Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Pozwolenie użytkowania dotyczy drugiego etapu prac przebudowy 70-kilometrowej jezdni południowej (między Olszyną i Golnicami), z Berlina do Wrocławia. Celem jest dostosowaniem drogi do parametrów autostrady.
Pisaliśmy o tym TUTAJ
Droga krajowa zmienia się w autostradę
Południową nitkę DK18 wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. Droga ta zaliczana jest do głównych dróg w Polsce. Stanowi fragment połączenia międzynarodowego E36/40.
Obecnie oddawany jest do użytku 11-kilometrowy odcinek, który zaczyna się tuż za węzłem Olszyna, a kończy około dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód. Wykonane prace polegały na:
- wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do maksymalnego obciążenia 11,5 ton na oś;
- poszerzeniu jezdni z 9,5 m do 11 m;
- przebudowanie węzła drogowego Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12 – i budowie górnego przejścia dla zwierząt i czterech wiaduktów wzdłuż autostrady.
Kolejne etapy prac
Prace budowlane trwają obecnie jeszcze na dwóch odcinkach:
- Iłowa – granica województw lubuskiego i dolnośląskiego (odcinek o długości 16,2 km),
- granica województw lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (odcinek o długości 21,5 km).
Wszystkie odcinki mają zostać ukończone jeszcze w tym roku.