www.wroclaw.pl

    XEOS zawiesza działalność

    Z powodu kryzysu w branży lotniczej firma XEOS informuje o wstrzymaniu działalność zakładu i rozpoczyna rozmowy ze związkami zawodowymi o zwolnieniach pracowników. – Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na serwis silników lotniczych – napisano w komunikacie.

    Fot. XEOS

    O otwarciu Centrum Serwisowania i Naprawy Silników Lotniczych XEOS w podwrocławskiej Środzie Śląskie pisaliśmy we wrześniu 2019 r. 8 czerwca 2021 r. firma w przesłanym komunikacie informuje o zawieszeniu działalności.

    Kryzys lotniczy spowodowany pandemią COVID-19, wpłynął na decyzję o wstrzymaniu działalności firmy XEOS. Globalne prognozy wskazują, że zapotrzebowanie na usługi świadczone przez centrum serwisowania silników lotniczych, zbudowane w Polsce przez joint venture Lufthansy Technik i GE Aviation, wróci do poziomu sprzed pandemii nie wcześniej niż za kilka lat

    czytamy w komunikacie prasowym

    Branża lotnicza w trudnej sytuacji

    Przedstawiciele XEOS podkreślają, że zawieszenie działalności zakładu jest spowodowane trwającą od półtora roku pandemią. W uzasadnieniu decyzji napisano:

    • Branża lotnicza jest jedną z tych, które kryzys dotknął najbardziej – znaczne ograniczenie ruchu lotniczego na całym świecie, trwające długie miesiące uziemienia całych flot oraz niskie wskaźniki wykorzystania samolotów szerokokadłubowych sprawiły, że zapotrzebowanie na remonty silników lotniczych znacznie się obniżyło.
    • Oprócz ogólnej destabilizacji rynku lotniczego dodatkową przyczyną przejścia XEOS w tryb hibernacji jest zmniejszony globalny popyt na serwis naprawianych w średzkim zakładzie silników GEnx2B (napędzających szerokokadłubowe Boeingi 747-8). Wykazują one bowiem coraz dłuższy okres działania na skrzydle. Ponadto w czasie została przesunięta także data wejścia do eksploatacji silnika GE9X (drugiego z portfolio XEOS). Przesuwa to o kilka lat potrzebę ich remontów.

    XEOS wstrzymuje działalność

    Firma wstrzymuje działalność , ale jednocześnie informuje, że rozpoczęta w 2019 r. budowa jednej z największych na świecie komór testowych zostanie ukończona. Prace konstrukcyjne potrwają do września 2021 r.

    Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do momentu, w którym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy. Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na serwis silników lotniczych. W czasie hibernacji wykonywane będą niezbędne działania infrastrukturalne, które zagwarantują utrzymanie budynku oraz jego wyposażenia w stanie operacyjnym

    mówią przedstawiciele joint venture: Dietmar Focke, dyrektor pionu serwisu silników w Lufthansa Technik, oraz Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorująca sieć zakładów serwisowych w GE Aviation

    Rozmowy ze związkami zawodowymi

    Firma informuje, że proces redukcji etatów rozpoczął się od powiadomienia związków zawodowych, co otwiera obligatoryjne negocjacje. Po ich zakończeniu oraz podpisaniu umowy pomiędzy XEOS oraz związkami zawodowymi rozpocznie się procedura restrukturyzacji, która obejmie cały personel firmy XEOS, czyli ok. 220 osób.

    Deklarujemy szerokie wsparcie dla pracowników, aby pomóc im odnaleźć się na rynku w tej nowej sytuacji. Szczegóły dotyczące wsparcia zostaną wypracowane po negocjacjach ze związkami zawodowymi. Jesteśmy przekonani o wysokich kompetencjach i kwalifikacjach naszych kolegów, dlatego będziemy promować ich kandydatury do pracy w branży lotniczej i branżach pokrewnych, a także w innych zakładach Lufthansy Technik i GE Aviation

    fragment komunikatu

    Inwestycja za miliard złotych

    Lokalizacja w Polsce tej wartej miliard złotych inwestycji została ogłoszona w 2016 r. Nowoczesny zakład został zbudowany w 16 miesięcy. Równolegle firma szkoliła mechaników silników lotniczych we własnym centrum szkoleniowym na Bielanach Wrocławskich oraz w zakładach Lufthansy Technik w Niemczech i GE Aviation w Wielkiej Brytanii. Przyjęcie pierwszych silników do naprawy miały miejsce w 2019 r. Przed wybuchem pandemii w firmie zatrudniano 300 osób z 14 narodowości.

    XEOS/jr