Wrocławski oddział GDDKiA wysłał przed świętami ogłoszenia o dwóch przetargach do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. To oznacza rozpoczęcie procedur, które mają doprowadzić do wyboru wykonawców obu inwestycji. W drugiej połowie 2026 roku GDDKiA planuje podpisanie kontraktów.
Ogłoszenie przetargów poprzedziło otrzymanie decyzji środowiskowych dla obu obwodnic, co nastąpiło w listopadzie.
Obwodnica Milicza
Trasa omijająca Milicz przebiegać będzie na zachód od miasta i będzie miała nieco ponad 10 km. Zaczynie się będzie w miejscowości Łaziec w okolicy Miłochowic, ominie Kaszowo i włączy się z powrotem do drogi krajowej nr 15 w okolicy miejscowości Stawiec.
Obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) – z jedną jezdnią po jednym pasie w obu kierunkach wraz z poboczem. Przy okazji inwestycji przebudowane zostaną istniejące drogi poprzeczne oraz wybudowane nowe skrzyżowania i drogi dojazdowe. Wybudowane zostaną również m.in. mosty na Baryczy i Milickim Potoku. Zakończenie budowy planowane jest w 2030 r.
Obwodnica Milicza ma wyeliminować ruch tranzytowy z centrum miasta, co z kolei wpłynie pozytywnie na komfort życia mieszkańców oraz zapewni większe bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.
Poprawie ulegnie także przepustowość układu komunikacyjnego łączącego drogę ekspresową S5 z droga krajową nr 11 w Jarocinie, a w przyszłości z drogą ekspresową S11 – informuje GDDKiA.
Obwodnica Międzyborza
Droga wyprowadzająca ruch tranzytowy poza Międzybórz będzie przebiegać po nowym śladzie. Według założeń trasa ma liczyć niemal 8,5 km i będzie zlokalizowana na wschód od obecnej drogi krajowej nr 25.
Inwestycji zakłada wybudowanie skrzyżowań, dróg poprzecznych i dojazdowych, a także obiekty inżynierskie oraz elementy ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica będzie przechodzić m.in. przez tereny rolnicze i leśne, przecinać cieki Dopływ spod Międzyborza i Dopływ spod Oskiej Piły oraz skrzyżuje się z drogami lokalnymi (m.in. z ulicami Graniczną, Polną, Sycowską). Zakończy się włączeniem do drogi krajowej nr 25 w rejonie skrzyżowania z drogą powiatową biegnącą w kierunku Domasławic. Jej zbudowanie umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum Międzyborza, gdzie dominuje gęsta zabudowa, a także z obszarów zabudowanych okolicznych miejscowości takich jak Ose, Górzyca i Oska Piła.