– Z mojej perspektywy, ponowne przemyślenie relacji człowieka z naturą jest teraz jednym z najważniejszych tematów czy wyzwań dla sztuki, zwłaszcza dla sztuki wspólnotowej, jaką jest teatr – mówi reżyserka spektaklu Weronika Szczawińska. – Zrobiliśmy we Wrocławskim Teatrze Współczesnym przedstawienie „Miejski ptasiarz”, zainspirowane takim fenomenem, jakim jest amatorskie obserwowanie ptaków.
Osobista relacja z naturą
– Dla mnie te tematy naturalne, w tym przypadku – ptasiarskie, mają taką właśnie część osobistą i społeczną. Każdy z nas ma jakąś relacje z naturą, tylko o tym nie wie, a teraz jednak najważniejszym horyzontem, który wyznacza kontekst naszego życia, jest katastrofa klimatyczna i musimy się z tym mierzyć – zauważa Szczawińska, która wespół z Piotrem Wawerem juniorem jest również autorką scenariusza premierowej sztuki, i wyjaśnia jej genezę:
– Ta historia osobista zaczęła się dla mnie bardzo niedawno, w wyniku pewnych okoliczności życiowych, jakimi było przechodzenie dosyć poważnego leczenia. Zaczęłam odczuwać taką nieuchronną potrzebę „wyspokojenia” swoich myśli czy znalezienia jakby innego miejsca na świecie niż jeżdżenie od teatru do teatru i produkowanie spektakli i wtedy w jakiś sposób zwróciłam się ku naturze – i co może zabrzmieć supernaiwnie, ale taka jest prawda – ku naturze miejskiej. Natomiast w dalszej kolejności zaczęłam zwracać uwagę na ptaki w mieście.
– Jeśli na przyrodę, na naturę zaczyna się patrzeć w sposób „skromny”, tzn. zauważając ją wokół siebie i szukając w tym pewnego rodzaju spokoju czy uważności, to tak naprawdę ten horyzont poznawczy zaczyna się rozszerzać i rozszerzać – mówi Weronika Szczawińska, fot. Filip Wierzbicki
– Potem trafiła w moje ręce książka Stanisława Łubieńskiego „Dwanaście srok za ogon” – chyba największa i najgłębsza w języku polskim napisana książka właśnie o fascynacji ptakami, o birdwatchingu, ptakach w kulturze – kontynuuje reżyserka. – Dzięki tej lekturze trafiłam na kolejną lekturę, tzn. Davida Lindo „The Urban Birder”, co w spektaklu tłumaczymy jako „Miejski ptasiarz”. I ta książka zafascynowała mnie z tego względu, że właśnie bierze na warsztat jedno tylko zjawisko – obserwowanie ptaków w warunkach miejskich. To znaczy takie spojrzenie na miejską rzeczywistość, które całkowicie ją przekształca. I sprawia to, że przestaje nam się wydawać, że po jakieś niezwykle egzotyczne doznania naturalne musimy wyjechać w dalekie kraje, bo równie dobrze możemy odkryć to pod swoim domem. To podejście jest bardzo bliskie mojemu zainteresowaniu codziennością i taką zwykłością, która przy odpowiednim spojrzeniu staje się niezwykła, więc postanowiliśmy, że może byłoby świetnie uczynić prace Davida Lindo i jego książkę punktem wyjścia dla spektaklu – wyjaśnia na koniec Szczawińska.

Miejski ptasiarz
Inne Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
---------------------------------------------------------
„Miejski ptasiarz” na podstawie książki: „The Urban Birder” Davida Lindo, scenariusz: Weronika Szczawińska, Piotr Wawer jr, reżyseria: Weronika Szczawińska, dramaturgia i opracowanie muzyczne: Piotr Wawer jr, scenografia i kostiumy: Marta Szypulska, ruch sceniczny i współpraca koncepcyjna: Agata Maszkiewicz, reżyseria światła: Jan Sławkowski, realizacja światła: Jacek Mieczkowski, realizacja dźwięku: Michał Ganiebny, asystentka, inspicjentka: Elżbieta Kozak.
Występują: Mariusz Bąkowski, Anna Błaut, Krzysztof Boczkowski, Anna Kieca, Miłosz Pietruski, Jerzy Senator, Paulina Wosik
Fot. Filip Wierzbicki