Nowy system dystrybucji biletów [PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Odpowiadamy na pytania dotyczące nowego systemu dystrybucji biletów.Jak wygląda kontrola biletów? Czy obecne UrbanCard będą ważne po 8 marca? W końcu, jakie są możliwości zakupu biletów na przejazd. Większośc pytań pochodzi z profilu Wrocławia na Facebooku. 


Czytaj też: Nowy system dystrybucji biletów we Wrocławiu - jak działa?

Czytaj więcej: Mennica Polska: karty płatnicze są w pełni bezpieczne [WIDEO]

1. Kupuję bilet jedną kartą, zostawiam ją w domu…Co wtedy? 

Do wykazania uprawnienia do przejazdu niezbędny jest nam dowód jego zakupu. Tak samo jak w przypadku konieczności okazania biletu papierowego podczas kontroli, tak niezbędne jest posiadanie karty (płatniczej czy URBANCARD) do udowodnienia opłacenia przejazdu, jeśli płatność została zrealizowana tym sposobem. Bilet zakupiony w kasowniku przypisany jest do karty płatniczej.

2. Jak kupić kilka biletów bez chęci ich skasowania od razu (zakup na zapas)?

Zwiększenie ilości mobilnych kasowników w pojazdach oraz usprawnienie funkcjonowania aplikacji mobilnej ma na celu wyeliminowanie potrzeby kupowania biletów na zapas, gdyż ich nabycie przy pomocy tych dwóch kanałów dystrybucji będzie niezwykle proste i szybkie. Dla osób, które nie mogą lub nie chcą korzystać z płatności zbliżeniowych lub Urbancard EP zapewnienie sobie kilku przejazdów na zapas będzie możliwe jest poprzez kupno kilku biletów papierowych w biletomacie stacjonarnym lub jednym z punktów dystrybucji.

3. Kupuję bilet drugiej osobie, po czym wysiadam z pojazdu…

Kasownik sprzedaje bilety przypisane do karty płatniczej lub URBANCARD EP. Jeżeli wysiądziesz z pojazdu, druga osoba nie będzie mogła udowodnić kontrolerowi wniesienia opłaty za przejazd.

4. Kupuję bilet czasowy i jednorazowy - jak system tokenowy rozpozna, z którego chcę skorzystać (jeśli w ogóle chcę, bo mogę mieć bilet kupiony wcześniej)?

Obydwa bilety (jeżeli będą kupione w kasowniku) będą ważne od momentu zakupu, bilet jednorazowy – w pojeździe w którym został zakupiony a bilet czasowy – do upływu czasu jego obowiązywania.

5. Czytnik kart będzie pobierał wszystkie dane, te newralgiczne będą szyfrowane (polecam artykuły w Gazecie Wrocławskiej).

Czytnik nie będzie pobierał żadnych danych z karty, a kontroler nie będzie mieć dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji. Bilet jest zapisywany w Systemie Centralnym. Dane karty są automatycznie szyfrowane w momencie zbliżenia karty do Kasownika Biletowego i w formie bezpiecznej (token) są zapisane w Systemie Centralnym. Kontroler otrzymuje z Systemu Centralnego wyłącznie informacje  (czy jest ważny) dotyczące biletu przypisanego do karty płatniczej.

6. Co w sytuacji, kiedy serwer i chmura z tokenami się zawiesi albo nie zapisze transakcji? Co w sytuacji, kiedy ktoś złamie jego zabezpieczenia i pobierze dane o użytkownikach?

System URBANCARD nie korzysta z technologii chmury. W celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa, Mennica Polska S.A. współpracuje z odpowiednimi  instytucjami.  W sytuacji, kiedy bieżąco używany serwer się zawiesi lub wystąpi jakikolwiek inny problem z jego funkcjonowaniem, cały system natychmiastowo i automatycznie przestawiany jest na drugi serwer.

7. Jak udowodnić przed pracodawcą albo urzędem koszty podróży - wyciąg z karty płatniczej będzie zawierał jedynie dowód zakupienia biletu, a nie jego wykorzystania o danym czasie?

Wszystkie transakcje zakupu biletów kartami zbliżeniowymi w kasownikach będą widoczne w wyciągach bankowych, które stanowią ich potwierdzenie. Brak obowiązku gromadzenia fizycznych biletów, które łatwo zagubić i możliwość używania elektronicznych zestawień transakcji do rozliczania kosztów dojazdu z pracodawcą stanowi kolejną zaletę systemu. Zakup biletu za pomocą karty zbliżeniowej w kasowniku jest równoznaczny z jego skasowaniem czyli wykorzystaniem o danym czasie. Wyciąg z karty płatniczej będzie zatem wystarczającym dowodem odbycia przejazdu. To samo dotyczy biletów zakupionych przy pomocy aplikacji Urbancard- będą one posiadać określony czas użycia. W przypadku zakupu biletów w stacjonarnych biletomatach wystarczy wybrać opcję wydruku potwierdzenia transakcji zakupu.

8. Analogiczna kwestia z wypadkiem komunikacyjnym - bilet jest dowodem zawarcia umowy przewozu, który w razie wypadku i poniesionej w jego wyniku szkody, daje prawo dochodzenia roszczeń od przewoźnika - jak udowodnić swoją obecność w danym pojeździe o danym czasie, skoro wyciąg z konta będzie unaoczniał jedynie zawarcie umowy kupna biletu, ale nie jego czas i miejsce wykorzystania?

pyt. 4 – Bilety kupione w kasowniku będą ważne od momentu zakupu (brak konieczności skasowania).

9. Banki zastrzegają, by nie udostępniać kart osobom trzecim, pod groźbą utraty uprawnień wynikających z ubezpieczenia karty - kontroler jest osobą trzecią, której status jest inny od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży produktów (sklepy, puby, restauracje).

Procedura kontroli biletowej w przypadku zakupienia biletu zbliżeniową kartą płatniczą w kasowniku na pokładzie pojazdu przewiduje jedynie zbliżenie karty do czytnika kontrolerskiego przez pasażera. Nie ma zatem potrzeby oddawania karty kontrolerowi, tak jak nie jest niezbędnym przekazanie jej kasjerowi przy płaceniu zbliżeniowo w terminalu sklepowym.

10. Wyświetlanie aktualnego stanu środków to aby na pewno dobry pomysł?

Dotyczy tylko stanu środków na Elektronicznej Portmonetce URBANCARD której maksymalna kwota doładowania to 150 zł ( do wykorzystania tylko w kasownikach).

11. A co z turystami ? Muszą mieć UrbanCard ? A co jeżeli jeżdżę sporadycznie? Gdzie wtedy koduje się bilety?

Nie, turyści i okazjonalni pasażerowie nie muszą posiadać karty UrbanCard. Zakupu biletu będą mogli dokonać gotówką, tradycyjnymi kartami bankowymi (biletomaty stacjonarne i kioski), zbliżeniowymi kartami płatniczymi (kasowniki pokładowe) lub za pomocą aplikacji mobilnej URBANCARD. Przy nabyciu biletu w kasowniku, bilet będzie przypisany do karty zbliżeniowej i to ona będzie stanowić identyfikator płatności za przejazd w przypadku kontroli.

Doświadczenia miast, w których funkcjonują podobne rozwiązania pokazują, że możliwość opłacenia przejazdu w pojazdach komunikacji miejskiej jest szczególnie dogodne dla turystów. Dodatkowym ułatwieniem jest lista sugerowanych, najczęściej wykorzystywanych biletów pojawiająca się na pierwszym ekranie menu.

12. A czy można płacić kartą niemającą opcji płatności zbliżeniowej? Bo nie wygląda na to…

W kasownikach będzie możliwość zakupu za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych i URBANCARD EP.  Pasażer, który nie chce korzystać z płatności zbliżeniowej będzie mógł wyrobić sobie URBANCARD EP. Płatności za pomocą kart płatniczych bez opcji płatności zbliżeniowej dostępne będą  w automatach stacjonarnych i punktach sprzedaży.

13. Co trzeba zrobić aby mieć Urban Card EP?

Od 8 marca będzie można złożyć wniosek o bezpłatne wydanie nowej URBANCARD EP.

Aby otrzymać URBANCARD EP  należy złożyć wniosek o wydanie karty osobiście w  jednym z 4 Biur Obsługi Klienta URBANCRD (ul. Grabiszyńska 9 - ul. Prusa 75-79 - ul. Racławicka 2-4 (od 8 marca 2018) - ul. Ładna 1C (od 8 marca 2018)) lub poprzez stronę internetową www.urbancard.pl/

Kartę można odebrać w jednym z Biur Obsługi Klienta do  2 dni roboczych od daty przyjęcia wniosku. W przypadku składania wniosku o kartę imienną należy dołączyć aktualne zdjęcie (np. aktualne zdjęcie do legitymacji szkolnej/studenckiej, paszportu lub dowodu osobistego). Zdjęcie do personalizacji URBANCARD EP można również wykonać (nieodpłatnie) w Biurach Obsługi Klienta URBANCARD.  Wniosek złożony za pomocą strony internetowej wymaga osobistego potwierdzenia w jednym z Biur Obsługi Klienta przez osobę składającą wniosek, poprzez wylegitymowanie się i złożenie podpisu na wniosku. Do wniosku należy dołączyć zdjęcie twarzy w formacie JPEG, PNG, GIF (plik max. do 500 kb).

14. Potrzebna jest nowa wersja UrbanCard czy można na starej kodować bilety normalnie?

Nowy system będzie akceptował dotychczasowe karty URBANCARD, ale nie będzie na nich funkcjonalności Elektronicznej Portmonetki. Oznacza to, że pasażerowie bez żadnych zmian będą mogli korzystać ze swojej karty jeżeli nie będą zainteresowani EP. To samo dotyczy profili na portalu Urbancard.pl- dotychczasowe konta pozostaną aktywne.

15. Czy obecnie zakodowane na karcie UrbanCard (nie EP) bilety będą widoczne w aplikacji mobilnej?

Nie, to są niezależne kanały sprzedaży. Bilet kupiony w aplikacji mobilne będzie dostępny wyłącznie w tej aplikacji. Bilet kupiony w systemie Urbancard (automat, terminal, WWW) będzie dostępny dla karty Urbancard.

16. Dlaczego na terminalu/kasowniku nie ma logo Android Pay/płatności HCE?

Na kasowniku są wyłącznie logotypy organizacji płatniczych Visa i MC. Android Pay to system płatności mobilnych, coś w rodzaju portfela, który pozwala na utrzymywanie kart płatniczych. Do Androida Pay można dodać karty Visa i Mastercard.

17. Nie posiadam karty Urbancard i płacąc kartą płatniczą nie otrzymuje biletu w formie fizycznej ani potwierdzenia zakupu to w jaki sposób mam pokazać kontrolerowi, że kupiłem bilet?

W takim przypadku należy przyłożyć swoją zbliżeniową kartę płatniczą do czytnika kontrolerskiego. Nie musimy obawiać się o bezpieczeństwo danych zapisanych na karcie. Kontroler nie będzie miał do nich dostępu, a karta będzie jedynie identyfikatorem transakcji. W momencie realizacji płatności zbliżeniowej za bilet system generuje dla danej transakcji tzw. token (ciąg cyfr identyfikujących ją w systemie, który jest zapisywany w systemie centralnym, a nie na karcie). Na tej podstawie możliwa jest weryfikacja przez kontrolera.

18. Można prosić o dokładniejsze informacje ? Nie do końca rozumiem. Podchodzę do urządzenia płacę kartą płatniczą za wybrany bilet i w jaki sposób system online wyda potwierdzenie zapłaty za bilet ?

Kasownik nie drukuje biletu ani potwierdzenia. Dokonanie transakcji sygnalizowane jest na ekranie. Potwierdzeniem zapłaty za bilet na potrzeby rozliczeń z pracodawcą czy urzędem jest wyciąg z konta bankowego.  Urządzenia w pojazdach komunikacji miejskiej sprzedają bilety w ramach Open Payment System (OPS), tzn. sprzedają bilety wyłącznie w formie elektronicznej (bez wydruku), które można opłacić zbliżeniowo kartą płatniczą lub Elektroniczną Portmonetką na URBANCARD EP. Bilety w ramach OPS są zapisywane w systemie URBANCARD, a nie na zbliżeniowej karcie płatniczej. Zbliżeniowa karta płatnicza w OPS służy wyłącznie jako identyfikator transakcji. W momencie realizacji płatności zbliżeniowej za bilet system generuje dla danej transakcji tzw. token (ciąg cyfr identyfikujących ją w systemie, który jest zapisywany w systemie centralnym, a nie na karcie). Na tej podstawie możliwa jest weryfikacja przez kontrolera.

19. Czy będę musiała przenieść się na UrbanCardEP, by móc kodować na kupiony bilet przez internet?

Nowy system będzie akceptował dotychczasowe karty URBANCARD, ale nie będzie na nich funkcjonalności Elektronicznej Portmonetki. Oznacza to, że pasażerowie bez żadnych zmian będą mogli korzystać ze swojej karty jeżeli nie będą zainteresowani EP. To samo dotyczy profili na portalu Urbancard.pl- dotychczasowe konta pozostaną aktywne. Co więcej, po wprowadzeniu Nowego Systemu bilet okresowy zakupiony w nowym sklepie www nie będzie wymagać kodowania na karcie URBANCARD i URBANCARD EP. Będzie tego natomiast wymagać zakodowania na karcie URBANCARD Elektroniczna Portmonetka, czego dokonać będzie można w Automatach Biletowych, Punktach Sprzedaży i Kasownikach Biletowych.

20. A czy będzie można kupić bilety stacjonarne tzn. w kiosku lub w biletomatach?

Tak, Nowy System nie eliminuje dotychczasowych sposobów nabycia biletów a dołącza do nich nowe. W dalszym ciągu bilety (jednorazowe, czasowe, długookresowe) będzie można kupić w biletomatach stacjonarnych i sieci kiosków.

21. Co jeżeli mam bilet na starym Urbancard, który nadal będzie ważny np. 4 miesięczny? Kupować? Nie kupować? Bedzie działać? Nie będzie? I oczywiście możliwość wymiany kart na Urbancard EP w jakimś terminie PRZED 8 marca (skoro już wtedy wszyscy potrzebują mieć wymienione).

Nowy system będzie akceptował dotychczasowe karty URBANCARD, ale nie będzie na nich funkcjonalności Elektronicznej Portmonetki. Oznacza to, że pasażerowie bez żadnych zmian będą mogli korzystać ze swojej karty jeżeli nie będą zainteresowani EP.

22. Będzie można do tego używać telefonu z NFC i podłączonym Android Pay lub innym systemem płatniczym?

Tak, nowe kasowniki pokładowe będą akceptować płatności smartfonami wspierające funkcję NFC i Android Pay.

23. Czy stare systemy biletów i UrbanCard zostają?

Tak. Nowy System nie eliminuje dotychczasowych sposobów nabycia biletów a dołącza do nich nowe. Jedyną różnicą  jest rezygnacja z wspierania płatności stykowymi kartami płatniczymi w kasownikach pokładowych. Od 8 marca, zakup biletu w autobusach czy tramwajach będzie możliwy przy użyciu zbliżeniowych kart płatniczych, Urbancard EP i telefonów z funkcją NFC. Do dotychczasowych form płatności w biletomatach stacjonarnych dołożone zostały płatności zbliżeniowe, mobilne i BLIK.

Jeśli chodzi o karty UrbanCard to Nowy System będzie akceptował dotychczasowe karty, ale nie będzie na nich funkcjonalności Elektronicznej Portmonetki. Oznacza to, że pasażerowie bez żadnych zmian będą mogli korzystać ze swojej karty jeżeli nie będą zainteresowani EP.

24. Czy to bliźniaczy system ePortmonetki poznańskiego MPK?

W Poznaniu karta płatnicza nie jest wykorzystywana w systemie PEKA do wnoszenia opłat za przejazdy. Natomiast elektroniczna portmonetka na karcie Urbancard działa podobnie jak elektroniczna portmonetka kodowana na kartach PEKA.

25. A co zrobią starsze osoby które nie mają i nigdy nie będą mieli żadnej karty płatniczej/ urban karty?

Płatność zbliżeniowa jako jedyna metoda dotyczy jedynie inteligentnych kasowników umieszczonych w pojazdach. Osoby nie posiadające takich kart mogą zatem dokonać zakupu biletu w stacjonarnych biletomatach, w kioskach lub za pomocą aplikacji mobilnej.

26. A dlaczego automat pokazuje wszystkim na około ile nam na koncie?

Dotyczy tylko stanu środków na Elektronicznej Portmonetce URBANCARD której maksymalna kwota doładowania to 150 zł ( do wykorzystania tylko w kasownikach).

27. Jak nie ma drukowanego biletu to skąd wiadomo od kiedy działa czasowy bilet? Od momentu zakupu?

Bilet jest ważny od momentu zakupu w kasowniku. Jego ważność również można sprawdzić w tym urządzeniu.

28. A jeśli ja chce sobie wcześniej kupić bilet, żeby np. jadąc na PKP z bagażem nie musieć walczyć z torbami, z kartą, z innymi pasażerami itp.?

Zwiększenie ilości mobilnych kasowników w pojazdach oraz usprawnienie funkcjonowania aplikacji mobilnej ma na celu wyeliminowanie potrzeby kupowania biletów na zapas, gdyż ich nabycie przy pomocy tych dwóch kanałów dystrybucji będzie niezwykle proste i szybkie. Dla osób, które nie mogą lub nie chcą korzystać z płatności zbliżeniowych lub Urbancard EP zapewnienie sobie kilku przejazdów na zapas będzie możliwe jest poprzez kupno kilku biletów papierowych w biletomacie stacjonarnym lub jednym z punktów dystrybucji.

29. A kto ponosi odpowiedzialność za złodzieja przebranego za kontrolera?

Nie ma takiego ryzyka.

Odsyłamy do artykułów:

Fakty i mity o płatnośności zbliżeniowych. 

Czy przekazywanie karty do kontroli jest bezpieczne? 

30. A zapłacę normalna karta za bilet jednorazowy w tramwaju?

Od 8 marca, zakup biletu w autobusach czy tramwajach będzie możliwy przy użyciu zbliżeniowych kart płatniczych, Urbancard EP i telefonów z funkcją NFC. Osoby, które nie mają możliwości lub nie chcą nabyć biletu w żaden z powyższych sposobów będą mogły zaopatrzyć się w bilet papierowy w biletomacie lub kiosku (których liczba wraz z wprowadzeniem nowego systemu uległa zwiększeniu). Inną opcją jest zakup biletu poprzez aplikację mobilną UrbanCard.

31. W tym biletomacie pokazanym w filmiku mogę zapłacić normalna karta zbliżeniową? A jak kontroler sprawdzi mój bilet?

Tak, kasowniki pokładowe, które łączą dotychczasowe funkcje biletomatów mobilnych oraz tradycyjnych kasowników pozwalają na płatność za bilety za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych, Urbancard EP i telefonów z funkcją NFC.

W przypadku kontroli należy przyłożyć swoją zbliżeniową kartę płatniczą (lub UrbanCard bądź smartfon) do czytnika kontrolerskiego. Nie musimy obawiać się o bezpieczeństwo danych zapisanych na karcie. Kontroler nie będzie miał do nich dostępu, a karta będzie jedynie identyfikatorem transakcji. W momencie realizacji płatności zbliżeniowej za bilet system generuje dla danej transakcji tzw. token (ciąg cyfr identyfikujących ją w systemie, który jest zapisywany w systemie centralnym, a nie na karcie). Na tej podstawie możliwa jest weryfikacja przez kontrolera.

32. Mogę wtedy kupić dla siebie i kogoś bilet na jedna kartę zbliżeniową, moją bankomatową? Czy to musi być to coś, co osoba z filmiku trzyma, czyli jakieś urban ep, czy coś w tym stylu?

Tak, w ramach jednej transakcji karta zbliżeniową (ale także UrbanCard EP oraz telefonem obsługującym technologię NFC) możliwe będzie zakupienie kilku biletów – jednorazowych  czasowych i grupowych, z uwzględnieniem różnych ulg. Ta możliwość będzie nowością na skalę światową, która nie jest na razie dostępna nawet w londyńskim systemie, który do tej pory uznawany jest za najlepszy punkt odniesienia w transporcie publicznym.  W jednej transakcji w kasowniku można kupić dowolną liczbę biletów do kwoty 50 zł.

33. Jeżeli jest jakaś aplikacja w telefonie, gdzie można kupować bilety to jaka?

Tak, od 8 marca dostępna będzie aplikacja URBANCARD (do zakupu biletów jednorazowych czasowych i okresowych). Procedura zakupu jest wyjątkowo prosta, aby tego dokonać należy pobrać i zainstalować bezpłatną aplikacje URBANCARD na telefonie (dla systemów Android, iOS i Windows Phone). Następnie trzeba:

  • Uruchomić aplikację URBANCARD
  • Wybrać bilet
  • Zapłacić
  • Przypisaną do konta kartą płatniczą
  • Szybkim przelewem internetowym
  • BLIKiem
  • Portfelem płatniczym Masterpass

34. Czyli nie musze wyrabiać Urbancard ep żeby kupić w tramwaju/autobusie jednorazowy bilet dla siebie i/lub kogoś?

Nie, zakup jednorazowych, czasowych i grupowych biletów w pojazdach komunikacji miejskiej będzie możliwy także przy pomocy zbliżeniowej karty płatniczej oraz telefonów wspierających technologię NFC. 

35.  A co np. w przypadku kiedy płacę karta płatniczą dwa bilety, jeden dla mnie a drugi dla osoby towarzyszącej. Ja wysiadam wcześniej a ta druga osoba jedzie dalej. Czym ona ma się okazać w przypadku kontroli?

Kasownik sprzedaje bilety przypisane do karty płatniczej lub URBANCARD EP. Druga osoba nie będzie mogła udowodnić kontrolerowi wniesienia opłaty za przejazd.

36. Co się stanie jeśli zapłacę za bilet zbliżeniowo telefonem (np. aplikacją od Pekao SA)? Gdzie bilet zostanie zakodowany? Jak będzie w takim wypadku wyglądała kontrola?

Telefony obsługujące funkcję NFC emulują zbliżeniową kartę płatniczą. W przypadku płatności w tej formie, kontrola biletowa nie różni się od tej dotyczącej biletów zakupionych kartami zbliżeniowymi. Procedura zatem przewiduje przyłożenie telefonu do czytnika kontrolerskiego, który pokaże informację, czy przypisany bilet jest ważny i stanowi uprawnienie do przejazdu.

37. Jak mam teraz doładować UrbanCard skoro te nowe automaty na ulicach mi jej nie czytają?

Nowe automaty biletowe instalowane na ulicach we Wrocławiu są wyposażone w oprogramowanie do obsługi kart URBANCARD oraz nowych kart URBANCARD EP. Za proces odczytu i weryfikacji karty odpowiadają czytniki zbliżeniowe, których oprogramowanie faktycznie zostało fabrycznie wyposażone w niską czułość reakcji na przyłożenie karty bezstykowej.

Serwis lokalny Mennicy we Wrocławiu tuż po otrzymaniu pierwszych sygnałów o wadzie rozpoczął stosowne korekty do oprogramowania czytnika. Aktualnie automaty biletowe nie powinny sprawiać problemów związanych z odczytem.

38. A co będzie ze "starymi" kartami UrbanCard? Nowe automaty biletowe ich nie czytają. Czy to oznacza, że muszę wyrobić sobie nową kartę?

Nowe automaty biletowe instalowane na ulicach we Wrocławiu są wyposażone w oprogramowanie do obsługi kart URBANCARD oraz nowych kart URBANCARD EP. Za proces odczytu i weryfikacji karty odpowiadają czytniki zbliżeniowe, których oprogramowanie faktycznie zostało fabrycznie wyposażone w niską czułość reakcji na przyłożenie karty bezstykowej.

Serwis lokalny Mennicy we Wrocławiu tuż po otrzymaniu pierwszych sygnałów o wadzie rozpoczął stosowne korekty do oprogramowania czytnika. Aktualnie automaty biletowe nie powinny sprawiać problemów związanych z odczytem.

Nowy system będzie akceptował dotychczasowe karty URBANCARD, ale nie będzie na nich funkcjonalności Elektronicznej Portmonetki. Oznacza to, że pasażerowie bez żadnych zmian będą mogli korzystać ze swojej karty jeżeli nie będą zainteresowani EP.

39. Mam wyłączone zbliżeniowe płatności i jak mam kupić bilet? 

Płatność zbliżeniowa jako jedyna metoda dotyczy tylko kasowników umieszczonych w pojazdach. Osoby nie posiadające takich kart mogą zatem dokonać zakupu biletu w stacjonarnych biletomatach, w kioskach lub za pomocą aplikacji mobilnej. Mogą również wnieść opłatę w pojeździe opłacając przejazd z Elektronicznej portmonetki na karcie Urbancard lub smartfonem obsługującym technologię NFC.

40. Przepraszam…jak przyjdzie kontroler, to ja mam mu podawać mój numer karty płatniczej/kredytowej, na który zakupiłam bilet?

Procedura kontroli biletowej w przypadku zakupienia biletu zbliżeniową kartą płatniczą w kasowniku na pokładzie pojazdu przewiduje jedynie zbliżenie karty do czytnika kontrolerskiego przez pasażera. Nie ma zatem potrzeby podawania numeru karty, tak jak nie jest niezbędnym przekazanie go kasjerowi przy płaceniu zbliżeniowo w terminalu sklepowym.

41. Z tego, co rozumiem to jednak trzeba pokazać kartę płatniczą, na którą zakupiono bilet, tak? A co jeśli ktoś kupuje całej rodzinie bilety? Albo komuś obcemu, który nie ma żadnej karty, a jedynie gotówkę? Później takie osoby się rozchodzą w swoje strony i...jest problem. Co wtedy?

Kasownik sprzedaje bilety przypisane do karty płatniczej lub URBANCARD EP. Druga osoba nie będzie mogła udowodnić kontrolerowi wniesienia opłaty za przejazd.

42. A co w przypadku płatności karta Visa?

Karta VISA jest akceptowana przez kasowniki pokładowe i biletomaty.

43. Kontroler ma spisać sobie dane mojej karty, czy zeskanować ją?

Procedura kontroli biletowej w przypadku zakupienia biletu zbliżeniową kartą płatniczą w kasowniku na pokładzie pojazdu przewiduje jedynie zbliżenie karty do czytnika kontrolerskiego przez pasażera. Nie ma zatem potrzeby podawania numeru karty, tak jak nie jest niezbędnym przekazanie go kasjerowi przy płaceniu zbliżeniowo w terminalu sklepowym.

Przyłożenie do czytnika bankowej zbliżeniowej karty płatniczej, którą uprzednio dokonany był zakup biletu w Kasowniku Biletowym jest całkowicie bezpieczne. Kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji. Bilet jest zapisywany w Systemie Centralnym. Dane karty są automatycznie szyfrowane w momencie zbliżenia karty do Kasownika Biletowego i w formie bezpiecznej (token) są zapisane w Systemie Centralnym. Kontroler otrzymuje z Systemu Centralnego wyłącznie informacje dotyczące biletu przypisanego do karty płatniczej.

44. W jaki sposób kontroler będzie sprawdzać bilet na karcie płatniczej? Konkretnie jakie czynności krok po kroku będzie wykonywać?

W celu dokonania kontroli biletowej, kontroler będzie pobierał z Systemu Centralnego listę aktywnych identyfikatorów płatności (czyli w praktyce ważnych w danym momencie biletów na obszarze Wrocławia). Procedura kontroli w przypadku biletów zakupionych zbliżeniową kartą płatniczą przewiduje jedynie przyłożenie karty płatniczej do czytnika (nie ma potrzeby przekazywania jej kontrolerowi ani odczytywania numeru karty), który pokaże informację, czy bilet przypisany do niej jest ważny. Jeśli została wybrana taryfa ulgowa, kontroler poprosi o okazanie stosownego dokumentu uprawniającego do ulgi. Taka sama procedura dotyczy biletów zakupionych UrbanCard EP oraz smartfonem z funkcją NFC.

Kontrola biletów papierowych będzie odbywać się bez zmian.

Przyłożenie do czytnika bankowej zbliżeniowej karty płatniczej, którą uprzednio dokonany był zakup biletu w Kasowniku Biletowym jest całkowicie bezpieczne. Kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji. Bilet jest zapisywany w Systemie Centralnym. Dane karty są automatycznie szyfrowane w momencie zbliżenia karty do Kasownika Biletowego i w formie bezpiecznej (token) są zapisane w Systemie Centralnym. Kontroler otrzymuje z Systemu Centralnego wyłącznie informacje dotyczące biletu przypisanego do karty płatniczej.

45. Jak będzie można sprawdzić, że kontroler, to kontroler a nie oszust? I czy ma prawo żądać karty?

Kontroler nie jest uprawniony do żądania karty płatniczej od pasażera. Procedura kontroli przewiduje jedynie przyłożenie jej do czytnika przez pasażera. Kontrolerzy MPK Wrocław posiadają również legitymacje zabezpieczone hologramem. Kontrolują po ich okazaniu. 

46. A co z przystankami gdzie nie ma kiosków, czy biletomatów? A co z turystami i osobami, które nie posiadają kart czy nowoczesnych telefonów? Jakie rozwiązanie tutaj proponujecie?

Nowy System UrbanCard nie eliminuje dotychczasowych możliwości zakupu biletów, a jedynie rozszerza je. Jedynym wyjątkiem jest rezygnacja z wspierania płatności stykowymi kartami płatniczymi w kasownikach pokładowych. Opłacenie przejazdu komunikacją miejską jest obligatoryjne (z wyjątkiem osób zwolnionych z opłat) a w obliczu znacznego poszerzenia sieci dystrybucji (zwiększenie liczby kasowników mobilnych, zwiększenie ilości biletomatów stacjonarnych i kiosków) oraz dodania nowych form płatności będzie ono prostsze i bardziej dostępne.

47. Dodatkowo nie rozumiem, jak mam otrzymać bilet, za który płacę zwykłą kartą płatniczą. Trzeba przystawić wtedy kartę UrbanCard, żeby ten bilet się znalazł w systemie?

Nie, za bilet w kasowniku pokładowym będzie można zapłacić przy pomocy zbliżeniowej karty płatniczej lub UrbanCard EP

Procedura będzie składać się z następujących kroków:

1. Wybór biletu jaki chce się kupić

2. Naciśnięcie przycisku KUPUJĘ

3. Przyłożenie do czytnika karty płatniczej (bez podawania PIN) lub URBANCARD EP.

Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji. Bilet jest zapisywany w Systemie Centralnym. Dane karty są automatycznie szyfrowane w momencie zbliżenia karty do Kasownika Biletowego i w formie bezpiecznej (token) są zapisane w Systemie Centralnym.

48. Co jeżeli oszust "kontroler" ma terminal do zbliżeniówek (na przykład taki: SumUp)?

Jak w p. 29.

49. A co z biletami czasowymi typu 24h, które są ważne w pociągach na terenie Wrocławia?

W pociągach Kolei Dolnośląskich S.A. i Regio, na terenie Wrocławia honorowane będą bilety miejskie komunikacji zbiorowej - w takim samym zakresie jak dotychczas (papierowe, w aplikacjach mobilnych oraz na URBANCARD). Jednocześnie, do czasu pełnej integracji systemu URBANCARD z systemami  przewoźników kolejowych, osoby które będą chciały podróżować koleją na podstawie biletów czasowych 24 h, 48 h, 72 h, 168 h, powinny zakupić je w wersji papierowej  (w automacie stacjonarnym lub punkcie sprzedaży), za pomocą aplikacji mobilnej URBANCARD, lub w kasowniku w pojeździe, przy użyciu URBANCARD EP.

50. Czy konduktorzy mają możliwość odczytu takich biletów z kart płatniczych?

Jak wyżej. 

51. Czy przy zakupie biletu czasowego w nowych biletomatach konieczne jest ich uprzednie skasowanie skoro są kodowane, a nie drukowane?

Dotychczasowe biletomaty w pojazdach zostaną zastąpione kasownikami z funkcją zakupu biletów w wersji elektronicznej, które obowiązują od momentu zakupu (są już „skasowane”). Nie ma możliwości zakupu biletów w kasowniku „na zapas”. 

52. A czy stare biletomaty, które drukowały bilety zostają w autobusach/tramwajach? 

Nie, stare biletomaty i kasowniki tradycyjne będą sukcesywnie demontowane z pojazdów MPK. Na ich miejsce pojawią się kasowniki pokładowe.

53. A szare UrbanCard też będą działały na zbliżenie?

Dotychczasowe karty URBANCARD nie będą miały funkcji płatniczej. Nie będą one bowiem posiadały Elektronicznej Portmonetki. Jeżeli chcemy zatem używać UrbanCard do płacenia za bilety jednorazowe i czasowe kupione w kasownikach pokładowych, niezbędna będzie wymiana karty na nową UrbanCard EP (czerwoną). Wymiana jest darmowa.

54. A jeśli ktoś nie chce, żeby pokazywało "aktualnego salda"? Nawet jeśli to karta pre-paid to patrząc z boku każdy to zobaczy...

Dotyczy tylko stanu środków na Elektronicznej Portmonetce URBANCARD której maksymalna kwota doładowania to 150 zł (do wykorzystania tylko w kasownikach).

55. A kto pomyślał o turystach, osobach starszych, osobach które nie mają telefonów z aplikacją, nie mają kart płatniczych? Co było nie tak ze starymi automatami?

Nowy system dystrybucji biletów nie zastępuje obecnego a jedynie stanowi rozszerzenie funkcjonujących kanałów sprzedaży biletów.

Z największymi kontrowersjami wiąże się decyzja o ograniczeniu możliwości płatności za bilety w pojazdach do wyłącznie płatności zbliżeniowych. Warto podkreślić, że płatność kartami płatniczymi jako jedyna metoda wnoszenia opłat za przejazdy środkami komunikacji miejskiej we Wrocławiu funkcjonuje już od 8 lat. Funkcjonalność obecnych kasowników, w których możliwe jest dokonywanie opłat jedynie za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych wynika z faktu, że w dotychczasowych automatach biletowych w pojazdach ok. 90% wszystkich transakcji było realizowanych tą właśnie metodą. Dla osób nie posiadających takich kart wprowadzono możliwość wnoszenia opłat z elektronicznej portmonetki zakodowanej na karcie Urbancard.

Ponadto pasażerowie mogą dokonać zakupu biletu w stacjonarnych biletomatach i w kioskach (których liczba wzrosła wraz z wdrożeniem Nowego Systemu), gdzie dostępne są płatności za pomocą zarówno kart płatniczych, gotówki oraz nowoczesnych form wnoszenia opłat jak np. BLIK.

Osoby preferujące tradycyjny sposób nabywania biletu i doładowywania karty mogą skorzystać z tych opcji w dwustu kioskach, w których Mennica posiada swoje terminale. Równolegle dystrybucja biletów papierowych odbywa się wielu innych punktach na mapie Wrocławia.

System Komunikacji miejskiej Wrocławia, jako miasta nowoczesnego i podążającego za duchem czasu, wymagał zmian. Nowe rozwiązania, wzorowane na tych wprowadzanych w europejskich stolicach, pozwalaja na optymalizację dystrybucji biletów i usprawnienie samego procesu zakupu. Ilościowy wzrost urządzeń pozytywnie wpłynie na wygodę pasażera. Co więcej, system skonstruowany jest w sposób pozwalający na wprowadzanie kolejnych zmian bez przeprowadzania rewolucji. Bardziej opłacalne i przyszłościowe było dokonanie zmiany systemu niż narażanie się na ciągłe koszty związane z dorywczymi wymianami, naprawami czy aktualizacjami przestarzałych rozwiązań, które z każdym miesiącem coraz gorzej sprawdzałyby się choćby w obliczu rosnącej popularności płatności mobilnych.

56. Przykładowo. Chcę wsiąść na przystanku gdzie nie ma ani automatu, ani kiosku. Nie mam przy sobie karty Urban. Mam szukać w zupełnie obcej może mi okolicy miejsca dystrybucji biletu albo iść pieszo połowę zamierzonej trasy, by kupić gdzieś bilet?

Właśnie w takiej sytuacji najwygodniejsze będzie skorzystanie z kasownika mobilnego i zakup biletu kartą zbliżeniową. Kasowniki będą znajdować się przy każdym wejściu do pojazdu, znalezienie ich nie sprawi więc żadnych kłopotów.

Możliwy będzie również zakup biletu przy pomocy aplikacji, której zainstalowanie jest darmowe.

57. I jak będzie wyglądać kupno biletu bez UrbanCard. Płacąc zwyczajnie kartą płatniczą jak otrzymam bilet, jeżeli mają być one systemowe, bezwydrukowe?

Procedura będzie składać się z następujących kroków:

1. Wybór biletu jaki chce się kupić

2. Naciśnięcie przycisku KUPUJĘ

3. Przyłożenie do czytnika karty płatniczej (bez podawania PIN) lub URBANCARD EP

Urządzenia w pojazdach komunikacji miejskiej sprzedają bilety wyłącznie w formie elektronicznej (bez wydruku), które można opłacić, poza UrbanCard EP, zbliżeniową kartą płatniczą lub telefonem obsługującym technologię NFC.

58. Kupuję bilet przy użyciu mojej karty płatniczej. Mamy kontrolę biletów. Kontroler bierze moją kartę wkłada do swojego urządzenia, i przegląda dostępną na karcie historię kilku ostatnich transakcji. Czy ktoś się zastanowił na ochroną danych. Ja nie chce, żeby kontroler wiedział, że na przykład byłem przed chwilą w sex shopie, albo zapłaciłem zaliczkę na auto 300 000 zł. Nie uśmiecha mi się też żeby miał dostęp do mojego numeru karty i daty jej ważności. Druga sprawa kontrolerzy to firma zewnętrzna, czyli MPK nie ponosi, żadnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo swojego systemu. Jeśli jakaś grupa przestępcza zwróci się do kontrolera z 'odpłatną prośbą' o stosowanie ich urządzenia - praktycznie bez przeszkód może skanować karty a nawet zdobywać kody CVV. Co na to banki, że ich klienci będą masowo zezwalać na skanowanie swoich kart ?

Procedura kontroli biletowej w przypadku zakupienia biletu zbliżeniową kartą płatniczą w kasowniku na pokładzie pojazdu przewiduje jedynie zbliżenie karty do czytnika kontrolerskiego przez pasażera. Nie ma zatem potrzeby oddawania karty kontrolerowi, tak jak nie jest niezbędnym przekazanie jej kasjerowi przy płaceniu zbliżeniowo w terminalu sklepowym.

Okazanie kontrolerowi bankowej zbliżeniowej karty płatniczej, którą uprzednio dokonany był zakup biletu w Kasowniku Biletowym jest całkowicie bezpieczne. Kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji. Bilet jest zapisywany w Systemie Centralnym. Dane karty są automatycznie szyfrowane w momencie zbliżenia karty do Kasownika Biletowego i w formie bezpiecznej (token) są zapisane w Systemie Centralnym. Kontroler otrzymuje z Systemu Centralnego wyłącznie informacje dotyczące biletu przypisanego do karty płatniczej (dokładniej- czy bilet jest ważny). Nie ma zatem podstaw do obaw o prywatność i bezpieczeństwo danych karty.

System jest zgodny z najwyższymi standardami bezpieczeństwa i jakości światowych instytucji kart płatniczych VISA i MasterCard. Działające na analogicznej zasadzie systemy z powodzeniem funkcjonują już w innych miastach Europy ciesząc się popularnością wśród użytkowników.

Kontrolerzy MPK Wrocław to osoby zatrudnione w MPK. 

59. A co z myślą o osobach starszych 50-68lat, które nie potrafią się obsługiwać takimi kasownikami? Do tego jaką mam pewność, że dany kontroler biletów nie pobierze mi moich pieniędzy z karty? 

Z największymi kontrowersjami wiąże się decyzja o ograniczeniu możliwości płatności za bilety w pojazdach do wyłącznie płatności zbliżeniowych. Warto podkreślić, że płatność kartami płatniczymi jako jedyna metoda wnoszenia opłat za przejazdy środkami komunikacji miejskiej we Wrocławiu funkcjonuje już od 8 lat. Funkcjonalność obecnych kasowników, w których możliwe jest dokonywanie opłat jedynie za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych wynika z faktu, że w dotychczasowych automatach biletowych w pojazdach ok. 90% wszystkich transakcji było realizowanych tą właśnie metodą. Dla osób nie posiadających takich kart wprowadzono możliwość wnoszenia opłat z elektronicznej portmonetki zakodowanej na karcie Urbancard.

Ponadto pasażerowie mogą dokonać zakupu biletu w stacjonarnych biletomatach i w kioskach (których liczba wzrosła wraz z wdrożeniem Nowego Systemu), gdzie dostępne są płatności za pomocą zarówno kart płatniczych, gotówki oraz nowoczesnych form wnoszenia opłat jak np. BLIK.

Osoby preferujące tradycyjny sposób nabywania biletu i doładowywania karty mogą skorzystać z tych opcji w dwustu kioskach, w których Mennica posiada swoje terminale. Równolegle dystrybucja biletów papierowych odbywa się wielu innych punktach na mapie Wrocławia.

Kontrola biletów zakupionych zbliżeniową karta płatniczą w nowym kasowniku pokładowym jest całkowicie bezpieczna a zbliżenie karty do czytnika kontrolerskiego pozwala jedynie na weryfikację, czy jest do niej przypisany ważny bilet. Kontroler nie ma dostępu do danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem transakcji. Bilet jest zapisywany w Systemie Centralnym. Dane karty są automatycznie szyfrowane w momencie zbliżenia karty do Kasownika Biletowego i w formie bezpiecznej (token) są zapisane w Systemie Centralnym. Kontroler otrzymuje z Systemu Centralnego wyłącznie informacje dotyczące biletu przypisanego do karty płatniczej (dokładniej- czy bilet jest ważny). Nie ma zatem podstaw do obaw o prywatność i bezpieczeństwo danych karty.

60. Jeśli kupuję bilet zwykłą kartą płatniczą, to w jaki sposób to funkcjonuje skoro nie będą papierowe?

W Nowym Systemie zbliżenie karty płatniczej w celu zapłaty za bilet jest równoznaczne z jego skasowaniem. Bilet jest zapisywany w Systemie Centralnym, a karta płatnicza stanowi jedynie identyfikator płatności. Bilety zakupione w kasownikach pokładowych będą miały zatem formę elektroniczną.

61. Czy zostanie zwiększona ilość biletomatów na przystankach? Na moim nie ma. Mam jechać bez biletu do najbliższego czynnego by kupić bilet? Nie mam Urbancard ani karty zbliżeniowej. Co wtedy? Co z biletami czasowymi w pociągach KD? 

Tak. Ilość biletomatów wzrośnie z 125 do 154. Docelowo 170. 

Opłata za przejazd komunikacją miejską jest obligatoryjna. W przypadku braku biletomatu na przystanku początkowym, należy zaopatrzyć się w niego wcześniej lub zakupić go innym sposobem- w kiosku, za pomocą aplikacji lub w kasowniku pokładowym (dla posiadaczy kart zbliżeniowych lub UrbanCard EP). Kasowniki będą zainstalowane obok każdego wejścia do pojazdów, zlokalizowanie urządzenia nie powinno zatem sprawić żadnego kłopotu. W przypadku braku automatu biletowego w pobliżu miejsca zamieszkania i niekorzystania ze zbliżeniowej karty płatniczej najwygodniejszą formą będzie korzystanie z URBANCARD EP

W pociągach  Kolei Dolnośląskich S.A. i Regio, na terenie Wrocławia honorowane będą bilety miejskie komunikacji zbiorowej - w takim samym zakresie jak dotychczas (papierowe, w aplikacjach mobilnych oraz na URBANCARD). Jednocześnie, do czasu pełnej integracji systemu URBANCARD z systemami  przewoźników kolejowych, osoby które będą chciały podróżować koleją na podstawie biletów czasowych 24 h, 48 h, 72 h, 168 h, powinny zakupić je w wersji papierowej  (w automacie stacjonarnym lub punkcie sprzedaży), za pomocą aplikacji mobilnej URBANCARD, lub w kasowniku w pojeździe, przy użyciu URBANCARD EP.

62. A mnie zastanawia, jak mam kupić na przejazd bilet dla kilku osób. Często jeżdżę z dziećmi lub przyjeżdża do mnie rodzinka to co wtedy? Jak kontroler będzie wiedział, że te ostatnie 10 biletów kupionych to właśnie na ten przejazd?

W ramach jednej transakcji karta zbliżeniową (ale także UrbanCard EP oraz telefonem obsługującym technologię NFC) możliwe będzie zakupienie w kasowniku kilku biletów – jednorazowych,  czasowych i grupowych, z uwzględnieniem różnych ulg. Ta możliwość będzie nowością na skalę światową, która nie jest na razie dostępna nawet w londyńskim systemie, który do tej pory uznawany jest za najlepszy punkt odniesienia w transporcie publicznym.  W jednej transakcji w kasowniku można kupić dowolną liczbę biletów do kwoty 50 zł.

63. A co z biletami np. trzydniowymi? Tylko na papierku/w telefonie czy w wersji na kartę również? I czy na trzeci dzień ten bilet będzie nadal "widoczny" na karcie?

Tak

64. Czyli mogę kupić i zakodować dowolną ilość biletów na jedną kartę w tym samym czasie?

Tak, w ramach jednej transakcji możliwe będzie zakupienie kilku biletów – jednorazowych jak i czasowych, z uwzględnieniem różnych ulg. W podstawowym menu kasownika można będzie wybrać dowolną ilość sztuk danego biletu – do limitu płatności zbliżeniowych 50 zł.

65. A ja chciałbym wiedzieć, jak to będzie z takim biletem na "karcie" jeśli będziemy chcieli jechać koleją po Wrocławiu?

W pociągach Kolei Dolnośląskich S.A. i Przewozów Regionalnych, na terenie Wrocławia osoby, które będą chciały podróżować koleją na podstawie biletów czasowych 24 h, 48 h, 72 h, 168 h mogą je zakupić w wersji papierowej (w automacie stacjonarnym lub punkcie sprzedaży), za pomocą aplikacji mobilnej URBANCARD lub w kasowniku w tramwaju lub autobusie, przy użyciu URBANCARD EP lub zbliżeniowej karty płatniczej.

Koleje Dolnośląskie zostały wyposażone w czytniki kontrolerskie, natomiast Przewozy Regionalne otrzymają takie urządzenia. Podwójne czytniki będą obowiązywać u obu przewoźników do czasu konfiguracji systemów z Urbancard. Dodatkowo sprawdzanie biletów wspomagane będzie przez kontrolerów wskazanych przez Miasto.

66. Jadę ze znajomy tramwajem. On opłacił mi przejazd. Następnie wysiada wcześniej niż ja. Co ja mam w tej sytuacji zrobić? Jak udowodnić kontrolerowi, że mam opłacony bilet?

Kasownik sprzedaje bilety przypisane do karty płatniczej lub URBANCARD EP. Druga osoba nie będzie mogła udowodnić kontrolerowi wniesienia opłaty za przejazd.

67. Nie mam karty i jak mam kupić bilet?  

Można skorzystać z aplikacji mobilnej lub karty Urbancard EP. 

68.  A jeśli kupuje bilet czasowy kartą w pojeździe to gdzie mogę sprawdzić godzinę zakupu biletu? Kiedy miałam bilet papierowy to mogłam sobie przeliczyć ile mi czasu zostało.

Taka możliwość jest w kasowniku – sprawdź ważność biletu. 

69.  Co w przypadku awarii panelu zbliżeniowego? Do tej pory była możliwość wsadzenia karty, czy MPK oczekuje rezygnacji z przejazdu w przypadku takiej awarii?     

Tak jak dotychczas – w razie awarii biletomatu w pojeździe, kontroler nie wystawia pasażerowi mandatu, a obliguje go jedynie do zapłaty za ten przejazd.

Zgłoś uwagę