Intencją pomysłodawców akcji „Pocztówka z Powodzi” jest realne wsparcie w odbudowie turystyki w regionach dotkniętych kataklizmem. Powódź w południowo-zachodniej Polsce dotknęła setki tysięcy osób i spowodowała straty materialne szacowane na 5 mld zł.
Po fali powodziowej przyszła druga wielka fala - odwołanych rezerwacji. Z branży turystycznej, bardzo dotkniętej powodzią, wraz z odpłynięciem wody odpłynęli turyści – tymczasem woda już opadła, szlaki są przejezdne, a lokalni przedsiębiorcy gotowi na przyjęcie gości.
Kampania Pocztówki z Powodzi, komunikat
W kampanii połączono osoby prowadzące biznesy turystyczne na terenach popowodziowych z turystami. Ponad 600 tysięcy pocztówek - zaproszeń trafia właśnie do mieszkańców Polski. Od Polaków w potrzebie, do Polaków, którzy mogą pomóc – a przy tym odpocząć na pięknych terenach. Pocztówki zostały wydrukowane w lokalnej drukarni – tak, by żadna złotówka już stamtąd nie "odpłynęła".
Kartki pocztowe pełnią funkcję zaproszenia: pokazują piękno regionu i zachęcają do jego wsparcia.
Jak? Po prostu – przyjeżdżając do Kłodzka, Lądka, Głuchołaz, Nysy, Bystrzycy Kłodzkiej, Stronia Śląskiego, Lewina Brzeskiego, Żagania, Szprotawy, Wlenia, Lwówka Śląskiego, Gryfowa Śląskiego, Paczkowa, Brzegu i innych miejscowości dotkniętych powodzią w 2024 roku.
— Ruch turystyczny spadł drastycznie zaraz po powodzi i niestety do dziś nie wrócił do poziomu sprzed roku. Dlatego tak chętnie bierzemy udział w tej akcji — mówi Małgorzata Szumska, prezeska Kopalni Złota w Złotym Stoku. — Żeby zaprosić do siebie, pokazać jak wyjątkowy jest Dolny Śląsk, bo nawet jeśli już tu kiedyś byliście, nadal macie tak wiele do odkrycia! A przyjeżdżając teraz to turyści stają się dla nas bohaterami, którzy pomagają nam dalej działać i rozwijać nasz region.
Zalało ludzi. Odpłynęli turyści. I to był moment, kiedy poczuliśmy, że nie możemy przejść obok tego obojętnie. Zobaczyliśmy realny problem - turyści przestali przyjeżdżać - bali się, że atrakcje regionu nie są dostępne lub nie chcieli przeszkadzać w odbudowie. Jako agencja marketingowa, postanowiliśmy zrobić to, co potrafimy najlepiej - stworzyć kampanię, która naprawdę zadziała. Tak powstała akcja Pocztówka z Powodzi.Agnieszka Kostelecka, Dyrektor Strategii z Agencji AWX, pomysłodawczyni kampanii
Powrót tradycyjnej kartki pocztowej
To powrót tradycyjnej kartki pocztowej. — To nie apel o współczucie – to oddanie głosu przedsiębiorcom, którzy nie proszą o datki, o wsparcie finansowe, mówią po prostu – przyjeżdżajcie, bądźcie, kupujcie, rezerwujcie – podkreślają organizatorzy.
Widzieliśmy, że wiele firm i instytucji chce pomóc, ale działając osobno, bez wspólnej strategii i porozumienia, wysiłki często się rozmywają, dublują. Jako agencja z doświadczeniem w budowaniu efektywnych kampanii, postanowiliśmy zaproponować wspólne, skoordynowane działania.Magdalena Zawada-Martinez, Dyrektor Zarządzający z Agencji AWX, inicjatorka i organizatorka akcji
Akcji „Pocztówki z Powodzi” przewodzą hasła:
- „Nie prosimy o pieniądze. Nie prosimy o zbiórki. Po prostu przyjedź”:
- Zamiast przelewu - zrób rezerwację;
- Zamiast jechać tam, gdzie zawsze – odkryj co mamy tutaj;
- Zamiast współczuć – zjedz obiad w lokalnej restauracji.
W działania włączyły się instytucje, firmy i osoby, które zdecydowały się wesprzeć inicjatywę pro bono – tworząc wyjątkowy przykład współpracy ponadsektorowej i jako wyraz solidarności z poszkodowanymi przedsiębiorcami:
- InPost,
- Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego,
- Koleje Dolnośląskie,
- Krajowa Izba Gospodarcza,
- Fundacja XTB,
- kancelaria GP Partners,
- Futura PR,
- Wniedoczasie,
- SlowHop,
- Kultura na czasie,
- Globema,
- indaHash,
Swoim patronatem objęła akcję Polska Organizacja Turystyczna.
Akcję wpierają artyści, organizatorzy popularnych serwisów internetowych m.in.: Andrzej Chyra, Jowita Budnik, Lidia Popiel, Katarzyna Kwiatkowska, Paweł Małaszyński, Dj Adamus – Adam Jaworski, Marcin Bosak, Fundacja Olgi Tokarczuk, Łukasz Nowicki, Bartek Osumek, Ania Karwan, Wiktor Dyduła, Marcin Sójka, Anita Sokołowska, Gdzie w Polsce na weekend, Wszędobylscy, Polishvoyagers, Kołemsietoczy.
W ramach akcji powstała mapa, do której mogą dołączyć obiekty turystyczne z terenów popowodziowych. Właściciele tych miejsc deklarują zaoferowanie małego prezentu – dodatkowej zachęty dla turystów odwiedzających Dolny Śląsk i okolice.