wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 08:10

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Wyniki konkursu na projekt parku Henrykowskiego
teren projektowanego parku Henrykowskiego fot. Arkadiusz Świrski
teren projektowanego parku Henrykowskiego

Brak jednoznacznych zwycięzców w konkursie na projekt parku Henrykowskiego. Sąd Konkursowy zadecydował o nieprzyznaniu pierwszego i drugiego miejsca. Trzecią równorzędną nagrodę przyznano dwóm ze zgłoszonych projektów.

Zakończył się jednoetapowy konkurs na opracowanie projektów koncepcyjnych zagospodarowania terenu kolejowego w rejonie ulic Henrykowskiej i Paczkowskiej (Południe) jako „Park Henrykowski - Część I”.

W konkursie złożonych zostało 12 wniosków, 10 z nich zakwalifikowano. Ostatecznie wpłynęły 4 prace konkursowe, a 3 spośród nich spełniały wymogi formalne i merytoryczne.

Wyniki konkursu

  • Projekt nr 1: 56,00 punktów [trzecia nagroda]. Autor: PM Projekt sp. z o.o.
  • Projekt nr 2: 59,22 punktów [trzecia nagroda]. Autor: NM Architekci (Tomasz Marciniewicz, Zuzanna Szpocińska, Jerzy Grochulski)
  • Projekt nr 3: [praca nie podlegała ocenie ze względu na braki formalne i merytoryczne]. Autor: KMP Poniewierka sp. z o.o., AIS Śliwa Dobosz sp. z o.o. s.k., Pracownia Architektury Krajobrazu IKROPKA Dominika Krop Andrzejczuk
  • Projekt nr 4: 13,33 punktów. Autor: Alicja Ścigaczewska

park henrykowski projekt nr 1

Projekt nr 1 [trzecia nagroda], autor: PM Projekt sp. z o.o.

Park Henrykowski – projekt z WBO 2019

Projektowany park wymyślony został przez mieszkańców. W WBO 2019 zagłosowało na niego (czyli na projekt ponadosiedlowy nr 5) ponad 6300 osób. Enklawa zieleni na nieużytkowanych terenach pokolejowych ma powstać na wąskim, podłużnym pasie terenu o łącznej powierzchni około 12 hektarów. Zaczyna się on w okolicach Dworca Głównego, biegnie wzdłuż torów kolejowych, a kończy w rejonie alei Armii Krajowej.

Możliwy do realizacji dzięki PKP

Przystąpienie do prac nad projektem stało się możliwe dzięki PKP, które podpisało z miastem umowę dzierżawy działki o powierzchni 5,25 hektarów. Miasto jest także zainteresowane zagospodarowaniem w przyszłości pozostałego terenu. W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia, obszar włączony został w strefę zieleni wypoczynkowej. Powstanie parku Henrykowskiego o powierzchni 12 ha, zależy jednak od życzliwej postawy kolei, do której tereny te należą.

park Henrykowski - projekt nr 2

Projekt nr 2 (trzecia nagroda), autor: NM Architekci (Tomasz Marciniewicz, Zuzanna Szpocińska, Jerzy Grochulski)

Konsultacje społeczne

Jeszcze w grudniu 2019 roku w sprawie parku Henrykowskiego, przeprowadzone zostały konsultacje społeczne. Opinie mieszkańców zbierano zarówno przy pomocy formularza elektronicznego, jak i podczas spotkania konsultacyjnego, zorganizowanego 09.12.2019. Wzięli w nim udział m.in. mieszkańcy osiedla, przedstawiciele Rady Osiedla, Klubu Sympatyków Kolei, PKP oraz Instytutu Mediacji „Tak”. Raport z konsultacji stał się elementem dokumentacji konkursowej i podstawą do opracowania koncepcji architektonicznych.

Co dalej z projektami i z parkiem?

Do dalszych negocjacji na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej zaproszeni zostaną autorzy dwóch najwyżej ocenionych projektów. Obecny etap prac obejmuje wykonanie całościowej koncepcji zagospodarowania oraz dokumentacji projektowej, a także oczyszczenie terenu z elementów potencjalnie niebezpiecznych. Ze środków WBO 2019 przeznaczone na ten cel zostało 2 mln złotych.

Planowane jest, że park będzie powstawał etapami. Park Henrykowski wygrał także WBO 2020 (projekt nr 5, na kwotę kolejnych 2 mln złotych)

park Henrykowski - projekt nr 4

Projekt nr 4 (poza podium w konkursie), autor: Alicja Ścigaczewska

Sąd Konkursowy zadecydował o nie przyznawaniu pierwszego i drugiego miejsca. Miejsce trzecie przypadło – równorzędnie – dwóm projektom. Przedstawiamy poniżej uzasadnienie decyzji Sądu Konkursowego. Protokół z obrad, znajduje się wśród plików do pobrania pod artykułem.

Uzasadnienie decyzji

Powodem było to, że żadna z zakwalifikowanych do oceny prac w wystarczający sposób nie nawiązuje do istniejącego kontekstu miejsca i nie wykorzystuje w pełni jego potencjału, jak i nie uwzględnia znacznych ograniczeń wynikających z obecnego stanu zagospodarowania terenu objętego opracowaniem w ramach konkursu. Prace nagrodzone ex aequo trzecią nagrodą prezentują wysoki poziom warsztatu projektowego oraz zawierają pojedyncze elementy, które są wartościowe i oryginalne, co sprawia, że mogą stać się punktem wyjścia do dalszej dyskusji i negocjacji w celu wypracowania satysfakcjonującego rozwiązania.

Poniżej wymienione szczegółowe uwagi dotyczą wszystkich przedłożonych prac i są na tyle istotne, że uniemożliwiły Sądowi konkursowemu wyłonienie najlepszej z nich i nagrodzenie jej pierwszą nagrodą, co oznaczałoby jej w pełni realizacyjny charakter.

W przedstawionych propozycjach zagospodarowania terenu parku nie uwzględniano lub uwzględniano jedynie częściowo, istniejącego ukształtowania terenu, a w szczególności występowania nasypu i wąwozu, które zlokalizowane są na południe od sztucznie ukształtowanego wzniesienia. Elementy te są jednocześnie potencjałem, jak i ograniczeniem terenu objętego opracowaniem konkursowym.

Wszystkie prace konkursowe nie eksponują w wystarczający sposób zachowanych w terenie reliktów peronów, platform kolejowych oraz torowisk, np. widoczne są na całym obszarze opracowania: tłuczeń, podkłady betonowe, a także fragmenty torów we wschodniej jego części. Elementy te, zdaniem Sądu konkursowego, stanowią punkt wyjścia do tworzenia miejsc ogniskujących kompozycję parku. Mają one układ narzucający liniową kompozycję przyszłego zagospodarowania terenu. Mimo zawartych w opisach prac odniesień do dawnego układu torowisk nie zostały one prawidłowo i w wystarczający sposób odczytane w terenie i odzwierciedlone w projektach.

Żadna z prac nie pokazuje roli dominant krajobrazowych (np. Sky Tower), w tym dominant poprzemysłowych  (np. kolejowej wieży ciśnień we wschodniej części obszaru) w układzie planowanego parku, jak również istniejących i projektowanych wnętrz krajobrazowych, otwarć i zamknięć, czy osi widokowych.

Mankamentem prac jest także brak w analizach pokazania faktycznych powiązań planowanego parku z innymi terenami zieleni w mieście, chociażby poprzez tereny wzdłuż torów kolejowych, z Parkiem Tarnogajskim, czy Przedmieściem Oławskim.

Pliki do pobrania

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl