Od 8 marca nowy system dystrybucji biletów we Wrocławiu - jak działa?

Od 8 marca zaczął działać we Wrocławiu nowy system dystrybucji biletów. Na przystankach pojawiło się więcej biletomatów, w pojazdach można zapłacić za przejazd z pośrednictwem elektronicznego kasownika. Operator systemu uruchomił też nowe Biura Obsługi Klienta. 

  • W nowych kasownikach można skasować bilet, zapłacić za przejazd i sprawdzić stan Urbancard


Czytaj też: Nowy system sprzedaży biletów komunikacji miejskiej [PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Uruchomienie nowych urządzeń i funkcjonalności nastąpiło w nocy z 7 na 8 marca. System wprowadza sporo nowości i udogodnień.  Pasażerowie komunikacji miejskiej mogą skorzystać z większej liczby biletomatów na przystankach, nowych elektronicznych kasowników z możliwością dokonania opłaty za przejazd, nowych biur obsługi klienta, także tych dla studentów. Pojawiło się dużo nowych form płatności za podróż (również telefonem) i opcji na samej karcie elektronicznej  mówi Lech Filipiak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Co istotne przy zmianie systemu nie jest konieczna wymiana karty URBANCARD. Jest to dobrowolne i mogą skorzystać z niej wszyscy, którzy chcą posiadać na swojej karcie dodatkowe funkcjonalności, m.in. elektorniczną portmonetkę (EP). Tak wygląda nowa karta z funkcją EP. 

Zakup biletów za pośrednictwem elektronicznego kasownika (przy użyciu karty płatniczej lub EP) będzie możliwy 24 h/dobę. W przypadku biletu czasowego podróżny może wielokrotnie korzystać z różnych środków transportu, bez potrzeby zakupu nowego biletu – oczywiście w czasie trwania jego ważności. Pasażerom zostaną zaproponowane najpowszechniejsze typy biletów. 

Nasze karty będą bezpieczne

– Podróżni otrzymali możliwość kupienia biletu jednorazowego lub czasowego bezpośrednio w kasowniku, w modelu „bilet na karcie”. System URBANCARD będzie automatycznie przypisywać taki bilet do numeru karty płatniczej, którą był dokonany zakup. Dzięki temu papierowy bilet w ogóle przestanie być potrzebny, a jego rolę z powodzeniem przejmie karta zbliżeniowa. W ten sposób szybkie, wygodne i bezpieczne płatności zbliżeniowe, które wrocławianie dobrze znają ze sklepów, zyskają nowy wymiar w komunikacji miejskiej.– mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe. 

Okazanie kontrolerowi zbliżeniowej karty płatniczej, którą uprzednio zakupiono bilet, jest całkowicie bezpieczne. Bilet jest rejestrowany w Systemie Centralnym, a dane karty są automatycznie szyfrowane i zapisane w bezpiecznej formie. Kontroler otrzymuje z Systemu Centralnego wyłącznie informacje dotyczące biletu i nie ma dostępu do żadnych innych danych.

Zapłacisz za bilet w 3300 kasownikach 

Natomiast, dla wszystkich, którzy nie chcą lub nie mogą używać kart płatniczych, stworzono możliwość kupowania biletów jednorazowych i czasowych w kasownikach oraz biletomatach za pomocą karty URBANCARD EP. Elektroniczna Portmonetka to rozwiązanie pozwalające na przechowywanie środków finansowych, zapisywanych na URBANCARD EP, pod postacią punktów. W dalszym ciągu pozostanie ona nośnikiem biletów okresowych i będzie ją można doładować w stacjonarnych Automatach Biletowych, Punktach Sprzedaży i na stronie www.  

Ogromnym udogodnieniem związanym z nowym systemem jest wzrost liczby urządzeń, przy pomocy których możemy nabyć lub skasować bilet. Na pokładach pojazdów komunikacji miejskiej, w miejsce 820 mobilnych biletomatów pojawi się 3300 nowych elektronicznych kasowników, po kilka na środek transportu. 

Wszystkie sposoby płatności w nowym systemie [PDF]

Dotychczasowe 125 automatów biletowych zostanie zastąpione przez 170 nowych biletomatów, umożliwiających nabycie biletów i doładowanie Elektronicznej Portmonetki. Nowe maszyny, oprócz tradycyjnych metod płatności gotówką, będą akceptować transakcje zbliżeniowe kartami płatniczymi oraz przy pomocy BLIK i Android Pay. Wzrośnie również liczba kiosków z terminalami, pozwalającymi na doładowania URBANCARD. Rozszerzone zostaną także funkcjonalności aplikacji mobilnej oraz portalu podróżnika.

Pobierz ulotkę informacyjną [PDF]

– Unikatowy system gwarantuje dodatkowo niski koszt utrzymania systemu dystrybucji oraz zabezpieczenie przed oszustwami. Daje on możliwość ewolucji systemu w przyszłości i jego coraz lepsze dostosowanie do dynamicznie zmieniającej się przestrzeni miejskiej. Dla pasażerów wiąże się on z wymiernymi korzyściami w postaci m.in. całodobowego dostępu, możliwości korzystania z komunikacji bez tradycyjnego biletu oraz wyboru dogodnej formy wnoszenia opłaty za przejazd – wylicza zalety nowego rozwiązania Jacek Sieński, dyrektor działu handlowego, Pion Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A. 

(Po kliknięciu w mapę przeniesiesz się do strony z lokalizacjami biletomatów. Jest na bieżąco aktualizowana o nowo uruchamiane urządzenia)

Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów komunikacji miejskiej będzie zwiększenie liczby BOK-ów. Obecnie funkcjonowały tylko dwa BOK-i i jeden punkt sezonowy. Od 8 marca klienci będą mogli skorzystać z czterech Biur Obsługi Klienta i trzech punktów do  obsługi studentów.

Więcej informacji na stronie UrbanCard 

Biuro Obsługi Klienta URBANCRAD we Wrocław, tel. 71 341 12 00 

  • ul. Grabiszyńska 9 pn-pt: 8-18
  • ul. Prusa 75-79 pn-czw: 8-18 pt 8-16
  • ul. Racławicka 2-4 (od 8 marca)
  • ul. Ładna 1C (od 8 marca)

Czytaj więcej: Nowe ceny i rodzaje biletów 

Zgłoś uwagę