Od 8 marca nowy system dystrybucji biletów we Wrocławiu - jak działa?
2018-02-14 | aktualizacja: 2018-03-08 08:54:37 Komentarze:Od 8 marca zaczął działać we Wrocławiu nowy system dystrybucji biletów. Na przystankach pojawiło się więcej biletomatów, w pojazdach można zapłacić za przejazd z pośrednictwem elektronicznego kasownika. Operator systemu uruchomił też nowe Biura Obsługi Klienta.
Czytaj też: Nowy system sprzedaży biletów komunikacji miejskiej [PYTANIA, ODPOWIEDZI]
Uruchomienie nowych urządzeń i funkcjonalności nastąpiło w nocy z 7 na 8 marca. System wprowadza sporo nowości i udogodnień. – Pasażerowie komunikacji miejskiej mogą skorzystać z większej liczby biletomatów na przystankach, nowych elektronicznych kasowników z możliwością dokonania opłaty za przejazd, nowych biur obsługi klienta, także tych dla studentów. Pojawiło się dużo nowych form płatności za podróż (również telefonem) i opcji na samej karcie elektronicznej – mówi Lech Filipiak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.
Co istotne przy zmianie systemu nie jest konieczna wymiana karty URBANCARD. Jest to dobrowolne i mogą skorzystać z niej wszyscy, którzy chcą posiadać na swojej karcie dodatkowe funkcjonalności, m.in. elektorniczną portmonetkę (EP). Tak wygląda nowa karta z funkcją EP.
Zakup biletów za pośrednictwem elektronicznego kasownika (przy użyciu karty płatniczej lub EP) będzie możliwy 24 h/dobę. W przypadku biletu czasowego podróżny może wielokrotnie korzystać z różnych środków transportu, bez potrzeby zakupu nowego biletu – oczywiście w czasie trwania jego ważności. Pasażerom zostaną zaproponowane najpowszechniejsze typy biletów.
Nasze karty będą bezpieczne
– Podróżni otrzymali możliwość kupienia biletu jednorazowego lub czasowego bezpośrednio w kasowniku, w modelu „bilet na karcie”. System URBANCARD będzie automatycznie przypisywać taki bilet do numeru karty płatniczej, którą był dokonany zakup. Dzięki temu papierowy bilet w ogóle przestanie być potrzebny, a jego rolę z powodzeniem przejmie karta zbliżeniowa. W ten sposób szybkie, wygodne i bezpieczne płatności zbliżeniowe, które wrocławianie dobrze znają ze sklepów, zyskają nowy wymiar w komunikacji miejskiej.– mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Okazanie kontrolerowi zbliżeniowej karty płatniczej, którą uprzednio zakupiono bilet, jest całkowicie bezpieczne. Bilet jest rejestrowany w Systemie Centralnym, a dane karty są automatycznie szyfrowane i zapisane w bezpiecznej formie. Kontroler otrzymuje z Systemu Centralnego wyłącznie informacje dotyczące biletu i nie ma dostępu do żadnych innych danych.
Zapłacisz za bilet w 3300 kasownikach
Natomiast, dla wszystkich, którzy nie chcą lub nie mogą używać kart płatniczych, stworzono możliwość kupowania biletów jednorazowych i czasowych w kasownikach oraz biletomatach za pomocą karty URBANCARD EP. Elektroniczna Portmonetka to rozwiązanie pozwalające na przechowywanie środków finansowych, zapisywanych na URBANCARD EP, pod postacią punktów. W dalszym ciągu pozostanie ona nośnikiem biletów okresowych i będzie ją można doładować w stacjonarnych Automatach Biletowych, Punktach Sprzedaży i na stronie www.
Ogromnym udogodnieniem związanym z nowym systemem jest wzrost liczby urządzeń, przy pomocy których możemy nabyć lub skasować bilet. Na pokładach pojazdów komunikacji miejskiej, w miejsce 820 mobilnych biletomatów pojawi się 3300 nowych elektronicznych kasowników, po kilka na środek transportu.
Wszystkie sposoby płatności w nowym systemie [PDF]
Dotychczasowe 125 automatów biletowych zostanie zastąpione przez 170 nowych biletomatów, umożliwiających nabycie biletów i doładowanie Elektronicznej Portmonetki. Nowe maszyny, oprócz tradycyjnych metod płatności gotówką, będą akceptować transakcje zbliżeniowe kartami płatniczymi oraz przy pomocy BLIK i Android Pay. Wzrośnie również liczba kiosków z terminalami, pozwalającymi na doładowania URBANCARD. Rozszerzone zostaną także funkcjonalności aplikacji mobilnej oraz portalu podróżnika.
Pobierz ulotkę informacyjną [PDF]
– Unikatowy system gwarantuje dodatkowo niski koszt utrzymania systemu dystrybucji oraz zabezpieczenie przed oszustwami. Daje on możliwość ewolucji systemu w przyszłości i jego coraz lepsze dostosowanie do dynamicznie zmieniającej się przestrzeni miejskiej. Dla pasażerów wiąże się on z wymiernymi korzyściami w postaci m.in. całodobowego dostępu, możliwości korzystania z komunikacji bez tradycyjnego biletu oraz wyboru dogodnej formy wnoszenia opłaty za przejazd – wylicza zalety nowego rozwiązania Jacek Sieński, dyrektor działu handlowego, Pion Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A.
(Po kliknięciu w mapę przeniesiesz się do strony z lokalizacjami biletomatów. Jest na bieżąco aktualizowana o nowo uruchamiane urządzenia)
Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów komunikacji miejskiej będzie zwiększenie liczby BOK-ów. Obecnie funkcjonowały tylko dwa BOK-i i jeden punkt sezonowy. Od 8 marca klienci będą mogli skorzystać z czterech Biur Obsługi Klienta i trzech punktów do obsługi studentów.
Więcej informacji na stronie UrbanCard
Biuro Obsługi Klienta URBANCRAD we Wrocław, tel. 71 341 12 00
- ul. Grabiszyńska 9 pn-pt: 8-18
- ul. Prusa 75-79 pn-czw: 8-18 pt 8-16
- ul. Racławicka 2-4 (od 8 marca)
- ul. Ładna 1C (od 8 marca)