Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Swoją wiedzą podzielili się Marlena Mazur z Wydziału Promocji Miasta i Turystyki (na co dzień odpowiada za oficjalne media społecznościowe Wrocławia) oraz Miłosz Łapiński – operator wideo w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Promocja w mediach społecznościowych
Dzisiejszy odbiorca komunikatów w mediach społecznościowych skupia swoją uwagę przez maksymalnie 2-3 sekundy na jednym poście. To bardzo mało, aby skutecznie zainteresować swoimi treściami. Jak przyciągnąć jego uwagę?
- Duże, ładne zdjęcie jest zwykle lepsze niż link do materiału (artykułu, wideo). Zdjęcie na ładnym tle, “z elementem ludzkim”, będzie przyciągającym uwagę załącznikiem do posta;
- Próbuj angażować grupę odbiorców - pytać ich o rekomendacje, zachęcać do wspólnego działania (np. głosowania);
- Jeden komunikat możesz przekazać na kilka różnych sposobów (wideo, foto, grafika);
- wykorzystuj unikalne hashtagi, które pomogą w uporządkowaniu treści;
- Publikowane treści dziel za pomocą dostępnych emoji;
- Działania realizowane “w realu” zapowiadaj i pokazuj w mediach społecznościowych (warto pokusić się tutaj o zorganizowanie kreatywnych akcji osiedlowych);
- Pomocnym rozwiązaniem może okazać się utworzenie wydarzenia online oraz zaproszenie znajomych do wzięcia w nim udziału (np. “GłosujeMY na projekt X w WBO 2023”);
- Poszukaj dodatkowych źródeł komunikacji takich jak zaprzyjaźnione fanpage, newslettery, informatory, wpisy na stronach internetowych.
Działania organiczne. Czy da się to zrobić bez pieniędzy?
Promowane posty mają oczywiście większe zasięgi. Ale nawet bez wydawania pieniędzy, możecie poprawić widoczność swojego projektu w social mediach. Sprawdzają się m.in. takie działania jak:
- Umieszczanie wpisów w grupach osiedlowych i lokalnych, związanych z tematyką danego projektu (spójnie z zasadami/regulaminem);
- Zaangażowanie profili osób prywatnych, liderów;
- Zmiana zdjęcia w tle na profilu prywatnym, fanpage’ach oraz wykorzystanie tzw. postu przypiętego.
Wideo ze smartfona – jak się do tego zabrać?
Kręcenie krótkich filmów smartfonem nie jest trudne, ale warto pamiętać o paru zasadach.
- Zawsze trzeba się przygotować na wysokie zużycie baterii telefonu (np. zabezpieczyć sobie powerbank);
- Warto zadbać o czystość obiektywów (przetarcie ich chusteczką do okularów lub rąbkiem koszulki wystarczą);
- Dobrze jest pilnować czasu trwania filmu (20-30s) oraz tempa filmu (dynamiczny montaż);
- Na etapie montażu warto dodać wyskakujące napisy, podbić najważniejsze informacje innym kolorem. Do montażu wideo możesz wykorzystać darmowe aplikacje dostępne na iOS i Androida – np. KineMaster, Filmora, Adobe Premiere Rush, CapCut, GoPro Quik;
- Stosuj spokojne i stabilne ujęcia (montaż może być dynamiczny, ujęcia lepiej by były stabilne);
- Zdecydowanie najważniejsza jest odpowiedź na pytanie "Co chcemy przekazać widzowi?" Planuj ujęcia tak, żeby film był zrozumiały.
Poniżej w załącznikach (PDF) znajdziecie prezentacje na ten temat.