Podsumowanie 2025 roku
- Do taboru MPK dołączyło sześć nowych Pes 146N.
- Przyjechały pierwsze zmodernizowane Skody 19T.
- MPK zapoczątkowało proces zakupu 160 nowych tramwajów.
MPK tylko w ostatnich kilku latach zainwestowało ponad miliard złotych w tabor tramwajowy, czego efekty właśnie obserwujemy. Jednak okazało się, że to dopiero przygrywka do bezprecedensowego ruchu, jakim będzie zakup aż 160 nowych tramwajów.
To największy tramwajowy projekt taborowy w historii miasta. Dzięki niemu przygotujemy flotę do obsługi nowych planowanych tras, a przede wszystkim wymienimy nasze wysłużone "stopiątki".Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Przewoźnik zapowiedział, że przetarg ogłosi w zbliżającym się 2026 roku. To zamówienie zapewne będzie warte między dwa a trzy miliardy złotych.
Nowe Pesy w 2025 roku
Był to dla dostaw tych tramwajów rok przejściowy między realizacją jednej i drugiej umowy.
W styczniu przyjechała ostatnia, dwudziesta czwarta Pesa z zamówienia podstawowego. Tak zakończyła się realizacja pierwszej umowy z Pesą Bydgoszcz. W październiku natomiast rozpoczęła się realizacja drugiej. Przyjechało pierwszych pięć Pes z 16 zamówionych dodatkowo.
Galeria zdjęć
Dlaczego na 40 tramwajów są dwie umowy? MPK zorganizowało przetarg z możliwością rozszerzenia zamówienia. Zamówienie podstawowe opiewało na 24 tramwaje. MPK zapewniło sobie jednak możliwość dokupienia jeszcze 16 wozów - to tzw. opcja, z której w 2024 roku postanowiło skorzystać. I tak we Wrocławiu mamy już wszystkie 24 tramwaje z zamówienia podstawowego i sześć z opcjonalnego. Łącznie będzie ich 40.
Wrocław to jedno z tych miast, które najdynamiczniej inwestują w tabor komunikacji miejskiej. Systematycznie wymieniamy pojazdy na nowoczesne, ciche, klimatyzowane i przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. To inwestycje, które realnie wpływają na komfort codziennych podróży tysięcy mieszkańców.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
I dwie Skody - jak nowe
Na razie są dwie i jeszcze nie wożą pasażerów, ale to jaskółki zwiastujące wiosnę. Na początku grudnia do zajezdni Borek przyjechała pierwsza zmodernizowana Skoda 19T, a w połowie miesiąca druga. Kapitalny remont przejdzie 31 takich tramwajów - wszystkie dwukierunkowe posiadane przez MPK Wrocław.
To olbrzymia inwestycja warta 186 mln zł. Ta umowa również jest podzielona na zamówienie podstawowe (sześć sztuk) i opcję (25 sztuk), ale już wiadomo, że z opcji MPK skorzysta.
Galeria zdjęć
Nie brakuje głosów krytycznych podważających zasadność modernizowania Skód. Można polemizować, ale argumenty "za" są konkretne.
- Modernizacja to nie kaprys - Skody dojechały do granicy określonej przez producenta i przewoźnik może je zezłomować, albo modernizując przedłużyć żywotność o kolejne około 15 lat.
- Koszt kapitalnego remontu jednej Skody to 6 mln zł, a za tę kwotę MPK mogłoby kupić jedną trzecią lub jedną czwarta nowego dwukierunkowego tramwaju.
- Gdyby MPK zdecydowało się zezłomować Skody i te 186 mln zł przeznaczyć na nowe tramwaje, to tabor dwukierunkowych wozów zmniejszyłby się z 31 do ośmiu czy dziesięciu sztuk - byłoby ich za mało do obsługi tras.
- Gdyby chciało kupić 31 nowych dwukierunkowych tramwajów, musiałoby wydać trzykrotnie więcej - zapewne dużo więcej niż pół miliarda złotych.
Do połowy przyszłego roku po torach będzie jeździć już sześć zmodernizowanych dwukierunkowych Skód. Z zewnątrz rozpoznamy, że to właśnie te, po niebieskim lakierze i czarnym "dziobie". Kolorystycznie są takie, jak odmłodzone w latach 2021-2022 Skody 16T - tramwaje o takiej samej stylistyce, ale jednokierunkowe.
Tramwaje zostały jak najbardziej przybliżone do dzisiejszych standardów technologicznych. Pojawią się w nich energooszczędne napędy oparte o technologie SiC i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Nowe udogodnienia zyska też przestrzeń pasażerska i kabina motorniczego.Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław
Ponad miliard na tramwaje
Dotychczasowe zakontraktowane inwestycje z ostatnich sześciu lat związane z zakupem i modernizacją taboru przekroczyły już miliard i 38 milionów złotych.
Wielkie inwestycje tramwajowe |
|
|
Zakup 46 tramwajów Moderus Gamma |
375 mln zł |
|
Zakup 40 tramwajów Pesa 146N |
337,5 mln zł |
|
Gruntowna modernizacja 31 dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T |
186 mln zł |
|
Gruntowna modernizacja 25 tramwajów Protram 205 WrAs (wraz z dodaniem klimatyzacji) |
74 mln zł |
|
Gruntowna modernizacja 17 tramwajów Skoda 16T (wraz z dodaniem klimatyzacji) |
66 mln zł |
Te liczby przestaną robić wrażenie, gdy MPK ogłosi w 2026 roku przetarg na 160 nowych tramwajów. Kolejnych nowych wozów przewoźnik potrzebuje, aby podmieniać Konstale 105 (to te czterdziestoletnie dwuwagonikowe tramwaje) oraz powiększyć flotę.