Dziś wrocławianin Tomasz Marut gra w eliminacjach do Konkursu Chopinowskiego

Trzymajmy kciuki za naszego pianistę, który w sobotę 17 lipca o 19.00 będzie grał program przygotowany na eliminacje. Tomasz Marut jest doktorantem w Szkole Doktorskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jeśli przejdzie przez eliminacje wystąpi w I etapie razem z drugim wrocławianinem, Piotrem Alexewiczem, któremu zwycięstwo w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina dało wstęp na Konkurs Chopinowski z pominięciem eliminacji. Transmisję z eliminacji obejrzymy na stronie konkursu od godz. 19.00. 

  • tomasz marut konkurs chopinowski

    Tomasz Marut ma szansę na zakwalifikowanie się do I etapu Konkursu Chopinowskiego/fot. Joanna Leja


Tomasz Marut z szansą na konkursowy sukces

Wrocławski pianista, obecnie doktorant macierzystej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, na fortepianie gra od 18 lat, a muzyka Chopina była w jego rodzinnym domu obecna od zawsze. Rodzice instrumentalisty słuchali nagrań płytowych, transmisji koncertów.

– O Konkursie Chopinowskim wiedziałem od najwcześniejszych lat, od dziecka kibicowaliśmy z rodzicami naszej polskie ekipie, a od zawsze marzyłem, aby wziąć w nim udział, m.in. dlatego zacząłem grać na fortepianie – przyznaje Tomasz Marut.  

Podczas eliminacji 17 lipca (start występu o 19.00) Tomasz Marut zagra półgodzinny program, na który złożą się następujące utwory Fryderyka Chopina:

- Etiuda Ges-dur op. 10 nr 5
- Mazurek fis-moll op. 59 nr 3
- Etiuda C-dur op. 10 nr 7
- Mazurek As-dur op. 59 nr 2
- Etiuda es-moll op. 10 nr 6
- Ballada F-dur op. 38

Wyniki eliminacji poznamy nie później niż 25 lipca, ale trzymajmy kciuki za Tomasza Maruta, a szanse na zakwalifikowanie się do I etapu Konkursu Chopinowskiego ma spore. Pomóc może doświadczenie udziału w wielu konkursach w minionych latach, by wymienić tylko te najnowsze:

III nagroda na Concours International de PianoVille de Gagny, Paryż, 2017;

II nagroda na 11. Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów Arthur Rubinstein in memoriam, Bydgoszcz 2017;

Finalista 4. Young Piano Stars International Piano Competition, Niemcy, 2019;

IV nagroda na 50. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2020.

Jeśli Tomasz Marut przejdzie, decyzją jury, do I etapu Konkursu Chopinowskiego zmagania podejmie w październiku (I etap 3-7.10, II etap 9-12.10, III etap 14-16.10, finał 18-20.10).  

Tomasz Marut jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014, 2019), Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2017, 2018, 2019), Fundacji Piotra Klera (2019) i – aż sześciokrotnie – Prezydenta Wrocławia w zakresie twórczości i edukacji artystycznej dla młodych utalentowanych wrocławian (2007, 2008, 2009, 2014, 2015, 2017).

Wrocławianie w Konkursie Chopinowskim

Już samo zakwalifikowanie się dwóch pianistów z Wrocławia do XVIII Konkursu Chopinowskiego to sukces naszej pianistyki, bo choć ze stolicy Dolnego Śląska pochodzi Krzysztof Jabłoński, laureat IV nagrody na Konkursie Chopinowskim w 1985 roku, potem nie mieliśmy już zbyt wielu okazji, by śledzić zmagania wrocławian podczas tej prestiżowej imprezy.

Przeczytajcie także: Fantastyczni pianiści z Akademii Muzycznej i ich Profesor. Talent to dar!

Najwięcej reprezentantów stolica Dolnego Śląska miała w 1995 roku, kiedy na scenie Filharmonii Narodowej wystąpili Michał Ferber (doszedł do II etapu), Michał Szczepański (w I etapie) i Paweł Zawadzki (doszedł do II etapu). W 2005 roku do II etapu, a w 2010 do I etapu dotarł jeszcze Gracjan Szymczak. 

Sukces wrocławskiej pianistyki 

Teraz mamy więcej powodów do satysfakcji, bo obydwaj wrocławianie, – Piotr Alexewicz i Tomasz Marut, którzy są kandydatami do Konkursu Chopinowskiego, są świetnie przygotowani, zmotywowani, a ich profesor Paweł Zawadzki, obecnie jeden z najbardziej cenionych w Polsce pedagogów, pilnuje, aby emocje nie wzięły góry nad solidnym przygotowaniem.

– W konkursach jest element sportu – przyznaje prof. Zawadzki. – Musimy w tych kilkunastu minutach zawrzeć całą pełnię przygotowań i jeszcze oddać wszystko w sposób niewyreżyserowany, finezyjny – podkreślał jeszcze w ubiegłym roku. 

– W ogóle nie powinno być słowa „rywalizacja” przy opisywaniu konkursów. Ważna jest radość z muzyki, mobilizacja, ale i potrzebny relaks – zapewniał też w 2020 roku Tomasz Marut. 



Zgłoś uwagę