W tej chwili na zlecenie PKP PLK realizowane są prace m.in. na trasie Wrocław-Jelenia Góra, na odcinku między Mietkowem a Imbramowicami. Tam wymieniane są urządzenia sterujące ruchem oraz sieć trakcyjna, która pamięta lata sześćdziesiąte. Roboty na szczęście nie spowodują żadnych utrudnień, bo ruch pociągów jest w miarę potrzeb przekładany na jeden z dwóch istniejących tam torów. Ukończenie wszystkich prac przewidziano w listopadzie 2018 r. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu między Wrocławiem a stolicą Karkonoszy.
Utrudnienia na trasie do Kłodzka
Dużo też się dzieje na trasie z Wrocławia do Międzylesia przez Kłodzko Główne. W trzecim kwartale tego roku ma się zakończyć modernizacja stacji w Kłodzku. Torowcy wymienią tam tory i urządzenia sterujące. Odnowią również perony i kładkę dla pieszych między nimi.
– 8 czerwca została podpisana umowa na modernizację przystanku osobowego Kłodzko Miasto. Przewidziana jest tam przebudowa torów, zabudowa nowych rozjazdów, modernizacja istniejącego peronu i budowa nowego peronu nr 2. Prace budowalne rozpoczną się w II kwartale. Po zrealizowaniu tych prac przystanek osobowy Kłodzko Miasto (w 2020 r.) stanie się stacją, gdzie będzie możliwość kończenia biegu pociągów – mówi Bohdan Ząbek, z wrocławskiego oddziału PKP PLK.
Na tej linii pasażerowie powinni się spodziewać utrudnień jeszcze w sierpniu, mają związek z pracami torowymi. Najpierw 6 sierpnia między Gorzanowem a Międzylesiem, a później 27 sierpnia między Strzelinem a Białym Kościołem.
Inwestycje prowadzone są również na Nadodrzance (linia nr 273), głównej trasie kolejowej, łączącej Wrocław ze Szczecinem. PKP PLK prowadzi tam modernizację odcinków: Wołów – Małowice Wołowskie oraz Grębocice – Głogów. Prace potrwają do końca 2018 roku.
We wrześniu rozpoczną się roboty budowalne przy elektryfikacji odcinka Węgliniec - Zgorzelec. Do końca 2019 r. międzynarodowa trasa kolejowa E 30, od wschodniej do zachodniej granicy kraju, będzie zapewniała przejazd lokomotywami elektrycznymi. Inwestycja skróci czas przejazdu m.in. dzięki wyeliminowaniu w Węglińcu konieczności zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe.
Plany dla Wrocławia i okolic do 2020 roku
Dzięki wspólnej inwestycji PKP PLK i gminy Wrocław powstanie nowy przystanek Wrocław Szczepin i zostanie przebudowany wiadukt kolejowy nad ul. Długą. Realizacja ta usprawni miejską i aglomeracyjną komunikację kolejową. Na początku czerwca podpisano umowę na dofinansowanie dla tej inwestycji.
Czytam więcej: Nowy przystanek kolejowy Wrocław Szczepin
Do 2020 roku zostanie również zmodernizowany przystanek kolejowy Wrocław Muchobór i powstaną dwa zupełnie nowe przystanki w aglomeracji Wrocławskiej – Mokronos Górny i Iwiny.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zostanie odnowiona także trasa Jelcz Miłoszyce - Wrocław Sołtysowice. Stacje i przystanki zostaną przebudowane, a cała infrastruktura wymieniona. Jednym z głównych efektów rewitalizacji będzie odciążenie zakorkowanych tras drogowych, prowadzących do centrum z północno wschodnich osiedli Wrocławia. Powstanie również możliwość wprowadzenia połączeń do stacji Wrocław Główny od wschodniej strony, tzn. przez Jelcz Laskowice – Wrocław Brochów.
Czytaj więcej: Niebawem remont trasy kolejowej do Jelcza
Za pieniądze unijne ruch pasażerski po wielu latach przerwy ma wrócić również na trasie z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy i dalej ze Świdnicy do Jedliny Zdrój. Roboty budowalne powinny się rozpocząć pod koniec 2018 roku.