wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu
wroclaw.pl strona główna

Wyszukiwarka

Aby wyświetlić zawartość strony, zaakceptuj pliki cookie
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Brak ofert na dostarczenie oleju napędowego. MPK szykuje kolejny przetarg
tramwaj i autobus na moście Grunwaldzkim we Wrocławiu fot Tomasz Hołod/archiwum www.wroclaw.pl
tramwaj i autobus na moście Grunwaldzkim we Wrocławiu

Ani jedna oferta nie wpłynęła w przetargu na dostarczenie oleju napędowego dla MPK Wrocław. Do listopada tego roku przewoźnik musi wybrać nowego dostawcę po tym, jak pod koniec czerwca spółka Lotos nieoczekiwanie wypowiedziała mu umowę. Czy to oznacza, że we wrocławskich autobusach może zabraknąć paliwa? – Pasażerowie nie mają się czego obawiać – zapewnia spółka.

Reklama

Spółka Lotos dostarcza paliwo wrocławskiemu przewoźnikowi od listopada 2020 roku. Współpraca dobiegnie końca po dwóch latach – w czerwcu Lotos wypowiedział umowę MPK.

Było to o tyle zaskakujące, że kilka tygodni wcześniej ta sama spółka zawarła z MPK aneks, przedłużający dotychczasową umowę na kolejne dwa lata – do listopada 2024 roku.

Przetarg nie przyniósł nowego dostawcy

MPK Wrocław zostało więc postawione przed koniecznością wyboru nowego dostawcy paliwa. Przetarg ogłosiło na warunkach obowiązujących dotychczas, w których cena paliwa oparta jest o notowania giełdowe.

Rozeznania ofertowego dokonały trzy firmy – Orlen, Lotos, który mimo fuzji z Orlenem zrobił to pod własnym szyldem, oraz trzeci podmiot gospodarczy. Żadna z nich nie złożyła oferty w zakończonym przetargu. Trzecia z nich nie podjęła się tego ze względu na niekorzystną sytuację na rynku paliw w Polsce. 

MPK Wrocław już w sytuacji wypowiedzenia pierwotnej umowy przez Lotos obawiało się, że w przypadku zawarcia nowej umowy, inne będą parametry naliczania ceny paliwa. Nie w oparciu o wspomniane już notowania giełdowe, a o ceny rynkowe – hurtowe, na które wpływ ma główny producent paliwa w kraju, czyli spółka Orlen.

Jesteśmy postawieni w sytuacji, w której średnia cena paliwa zależna będzie od decyzji i fanaberii polityków
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

Dostawcę paliwa ma wyłonić kolejny przetarg

Spółka zapewnia, że pasażerowie nie mają się czego obawiać. MPK Wrocław podejmie procedurę przetargową tak, by wybrać nowego dostawcę oleju napędowego. Przewoźnik stanie przed taką koniecznością w sytuacji stale rosnących kosztów i innego rozliczenia cen paliwa.

Musimy ponownie ogłosić przetarg mając nadzieję, że tym razem ktokolwiek do niego przystąpi. Co więcej, że nie będzie to tylko jeden oferent, który narzuci odgórnie swoje warunki. I że nie będzie to na pozór ekonomiczna decyzja o politycznym podłożu. Mówiliśmy o monopolu głośno, już przed dwoma miesiącami, teraz ten scenariusz dzieje się na naszych oczach i za nasze - mieszkańców - pieniądze.
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

Zapotrzebowanie MPK Wrocław na olej napędowy do autobusów to średnio od 800 tysięcy do niemal miliona litrów miesięcznie. Dwa lata temu przewoźnik płacił za to ponad 34 miliony złotych rocznie, w roku 2021 było to 45 milionów, w tym – 68,5 miliona złotych. W obliczu wyboru nowego dostawcy oleju napędowego może być ona jeszcze wyższa.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl