wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Wrocław kupi autobusy elektryczne. Gdzie będę kursować?

Wrocławskie MPK wybrało wykonawcę, który dostarcze 11 niskopodłogowych, przegubowych autobusów elektrycznych. Powstaną do nich również stacje ładowania. Bezemisyjne pojazdy mają obsługiwać linię K kursującą z ul. Kamieńskiego na Gaj. 

Reklama

Na oferty dostawy autobusów MPK czekało do połowy grudnia, chociaż pierwotnie termin miał upłynąć z końcem listopada. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszych, zamówionych pojazdów miejski przewoźnik spodziewa się w ciągu szesnastu miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. A tym jest spółka EvoBus Polska, która zaoferowała ok. 44,1 mln zł brutto. EvoBus to m.in. reprezentant Mercedes-Benz i to autobusy tej marki trafią do Wrocławia.

Czytaj więcej: Specjalny autobus dla pracowników i studentów szpitala

– Kupujemy autobusy elektryczne dla wrocławianek i wrocławian, ale myślimy już także o nabyciu autobusów wodorowych. Z dużą determinacją zmieniamy oblicze wrocławskiego taboru. Doprowadziliśmy m.in. do tego, że nasza flota autobusowa należy do najmłodszych w kraju. Jeżeli chodzi o elektryczne pojazdy, to kupujemy także tramwaje. 46 sztuk właśnie powstaje, na kolejne - nawet 40 sztuk - trwa przetarg – zwracał uwagę prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder, gdy ogłaszano przetarg. – Mamy prawdziwą ekologiczną, taborową rewolucję – dodawał.

Oprócz oferty EvoBus Polska sp. z o.o. w przetargu wzięła udział także firma Solaris Bus & Coach sp. z o.o. (ok. 46 mln zł). Obie są poniżej założonej kwoty, jaką zaplanowało wydać MPK (48,5 mln zł).

W pakiecie stacje ładowania i szkolenia 

Prócz samych pojazdów przetarg obejmuje również instalację systemu ładowania. Wyłoniony dostawca będzie musiał urządzić na pętli przy ul. Kamieńskiego stanowisko szybkiego ładowania o mocy 400 kW. System zarówno szybkiego, jak i wolnego ładowania ma natomiast powstać w zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej. Do tego dojdą szkolenia dla kierowców i mechaników. Jak zapowiada miejski przewoźnik, nie tylko cena będzie brana pod uwagę przy wyborze ofert.

– Cena będzie tylko jednym z kryteriów wyboru zwycięzcy przetargu. Komisja przetargowa weźmie pod uwagę m.in. okres gwarancji (osobno na baterie, ładowarki i same autobusy) czy obecność systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy – czytamy w komunikacie MPK.

Zakupy z dofinansowaniem

Inwestycja jest możliwa dzięki umowie na dofinansowanie w kwocie około 46 milionów złotych, którą MPK Wrocław pod koniec września podpisało z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Będą to pierwsze autobusy bezemisyjne na regularnych liniach we Wrocławiu. Nowe autobusy to mniej zanieczyszczeń na ulicach miasta. Projekt MPK we Wrocławiu ma być zrealizowany do 30 kwietnia 2024 r.

Czytaj więcej: Jest umowa na dofinansowanie zakupu elektrycznych autobusów 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl