężenia zanieczyszczeń.
Zalecenia dla ludności
- Zaleca się korzystanie z komunikacji miejskiej zamiast komunikacji indywidualnej w celu ograniczenia natężenia ruchu samochodowego.
- Zaleca się korzystanie z alternatywnych sposobów przemieszczania się – np. rowerem lub pieszo – na krótkich odcinkach w celu ograniczenia natężenia ruchu samochodowego.