Jak poprawnie wykonać resuscytację? Jak korzystać z defibrylatora? Jak rozpoznać, że ktoś ma udar lub jak zatamować krwotok? To tylko niektóre zagadnienia omawiane podczas szkolenia z pierwszej pomocy we wrocławskich szkołach. Organizowane są we współpracy z wrocławskim pogotowiem ratunkowym.
Umiejętność, która ratuje życie
W szkołach tematy związane z pierwszą pomocą realizowane są w ramach lekcji EDB (edukacja dla bezpieczeństwa) oraz biologii. Takie szkolenia regularnie przeprowadza także Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego (w ramach Wrocławskiej Akademii Pierwszej Pomocy). Tylko w 2024 r. w 65 warsztatach związanych z pierwszą pomocą uczestniczyło ok. 1600 uczniów.
Wrocławskich uczniów do udziału w takich zajęciach nie trzeba namawiać.
– Z chęcią biorę udział w takich szkoleniach, bo chcę przełamać ten lęk, który ma chyba każdy z nas. Czy dam radę? Czy dobrze wykonam np. resuscytację? Przecież tak naprawdę nigdy nie wiadomo, kiedy ta wiedza się przyda. Też dobrze, że coraz więcej jest takich szkoleń, a tym samym osób, które znają zasady udzielania pierwszej pomocy – mówi Hanna, uczennica trzeciej klasy z Liceum Ogólnokształcącego nr VIII we Wrocławiu.
Miasto regularnie doposaża placówki w sprzęt ratowniczy oraz bierze udział w kampaniach związanych z pierwszą pomocą. Aktualnie we wrocławskich placówkach edukacyjnych mamy:
- 470 fantomów medycznych do nauki resuscytacji,
- 100 zestawów AED (automatyczne defibrylatory).
„Porusz serce”
Wrocławskie placówki oświatowe biorą także udział m.in. w kampanii „Porusz serce”, realizowanej wspólnie z Uniwersytetem Medycznym. Jej głównym celem jest zwiększenie świadomości uczniów i mieszkańców Wrocławia na temat pierwszej pomocy. W tym celu prowadzone są m.in. szkolenia i pokazy, a do szkół trafia sprzęt ratujący życie (np. defibrylatory).
W 2024 r. miasto na zakup fantomów i defibrylatorów dla wrocławskich placówek oświatowych przeznaczyło ponad 250 tys. złotych. Rok wcześniej ponad 200 tys. złotych.