W ramach rutynowej inwentaryzacji i oceny technicznej konstrukcji zadaszenia przystanku, stwierdzono poważną nieprawidłowość w konstrukcji podpierającej dach. Podczas kontroli wykryto uszkodzenie, polegające na „wbiciu” jednego z słupów nośnych w żelbetową płytę zadaszenia, co stanowi istotne zagrożenie dla integralności konstrukcji. Choć obiekt jest stosunkowo nowy, zbudowany na potrzeby Euro 2012, konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań naprawczych.
Pilne prace na przystanku
Zgodnie z zaleceniami inżynierów, konieczne jest przeprowadzenie prac zabezpieczających. Wykrycie usterki miało miejsce na początku tygodnia, a niezwłocznie rozpoczęto szczegółową ekspertyzę , mającą na celu określenie stopnia zagrożenia oraz konieczności czasowego zamknięcia peronu lub wstrzymania ruchu tramwajowego. Na szczęście, nie zachodzi potrzeba zamykania peronu, jednak prace naprawcze muszą rozpocząć się bezzwłocznie. Planowane rozpoczęcie prac zabezpieczających to najbliższy piątek, przy czym nie wpłyną one na normalne funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem, konstrukcja dachu zostanie podparta stalową ramą nośną, która zminimalizuje ryzyko dalszych uszkodzeń i zapewni stabilność obiektu. Dodatkowo zainstalujemy system monitoringu, który umożliwi bieżącą kontrolę parametrów konstrukcji dachu. Jednocześnie przystępujemy do opracowania dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia postępowania przetargowego na wykonanie trwałego wzmocnienia i naprawy uszkodzonej konstrukcji.Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta
Prace zabezpieczające mają zakończyć się do 6 grudnia 2024 roku. Przystanek będzie wciąż dostępny dla pasażerów, choć mogą wystąpić niewielkie utrudnienia związane z czasowym wyłączeniem części peronu, na którym będzie ustawiona konstrukcja wspierająca dach. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta prowadzi stałą współpracę z MPK oraz Wydziałem Transportu Urzędu Miasta, odpowiedzialnym za organizację komunikacji miejskiej, aby zapewnić płynność transportu.
Na bieżąco kontrolowane są także inne obiekty wybudowane na EURO 2012.
Kontrole obiektów budowlanych zrealizowanych w ramach Euro 2012 są prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Po zakończeniu budowy, obiekty te podlegają obowiązkowym, półrocznym inspekcjom stanu technicznego.
Wyniki ostatniej kontroli, przeprowadzonej w drugiej połowie maja 2024 r. wskazują między innymi, że wszystkie elementy budynku są dobrze utrzymane i nie wykazują zużycia i uszkodzeń, utrzymane są w należytym stanie technicznym i prowadzona jest bieżąca konserwacja. Nie stwierdzono żadnych uszkodzeń oraz braków.Marcin Janiszewski, rzecznik Tarczyński Arena
Kolejna kontrola techniczna, zaplanowana na koniec bieżącego roku, jest obecnie realizowana. Dodatkowo, kontrola przeprowadzona w lutym 2023 roku przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego również nie wykazała nieprawidłowości na Stadionie Tarczyński Arena.