Nic o nas bez nas – to hasło ważne dla kształtowania się polskiej demokracji od początku XVI wieku jest bliskie również władzom Wrocławia. Żeby udział mieszkańców w podejmowaniu ważnych decyzji był jasno określony i zrozumiały dla wszystkich, Rada Miejska Wrocławia podjęła w 2015 roku uchwałę, która porządkuje te sprawy.
W konsultacjach społecznych nie chodzi – rzecz jasna – o to, żeby różni mieszkańcy i grupy osób kłócili się ze sobą w nieskończoność, ale by wspólnie rozwiązać konkretny problem w sposób zadowalający jak największą część mieszkańców. To również sposób na zdiagnozowanie potrzeb konkretnych grup i wypracowanie skutecznego sposobu wychodzenia z impasu w podejmowaniu decyzji ważnych dla życia tak dużego i energicznie rozwijającego się miasta, jakim jest Wrocław.
Dla wrocławianek i wrocławian konsultacje społeczne są doskonałym narzędziem do wywierania wpływu na otoczenie, w którym żyją. Mają też wiele innych zalet:
- pozwalają poznać zdanie i potrzeby innych ludzi;
- umożliwiają zdobycie wiedzy o tym, jak działa miasto;
- dają szansę na poznanie działających w okolicy organizacji pozarządowych, nieformalnych grup czy instytucji;
- to też niepowtarzalna okazja na poznanie sąsiadów, wzmacnianie więzi z nimi i szansa na rozpoczęcie działań na rzecz swojej „małej, osiedlowej ojczyzny”.
Potrzebę ogłoszenia konsultacji społecznych można zgłosić Prezydentowi Wrocławia na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest wniosek podpisany przez co najmniej tysiąc mieszkańców mających czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Miejskiej Wrocławia. Wniosek może też zgłosić grupa co najmniej 50 organizacji pozarządowych, które prowadzą działalność na terenie miasta. Taki dokument wnioskujący o ogłoszenie konsultacji społecznych trzeba złożyć w biurze Prezydenta Wrocławia (Sukiennice 9, 50-107 Wrocław). Musi on zostać rozpatrzony w ciągu 30 dni od chwili złożenia.
Ważne, by wniosek był odpowiednio sformułowany. Składany przez grupę mieszkańców musi zawierać:
- określenie przedmiotu konsultacji, obszaru objętego nimi, czasu trwania i formy;
- wskazanie imienia i nazwiska osoby reprezentującej wnioskodawców oraz jej danych kontaktowych;
- wykaz imion i nazwisk osób popierających wniosek (musi on zawierać adresy zamieszkania i własnoręczne podpisy tych osób).
Natomiast w przypadku grupy organizacji lub podmiotów w dokumencie muszą się znajdować:
- określenie przedmiotu konsultacji, obszaru nimi objętego, czasu trwania i formy;
- nazwy organizacji lub podmiotów składających go oraz ich numery w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- imiona i nazwiska, dane kontaktowe i własnoręczne podpisy osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji lub podmiotów.
Co reguluje sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych? Jak już wspomnieliśmy, przede wszystkim uchwała Rady Miejskiej Wrocławia z 2015 roku. Ale ważne są też akty prawne właściwe dla sfer życia, których wniosek dotyczy.
We Wrocławiu konsultowanych jest w ten sposób wiele spraw, m.in. inwestycje realizowane z Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, przyszły kształt remontowanych podwórek, sposób zazieleniania miasta czy duże inwestycje i dokumenty strategiczne, które mają znaczenie dla całego miasta.
Maciej Sas (stan na 6.01.2023)