Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Przy zajezdni tramwajowej Borek przy ul. Powstańców Śląskich trwa przebudowa układu komunikacyjnego. Wymieniane są rozjazdy, zwrotnice i sieć trakcyjna.
Połowa prac, wartych ponad 6 mln zł, jest już wykonana. Realizacja tego zadania pozwoli rozpocząć większą inwestycję – modernizację i rozbudowę zajezdni Borek.
Po remoncie w zajezdni Borek zmieści się 30 tramwajów więcej niż teraz. Liczba miejsc wzrośnie do 130.
W związku z wymianą rozjazdów w weekend 6-7 sierpnia tramwaje nie dojada na Krzyki i Klecinę
- tramwaje linii 17 zostaną skierowane od ulicy Powstańców Śląskich przez Aleję Hallera i ulicę Grabiszyńską do pętli przy cmentarzu Grabiszyńskim,
- tramwaje linii 7 zostaną skierowane od ulicy Powstańców Śląskich przez Aleję Hallera do pętli Grabiszynek,
- na odcinku Powstańców Śląskich/Hallera – Krzyki – Klecina – Giełdowa – Klecina – Krzyki – Powstańców Śląskich/Hallera zostaną uruchomione autobusy zastępcze nr 702, które będą kursowały z częstotliwością co 10 minut.
Tak zmieni się zajezdnia Borek
Zwiększenie pojemności zajezdni będzie możliwe dzięki remontowi układu torowego z wykorzystaniem miejsc postojowych samochodów osobowych oraz zbiornika przeciwpożarowego. Oprócz tego modernizacja zakłada budowę nowej hali obsługi codziennej tramwajów oraz budynku dla pracowników biurowych.
Istniejąca hala służy do obsługi tramwajów wracających z trasy. Przygotowuje się je w niej do następnego dnia. Tramwaje są myte (automatycznie), weryfikuje się ich stan techniczny, uzupełnia piasek w piasecznicach służących do hamowania.
Obecnie tramwaje myte są, gdy czekają na odjazd na miejscu postojowym. W nowej hali pojazdy będą czyszczone od razu po przeglądzie, czyli niedługo po powrocie z trasy. Umożliwią to dwa stanowiska: jedno do mycia, a drugie do sprawdzania tramwaju.
Nowe moderusy i twisty
Powiększenie zajezdni jest koniecznie ze względu na zakupy nowych tramwajów. W połowie lipca do Wrocławia przyjechał 21. pojazd marki Moderus Gamma 2. Ten model zabiera na pokład 230 pasażerów. Jest w pełni niskopodłogowy i klimatyzowany. Wyposażony w cztery skrętne wózki, dzięki którym w mniejszym stopniu wpływa na zużycie torowisk. Jego długość to 32 metry.
Takich moderusów, produkowanych w fabryce Modertrans Poznań, będzie w sumie 46. Wrocławskie MPK zapłaci za nie 372 mln zł.
MPK Wrocław ma także umowę z firmą PESA z Bydgoszczy na zakup 24 niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów marki Twist. W zamówieniu jest opcja dokupienia 16 pojazdów. Jeżeli nasz przewoźnik z niej skorzysta, cena za 40 składów wyniesie około 337 mln zł.