wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:25

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Znamy plany MPK na przyszły rok! Będą nowe tramwaje i elektryczne autobusy
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu wrocławski tramwaj. MPK Wrocław
Na zdjęciu wrocławski tramwaj.

Wrocławskie MPK czeka na dostawę 24 nowych tramwajów bydgoskiej Pesy oraz 13 autobusów elektrycznych. Do Wrocławia docierają też kolejne tramwaje z dodatkowej umowy na 21 nowych Gamm. Wszystkie te pojazdy będą sukcesywnie zastępowały starszy tabor. Miejski przewoźnik zapowiada także kolejne inwestycje w 2023 roku.

Reklama

Nowe tramwaje oraz znacznie mniej wykolejeń dzięki remontom torowisk. Władze MPK bardzo dobrze oceniają mijający rok.

Rok 2022 jest jednym z najlepszych dla MPK, jeśli chodzi o wymianę taboru. To zupełnie nowa jakość na wrocławskim rynku tramwajowym. Cieszą one nie tylko nas i naszych motorniczych, ale przede wszystkim pasażerów, zarówno wyglądem, jak i tym, że są to najbardziej ciche z tramwajów, jakie mieliśmy do tej pory. To był również dobry rok, jeśli chodzi o Torywolucję, kolejne remonty, które doprowadziły do spadku wykolejeni o 82 proc. Również w 2023 roku będziemy kontynuować Torywolucje, zwłaszcza w pierwszej połowie roku. W jego drugiej części tych remontów będzie już zdecydowanie mniej. Chcemy dać odpocząć mieszkańcom i nacieszyć się nowym taborem i nowymi torami. Jednak cały czas będziemy odnawiać nasz tabor.
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

Znacznie odmłodzony wrocławski tabor

Na wrocławskich ulicach pojawia się coraz więcej nowych tramwajów. Wrocławianie mogą już korzystać z 25 nowych niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma, a wkrótce do miasta dotrą także kolejne - z dodatkowej umowy na 21 nowych Gamm. Dzięki bardzo dobrej współpracy z producentem, dostawa z zamówienia podstawowego została przyspieszona o 10 miesięcy, natomiast do końca roku 2023 będzie ich łącznie 46. Posiadają one nowoczesne rozwiązania technologiczne m. in. system Interkom, który służy do komunikacji pasażerów z motorniczym, a także Mobilny System Monitoringu, dzięki któremu obraz z kamer wideo zapisywany jest na twardym dysku rejestratora. Materiał można oglądać w czasie rzeczywistym w pojeździe lub odtwarzać zapis w centrum dyspozytorskim. Wartość zamówienia, obejmująca wszystkie Moderusy Gamma 2, to 372 mln zł.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Tramwaje Skody zmieniły swoje oblicze. MPK Wrocław
Tramwaje Skody zmieniły swoje oblicze.

Skody zyskały właśnie nowe oblicze

Odnawiany jest również stary tabor. W ostatnim czasie modernizację przeszły wszystkie posiadane przez MPK Skody 16T – 17 wozów. Zyskały m.in. klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej, nowe oświetlenie, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu. Mając na uwadze pasażerów ze szczególnymi potrzebami, na poręczach tramwajów zamontowane zostały światła, ułatwiające poruszanie się osobom niedowidzącym. Z rozwiązań technicznych, pojazdy mają nowy napęd oraz układ hamulcowy.

Modernizacja pojazdów, które na wrocławskich torach pojawiły się w latach 2006-2007, rozpoczęła się na początku 2021 roku. Koszt remontu generalnego 17 tramwajów, wykonanego przez firmę SAATZ, wyniósł prawie 65 mln zł.

Do remontu szykują się kolejne tramwaje

W planach jest też remont niskopodłogowych – jedynych dwukierunkowych tramwajów w taborze MPK – Skoda 19T. Przewoźnik ma ich łącznie 31. Przygotowywane są już dokumenty związane z formalnościami na remont pierwszych czterech pojazdów.

Wszystkie te inwestycje pokazują, że stawiamy przede wszystkim na komfort i bezpieczeństwo pasażerów, ale również motorniczych. Dzięki modernizacji zyskali oni np. bardziej ergonomiczne fotele.
Krzysztof Balawejder

Niebieski, bardzo wrocławski kolor

W taborze MPK znajduje się też 26 zmodernizowanych, częściowo niskopodłogowych tramwajów Protram 205 WrAs. To pierwsze wrocławskie tramwaje dostosowane do obsługi osób z ograniczeniami ruchowymi. Pojazdy te zyskały nowe życie w poznańskim zakładzie Modertransu. Dla pasażerów najistotniejszą zmianą jest pojawienie się klimatyzacji. Podróż ułatwia też nowoczesna informacja pasażerska oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Dzięki modernizacji zewnętrznie Protramy upodobniły się do posiadanych przez MPK Moderusów Beta, choć w odróżnieniu od nich, noszą niebieski, bardzo wrocławski kolor. Remont tych pojazdów kosztował ponad 77 mln zł.

Pierwsze tramwaje Pesa już za rok

Aktualnie MPK czeka na dostawy zakontraktowanych 24 wozów bydgoskiej Pesy, które zastępować będą najstarsze Konstale 105. Umowę z bydgoską firmą Pesa wrocławskie MPK podpisało pod koniec 2021 roku. W ramach tej inwestycji w taborze pojawią się 24 nowe tramwaje. MPK ma możliwość dokupienia kolejnych 16. Tramwaje są w całości niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone m.in. w nowoczesną informację pasażerską, tablice i monitory służące do prezentacji informacji dla podróżnych oraz systemy komunikacji na linii pasażer – motorniczy. Pierwsze tramwaje Pesa pojawią się na wrocławskich ulicach w grudniu 2023 roku.

Podstawowe zamówienie, obejmujące 24 tramwaje, jest warte ponad 204 mln złotych. Jeżeli przewoźnik zdecyduje się je rozszerzyć o maksymalną możliwą liczbę pojazdów, zapłaci łącznie ponad 337,5 mln zł.

Zależy nam na tym, by udało się wykorzystać możliwość zakupu kolejnych 16 tramwajów. Spora część naszych tramwajów zostanie wymieniona. Te najstarsze, jeżdżące po torach od kilkudziesięciu lat, zostaną wycofane z użytku. Dwa Konstale 105N zostaną w MPK ze względu na pamięć historyczną, a kolejne dwa przekażemy Towarzystwu Miłośników Wrocławia, które będzie je pielęgnować i stworzy muzeum komunikacji.
Krzysztof Balawejder

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Torywolucja. Remont torowiska we Wrocławiu MPK Wrocław
Torywolucja. Remont torowiska we Wrocławiu

Na ulice wyjadą nowe autobusy elektryczne

Kolejną nowością będzie 13 autobusów elektrycznych, które zastąpią najstarsze autobusy. To przegubowe, nowoczesne, niskopodłogowe autobusy elektryczne Mercedes‐Benz eCitaro G. Pojawią się one na ulicach w przyszłym roku i będą kursować głównie na trasie linii K.

Autobusy te za sprawą elektrycznego silnika będą znacznie ciszej pracować. Nie zabraknie w nich również nowoczesnych rozwiązań, jak np. system zliczania pasażerów w technologii czujników laserowych czy czujnik wykrywający pieszych i rowerzystów w „martwym” polu po prawej stronie pojazdu tzw. system ochrony przedkolizyjnej.

Wprowadzono w nich również rozwiązania ekologiczne i energooszczędne, m.in. naturalny czynnik chłodniczy klimatyzacji CO2 oraz efektywny system zarządzania energią cieplną, który w celu zapewnienia komfortu pasażerów i oszczędności prądu, maksymalnie zoptymalizowano. Dzięki temu, w zależności od liczby pasażerów na pokładzie, moc układów ogrzewania oraz klimatyzacji będzie się zmieniała. Dzięki temu zapotrzebowanie na energię obniży się o 40 proc. w porównaniu do standardowych rozwiązań.

Koszt realizacji zadania to 46 mln zł, z czego około 33 mln zł to dotacja, a 13 mln zł stanowi pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. MPK aplikowało o znacznie większą liczbę autobusów elektrycznych, jednak plany zostały ograniczone przez przyznaną kwotę dotacji.

Kolejnym krokiem, który podejmie MPK, jest zakup autobusów wodorowych. Przedsiębiorstwo dąży do tego, aby już w 2023 roku przynajmniej pięć takich pojazdów znalazło się we wrocławskiej flocie.

 Czy wiesz, że…

Obecnie blisko 66 proc. tramwajów MPK ma niską podłogę.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl