Top 9 rowerowych miast Polski. Doceniono infrastrukturę Wrocławia

Serwis Centrum Rowerowe przeanalizował warunki dla rowerzystów w dziewięciu największych miastach w Polsce i opublikował ranking „Top 9 rowerowych miast Polski”. W zestawieniu ogólnym Wrocław zajął drugie miejsce.


System rowerów miejskich, długie trasy i nieustannie rozwijana sieć dróg to kilka z powodów, które sprawiają, że Wrocław stoi na podium polskich miast przyjaznych cyklistom.

– Wysokie miejsce w rankingu cieszy oraz motywuje do dalszego działania. Zestawienie pokazuje, że nie zatrzymujemy się i działamy, aby po Wrocławiu jeździło się wygodnie, a przede wszystkim bezpiecznie. Podczas planowania tras rowerowych staramy się oddzielać ruch rowerowy od pieszego czy samochodowego – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.

Według zestawienia we Wrocławiu nadal jest wiele wypadków z udziałem rowerzystów. Aby to się zmieniło, w mieście pojawia się coraz więcej rozwiązań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo.

– Bardzo zależy nam, aby Wrocław był bezpiecznym miejscem dla rowerzystów. Podczas planowania tras rowerowych, wyznaczamy wyniesione przejazdy, staramy się, żeby droga dla rowerów była widoczna. W mieście pojawia się coraz więcej bezpiecznych sfer, gdzie kierowcy mają obowiązek zwolnić do 30 km\h – podkreśla Daniel Chojnacki.

Coraz więcej dróg rowerowych

Niemal w każdy zakątek stolicy Dolnego Śląska można dotrzeć rowerem. Na 972 km dróg publicznych aż 37 proc. czyli 360 km, stanowią drogi przeznaczone dla jednośladów. To najlepszy wynik wśród wszystkich przebadanych miast. Ponad połowa tras rowerowych we Wrocławiu to ciągi pieszo-rowerowe.

Warto dodać, że sieć dróg rowerowych jest nieustannie rozbudowywana. W 2020 roku powstało 24,5 km nowych odcinków. Miasto w 2019 roku przeznaczyło 0,27 proc. budżetu na rozbudowę tej infrastruktury.

Aktywnie działające stowarzyszenia i duża liczba miłośników jazdy sprawiły, że aż 20 proc. wybranych projektów z budżetu obywatelskiego w 2020 roku stanowiły projekty rowerowe.

– We Wrocławiu łączymy drogi rowerowe tak, aby rowerzyści mogli wygodnie i bezpiecznie dojechać w dowolnie wybrane przez siebie miejsce. W mieście dąży się do tego, aby siatka tras rowerowych nie była przerywana. Co roku powstają kolejne odcinki, które łączą drogi i tworzą spójną całość – dodaje oficer rowerowy.

Wrocławski Rower Miejski na prowadzeniu

Rozbudowane ścieżki rowerowe we Wrocławiu sprawiły, że system rowerów publicznych świetnie funkcjonuje. To jedyne miasto w Polsce, w którym można wypożyczać pojazdy przez cały rok. Są one gęsto rozlokowane – jedna stacja przypada na 1 km kw. Na jeden rower przypada mniej niż 350 mieszkańców, co pozwala wygodnie przemierzać Wrocław na rowerze. Dodatkowo WRM ma w swojej ofercie rowery specjalne takie jak cargo, handbike czy rowery dziecięce.

Kryteria rankingu „Top 9 rowerowych miast Polski”

W rankingu wzięto pod uwagę takie kryteria jak: 

  • stosunek długości dróg rowerowych do publicznych,
  • stosunek ciągów rowerowo-pieszych i pieszo-rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych,
  • liczbę stojaków na rowery,
  • procent budżetu przeznaczonego przez miasto na infrastrukturę rowerową,
  • udział projektów rowerowych w budżetach obywatelskich,
  • liczbę aktywnych stowarzyszeń rowerowych,
  • działanie roweru publicznego,
  • bezpieczeństwo rowerzystów,
  • dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb rowerzystów.

Warto wiedzieć, że w „krajach rowerowych” – Holandii, Danii, Niemczech – ruch jednośladów potrafi osiągać nawet poziom 50 proc. całego transportu. W Polsce, w zależności od miasta, kilka procent. Jesteśmy na początku drogi, ale w porównaniu do sytuacji sprzed kilku lat, widać już zmiany.

Czytaj, też: Przejechaliśmy nową drogą rowerową z Wrocławia do Bielan

Czytaj, też: Nowe trasy pieszo-rowerowe na Skarbowców, Racławickiej i al. Piastów

Czytaj, też: Na ul. Sądowej powstanie droga rowerowa



Zgłoś uwagę