Konsultacje społeczne to zasięganie opinii w sprawach ważnych dla władz oraz mieszkańców i mieszkanek Wrocławia. To dialog, który towarzyszy podejmowaniu decyzji.
Na podstawie zgłoszonych w konsultacjach opinii, urzędnicy i urzędniczki mogą zweryfikować zaproponowane rozwiązania, udoskonalić koncepcje, a dzięki temu – lepiej odpowiedzieć na potrzeby wrocławianek i wrocławian.
Dla mieszkańców i mieszkanek konsultacje są sposobem na to, aby mieć wpływ na swoje otoczenie. Są także dobrą okazją, aby:
- poznać zdanie i potrzeby innych osób,
- zdobyć wiedzę o tym, jak działa miasto,
- poznać działające w okolicy organizacje pozarządowe, grupy nieformalne i instytucje,
- poznać swoich sąsiadów lub wzmocnić z nimi więzi oraz zacząć działać razem na rzecz swojego otoczenia.
We Wrocławiu konsultujemy wiele spraw, w tym np. inwestycje realizowane z Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Omawiamy także m.in. przyszły kształt remontowanych podwórek, sposób zazieleniania miasta czy duże inwestycje i dokumenty strategiczne, które mają znaczenie dla całego Wrocławia.
Z wnioskiem o ogłoszenie konsultacji społecznych we Wrocławiu może wystąpić:
- grupa co najmniej 1000 mieszkańców Wrocławia posiadających czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Miejskiej Wrocławia,
- grupa co najmniej 50 organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalność na terenie Wrocławia.
Wniosek o ogłoszenie konsultacji społecznych należy składać do Prezydenta Wrocławia (adres: Sukiennice 9, 50–107 Wrocław). Prezydent rozpatruje go w terminie 30 dni od daty jego wpływu.
Konsultacje społeczne na terenie osiedla mogą przeprowadzać także Rady Osiedla.
Warunki wnioskowania o konsultacje społeczne we Wrocławiu określone są w uchwale Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Wrocławia.
Jako grupa mieszkańców
Co musi zawierać wniosek grupy mieszkańców?
- określenie przedmiotu konsultacji, obszaru objętego konsultacjami, czasu trwania konsultacji, formy lub form konsultacji,
- wskazanie imienia i nazwiska osoby reprezentującej wnioskodawców oraz jej danych kontaktowych,
- wykaz imion i nazwisk osób popierających wniosek; wykaz musi zawierać także adresy zamieszkania i własnoręczne podpisy tych osób.
Jako grupa organizacji pozarządowych lub podmiotów
Co musi zawierać wniosek grupy organizacji lub podmiotów?
- określenie przedmiotu konsultacji, obszaru objętego konsultacjami, czasu trwania konsultacji, formy lub form konsultacji,
- nazwy organizacji lub podmiotów składających wniosek oraz ich numery w Krajowym Rejestrze Sądowym,
- imiona i nazwiska, dane kontaktowe i własnoręczne podpisy osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji lub podmiotów.
Podstawą prawną przeprowadzania konsultacji społecznych we Wrocławiu jest uchwała Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Wrocławia. Uchwała ta wynika z zapisów ustawy o samorządzie gminnym. W art. 5a ustawy podkreśla się, że gmina może przeprowadzić konsultacje w sprawach ważnych dla społeczności.
Sposób przeprowadzania konsultacji we Wrocławiu określa z kolei zarządzenie Prezydenta Wrocławia w sprawie zasad i trybu prowadzenia konsultacji z mieszkańcami Wrocławia.
Oprócz powyższych dokumentów, podstawą prawną konsultacji społecznych są także ustawy, regulujące poszczególne obszary lub sytuacje, dotyczące m.in.:
- zmiany granic gmin lub granic miasta, tworzenia przez Gminę jednostek pomocniczych, sytuacji przewidzianych ustawą oraz innych spraw ważnych dla gminy, budżetu obywatelskiego – ustawa o samorządzie gminnym,
- miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego – ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
- rewitalizacji – ustawa o rewitalizacji,
- środowiska – ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.