Studenci Politechniki wypróbowali swoją łódź solarną

Zbudowana przez studentów Politechniki Wrocławskiej łódź napędzana energią słoneczną jest już po pierwszych testach. W trakcie rejsu po Odrze młodzi konstruktorzy sprawdzali m.in. jej zwrotność oraz maksymalną prędkość. Chcą wystąpić w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych.

  • Solar Boat Team, łódź solarna, politechnika wroclawska

    Łódź studentów PWr – Solar Boat Team, fot. PWr


Czytaj też: PWr podpisała umowę z liderem światowego sektora energetyki jądrowej

Jednoosobowa łódź wyścigowa ma prawie 6 m długości i 1,6 szerokości. Jest wyposażona w dziewięć paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 6 mkw. i pakiet akumulatorów litowo-fosfatowo- żelazowych (LiFePO4), które zasilają silnik napędowy o mocy 4,5 kW – co odpowiada dwóm czajnikom elektrycznym. Łódź będzie w stanie osiągnąć prędkość 30 km/h, a docelowo, dzięki specjalnym płatom nośnym montowanym pod kadłubem, będzie gwarantowała efekt lotu.

Nad jej konstrukcją i budową studenci z PWr Solar Boat Team pracowali miesiącami.

Pierwsze wodowanie łodzi solarnej zorganizowano na Odrze przy Bulwarze Politechniki Wrocławskiej, fot. PWr

Przygotowania do międzynarodowych zawodów

Konstrukcja powstaje na międzynarodowe zawody łodzi solarnych – organizowane co roku m.in. w USA (Solar Splash) i Holandii (Solar Sport One). Te pierwsze są zwykle rozgrywane w czerwcu, a jeśli studentom z PWr udałoby się na nie pojechać, będą pierwszą ekipą spoza amerykańskiego kontynentu, która weźmie w nich udział. W czasie konkursu oceniane są: szybkość, zwrotność i efektywność energetyczna łodzi.

I właśnie te parametry wrocławscy studenci sprawdzali podczas pierwszego rejsu po Odrze. Testowali także szczelność łodzi, jej przyspieszenie i to, jak silnik współgra z łodzią, oraz czy konieczne są jakieś udogodnienia dla pilota łodzi, by sterowanie było wygodniejsze.

Czytaj też: Gra „Zaprojektuj, wybuduj” – nowy projekt studentów PWr

– Wiemy już, że konieczne są m.in. poprawki w systemie komunikacji. Potrzebujemy też specjalnego wózka do wodowania łodzi. Ze względu na dostępną infrastrukturę i duże gabaryty łodzi jej zwodowanie oraz wyciągnięcie z wody okazały się dość problematyczne – mówi Dominika Dewor, prezes koła PWr Solar Boat Team. – Ale z samych testów jesteśmy zadowoleni. Teraz czeka nas znowu trochę pracy przy wprowadzaniu poprawek – dodaje.

Swoją łódź PWr Solar Boat Team przygotowuje dzięki środkom pozyskiwanym z uczelni oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, Funduszu Aktywności Studenckiej, wrocławskiego magistratu oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. 



Zgłoś uwagę