Uchwalenie Planu Ogólnego jest nowym wymogiem ustawowym, wynikającym z wprowadzonej w ubiegłym roku głębokiej reformy planowania przestrzennego. We Wrocławiu wnioski do Planu Ogólnego można było składać od 24 maja do 2 sierpnia. Był to kompromisowy terminarz.
Z jednej strony – Plan Ogólny jest strategicznym dokumentem dla gminy i prezydentowi Jackowi Sutrykowi zależało, by wszyscy zainteresowani mieli dość czasu, by się wypowiedzieć. Z drugiej – dłuższego okresu na przyjmowanie wniosków nie można było wyznaczyć, bo harmonogram jest dość napięty.
Plan Ogólny Wrocławia - strategiczny dokument dla gminy
Ustawodawca oczekuje, że wszystkie polskie samorządy wprowadzą u siebie Plany Ogólne do 31 grudnia 2025. Do dziś ustawodawca, mimo oczekiwań środowiska samorządowego, nie wydłużył tego terminu. Biorąc pod uwagę skomplikowanie tego aktu prawnego, procedowanie musi być naprawdę sprawne. Samorząd, który nie uchwali Planu Ogólnego do końca 2025, nie będzie mógł uchwalać nowych MPZP ani wydawać decyzji o warunkach zabudowy – do momentu, aż Plan Ogólny będzie w swojej gminie miał.
Plan Ogólny. Co się teraz będzie działo?
Należy pamiętać, że nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmieniła dotychczasowy sposób sposobu rozpatrywania wniosków. Nie będzie już tak jak do tej pory przy planach miejscowych, gdzie Prezydent rozstrzygał je zarządzeniem zaraz po ich zebraniu. Propozycja rozpatrzenia wniosków wraz z uzasadnieniem będzie publikowana dopiero przed etapem konsultacji społecznych (punkt 6 w załączonym harmonogramie).
To oznacza, że prace projektowe nad Planem Ogólnym będą biegły równocześnie z analizą wniosków, a nie dopiero po niej. Planiści już widzą, co jest we wnioskach (po dokładniejsze informacje, o co można było wnioskować, zapraszamy tutaj). Ustalenia planistów, dotyczące możliwości zagospodarowania danych obszarów, będą więc swojego rodzaju wstępnym ustosunkowaniem się do treści wniosków.
Następnie projekt trafi do opiniowania i uzgadniania przez uprawnione do tego instytucje (np. organy samorządu wojewódzkiego, organy odpowiedzialne za ochronę środowiska, konserwatora zabytków, Wody Polskie i wiele innych). Na tym etapie wersja proiektowa Planu Ogólnego będzie już dostępna dla wszystkich. W ramach opiniowania i uzgadniania te instytucje będą mogły domagać się wprowadzania zmian w projekcie – zgodnie ze swoimi kompetencjami. Dopiero wtedy wnioski złożone do Planu Ogólnego przeanalizujemy ostatecznie. Propozycja ich rozpatrzenia odniesie się zatem do najbardziej aktualnej wersji projektu, czyli tej już po uzgodnieniach. Przy tej okazji poinformujemy o specyfice wniosków oraz o zagadnieniach, które wnioskodawcy najczęściej poruszali.
Wszystkie zgłoszone w terminie uwagi do projektu Planu Ogólnego wyszczególnimy w raporcie podsumowującym, wraz z rozpatrzeniem i uzasadnieniem. Te uwzględnione – naniesiemy w projekcie. Dopiero w takiej wersji Plan Ogólny trafi pod głosowanie Rady Miejskiej, która może go uchwalić.
Wnioski do Planu Ogólnego złożone po terminie - co się z nimi stanie?
Wnioski do Planu Ogólnego, które złożono po terminie nie będą mogły zostać ujęte w opisanym wyżej wykazie wniosków. Będą jednak stanowiły materiał pomocniczy przy przygotowywaniu projektu Planu Ogólnego. Dla wniosków po terminie sporządzony zostanie odrębny wykaz, choć nie będzie on zawierał propozycji rozpatrzenia i uzasadnienia. Zostanie on opublikowany w tym samym czasie co wykaz wniosków złożonych w terminie ustalonym od 24 maja do 2 sierpnia 2024 r.
Przypominamy, że za wniosek złożony w terminie to taki, który nadano najpóźniej 2 sierpnia. Decyduje o tym data stempla pocztowego, wysłania maila lub pieczątka w przypadku dostarczenia wniosku osobiście do urzędu.
Zobacz tutaj, postęp prac nad Planem Ogólnym dla Wrocławia.
Tekst: Michał Guz