www.wroclaw.pl

    XEOS otworzył zakład lotniczy za 1 miliard złotych

    Supernowoczesny zakład – Centrum Serwisowania i Naprawy Silników Lotniczych XEOS otwarto w podwrocławskiej Środzie Śląskiej. To inwestycja za 1 mld zł dwóch gigantów branży lotniczej - Lufthansy Technik oraz GE Aviation. 600 mechaników będzie naprawiać największe i najnowocześniejsze na świecie silniki lotnicze.

    Otwarcie XEOS Fot. źródło: inwestor
    Otwarcie XEOS

    Inwestycja za miliard złotych robi wrażenie. W 16 miesięcy, na polu przy drodze Wrocław-Środa Śląska postawiono od zera supernowoczesne centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych. W poniedziałek, 30 września br. szefowie Lufthansy Technik oraz GE Aviation otworzyli Centrum Serwisowania i Naprawy Silników Lotniczych XEOS. Obecni byli m.in. przedstawiciele Kancelarii Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej oraz polskiego rządu, Ambasador Republiki Federalnej Niemiec, Konsulatu Generalnego USA w Krakowie oraz reprezentanci władz samorządowych.

    Podczas otwarcia, do początku inwestycji nawiązał Thomas Böttger, dyr. zarządzający XEOS: – W czerwcu 2015 r. podczas Paris Air Show, Lufthansa Technik oraz GE Aviation – zdecydowali się stworzyć wspólnie nowoczesne centrum serwisowe dla silników lotniczych GEnx-2B oraz GE9X. Dziś spełniamy to marzenie, i z dumą stawiamy czoła dalszym wyzwaniom. XEOS to nowoczesne technologie, światowej klasy rozwiązania oraz najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa.

    Budowa zakładu składającego się z hali serwisowej, budynku socjalnego oraz otaczającej je infrastruktury ruszyła w sierpniu 2017 r., a pracownicy wprowadzili się do nowego obiektu na początku grudnia 2018 roku. Po kilku miesiącach próbnego rozruchu, podczas którego testowano specjalistyczne urządzenia, w kwietniu 2019 roku przyjęto do naprawy pierwszy komercyjny silnik. Tym samym zakład rozpoczął swoją działalność w branży.

    – W 2019 roku do naprawy trafi tu w sumie około 20 silników, po osiągnięciu dojrzałości w 2023 roku zakład rocznie będzie naprawiał ich ponad 200 – wylicza Thomas Böttger.

    Supernowoczesne silniki – transport bez utrudnień

    Pod Wrocławiem naprawiane będą silniki produkcji GE Aviation używane w samolotach pasażerskich linii lotniczych oraz przedsiębiorstw transportu lotniczego. W pierwszej kolejności będzie to silnik GEnx-2B używany przez Boeing 747-8. Drugi z silników, nad którymi będą w przyszłości pracować w zakładzie XEOS – to używany przez Boeing 777-X silnik GE9X. Silniki te produkowane są przez partnera joint venture – GE Aviation w Cincinnati w stanie Ohio w Stanach Zjednoczonych. Silnik GE9X będzie miał średnicę 4,1 m i będzie ważył ponad 9 ton. Wymiary silnika GEnx-2B są niewiele mniejsze, bo średnia wynosi 3,3 m, a waga niemal 6 ton.

    Silniki te najpierw drogą lotniczą trafią do Drezna lub Lipska, a później na ciężarówkach przewiezione zostaną do Środy Śląskiej (większe silniki będą rozmontowane).

    – Silniki zmieszczą się na normalnych TIR-ach, nie będzie więc utrudnień podczas transportu – mówił podczas otwarcia Stefan Schmuck, dyr. operacyjny XEOS.

    Oba silniki mogą być używane nawet przez 30 lat, a ich obowiązkowe przeglądy odbywają się średnio co 35 tys. godzin lotu. I to właśnie w Środzie Śląskiej będą odbywały się takie przeglądy.

    Wyszkolenie mechanika to 100 tys. dolarów

    Docelowo zakład zatrudni 600 pracowników. Obecnie zespół XEOS liczy 300 osób: mechaników silników lotniczych, inżynierów, logistyków i pracowników administracji. To osoby nie tylko ze Środy Śląskiej i Dolnego Śląska, ale z całej Polski i świata – w sumie o 12 narodowościach.

    Duża część to osoby, które dopiero w centrum XEOS uczą się nowej branży. Umożliwia im to półtoraroczne szkolenie teoretyczne i praktyczne, prowadzone we własnym Centrum Szkoleniowym na wrocławskich Bielanach oraz w podobnych zakładach Lufthansy Technik i GE Aviation za granicą – w Niemczech i Wielkiej Brytanii.

    – Na szkolenie jednego mechanika wydajemy ok. 100 tys. dolarów – dodaje Stefan Schmuck.

    Branża lotnicza na Dolnym Śląsku rośnie w siłę

    XEOS jest wspólnym przedsięwzięciem dwóch światowych liderów rynku lotniczego: Lufthansy Technik (51%) oraz GE Aviation (49%). W 2018 r. XEOS, zasilił szeregi Dolnośląskiego Klastra Lotniczego (DKL) – największej lokalnej organizacji związanej z przemysłem lotniczym.

    Grupa Lufthansa Technik, która posiada ponad 30 oddziałów i zatrudnia ponad 25 000 osób na całym świecie, jest czoło-wym dostawcą rozwiązań wsparcia technicznego dla branży lotniczej. Portfolio Grupy Lufthansa Technik obejmuje pełne spectrum usług dla samolotów komercyjnych, w tym utrzymanie, naprawy, przeglądy, modyfikacje oraz adaptacje silników i podzespołów.

    GE Aviation, jednostka operacyjna w ramach grupy GE, jest wiodącym światowym dostawcą silników odrzutowych i turbo-śmigłowych, komponentów, rozwiązań zintegrowanych cyfrowo, awioniki, energii elektrycznej i systemów mechanicznych dla komercyjnych, wojskowych, biznesowych samolotów oraz dla lotnictwa ogólnego. GE Aviation posiada także własną globalną sieć serwisową. 

    Galeria

    Kliknij na zdjęcie aby powiększyć