Wrocławski Rower Miejski - nowa odsłona (kliknij, aby przejść)
My już wypożyczaliśmy i jeździliśmy nowymi rowerami miejskimi. Wrażenia? Wiadomo, dobre, bo jakie mają być po przesiadce ze starych, wysłużonych na te, które dopiero fabrykę opuściły.
Nowe rowery są podobne do poprzednich. Główne różnice, pomijając szatę graficzną:
- nowe są lżejsze o 3,5 kilograma,
- mają inne siodełko,
- system blokady tylnego koła jest zamontowany wyżej.
Nowe modele są dostarczane na stacje i dostępne do wypożyczenia od kilku dni. Od 1 sierpnia we Wrocławiu będzie ich 2400.
Nowe rowery są lżejsze, wyposażone w nowoczesny system, który sprawia, że GPS jest bardziej precyzyjny, a obsługa jednośladów znacznie szybsza. Mam nadzieję, że wrocławianom będzie się na nich dobrze jeździło.prezydent Wrocławia Jacek Sutryk
A propos szaty graficznej. Jej częścią jest podobizna Daniela Chojnackiego, tragicznie zmarłego w górach byłego wrocławskiego oficera rowerowego, który przez lata uczestniczył w rozwijaniu wypożyczalni rowerów miejskich w naszym mieście.
WRM 2025 w liczbach i nowe stacje
W przededniu oficjalnego startu nowej wersji WRM (od 1 sierpnia 2025) Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW przypomniała, że wypożyczalnia jest w mieście od 14 lat:
— System stale się rozwija i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem użytkowników. Zaczynaliśmy z 140 jednośladami, dziś mamy ich 2400. WRM to bardzo ważny dla nas projekt, ponieważ podkreśla, że stawiamy na zintegrowany system transportu miejskiego, którego częścią są rowery.
Stacji WRM jest 240, w tym 10 nowych:
- przy skrzyżowaniu ul. Jerzmanowskiej i Adamczewskich,
- przy dworcu kolejowym Wrocław Żerniki,
- stacji kolejowej Wrocław Wojszyce,
- stacji Wrocław Wojnów,
- na lotnisku,
- na ul. Marszowickiej,
- Koreańskiej,
- przy skrzyżowaniu Awicenny z Chachaja,
- przy Ułańskiej,
- Międzyrzeckiej pod AWW (działała już nieco wcześniej).
We Wrocławiu mamy około 1400 km infrastruktury przyjaznej rowerzystom, w tym drogi przez parki czy nadrzeczne wały, oraz 400 km dróg dedykowanych tylko im. Wrocław od lat konsekwentnie rozwija swoją infrastrukturę rowerową. W tamtym roku oddaliśmy do użytku 25 kilometrów dróg rowerowych.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Wrocławska wypożyczalnia rowerów w 5 gminach
Co więcej, wypożyczalnia WRM będzie działała w pięciu podwrocławskich gminach:
- Czernica (3 stacje),
- Kobierzyce (4 stacje),
- Kąty Wrocławskie (4 stacje),
- Siechnice (6 stacji),
- Wisznia Mała (5 stacji).
— Gminy w ciągu najbliższych tygodni będą stopniowo uruchamiać usługę na swoim terenie. Tym samym sieć powiększy się o 220 rowerów i 22 nowe stacje. Jest to bardzo dobra informacja, chociażby dlatego, że rozwój infrastruktury rowerowej wspiera ideę zrównoważonej mobilności aglomeracji wrocławskiej — cieszy się prezes Stowarzyszenia Aglomeracja Wrocławska, Tomasz Wiśliński.
WRM poza granicami stolicy Dolnego Śląska to efekt współpracy jego stowarzyszenia z Urzędem Miejskim Wrocławia i z włodarzami gmin.
Dwa lata temu uruchomiliśmy pilotażowy projekt w gminach Kąty Wrocławskie, Wisznia Mała i Kobierzyce, żeby sprawdzić, czy mieszkańcy tych miejscowości będą równie chętnie wypożyczać rowery jak wrocławianie. Liczby jasno pokazały, że to rozwiązanie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród osób poruszających się po aglomeracji.Tomasz Wiśliński
Galeria zdjęć
Kolejna nowość WRM – sposób płatności
To nie koniec nowości ważnych dla użytkowników. Wraz z wymianą rowerów, odświeżeniem wyglądu stacji i rozszerzeniem na gminy zmieniają się zasady korzystania z wypożyczalni. Chodzi przede wszystkim o sposób rozliczania:
- opcja przedpłaty i zasilania konta zostaje wycofana;
- użytkownicy będą mogli korzystać z rowerów po podpięciu karty płatniczej w aplikacji mobilnej;
- osoby, które miały już wcześniej konto z nową opcją, również muszą dodać kartę, aby móc korzystać.
- osoby, które mają już podpiętą kartę w swoim koncie, nie muszą ponawiać tej czynności wraz z uruchomieniem nowego systemu.
To rozwiązanie jest efektem modernizacji systemu i ma na celu uproszczenie obsługi, przyspieszenie jej działania oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników. Podobnie jak w wielu nowoczesnych platformach cyfrowych, opłaty będą pobierane automatycznie - aplikacja naliczy wyłącznie należność za konkretny przejazd, dzięki czemu użytkownicy mogą wygodnie korzystać z roweru bez konieczności pamiętania o doładowaniach czy kontrolowania salda.prezes zarządu Nextbike Polska, Tomasz Wojtkiewicz
Nowy cennik Wrocławskiego Roweru Miejskiego – 20 min wciąż za 0 zł
Nie zmienia się to, że 20 minut jazdy jest za darmo. Nowy cennik rowerów klasycznych:
- 0 zł za pierwsze 20 minut,
- 3 zł od 21. do 60. minuty,
- 6 zł – druga i każda kolejna rozpoczęta godzina,
- 0 zł na pierwszą godzinę z kartami Multisport.
Za elektryczne płaci się 59 groszy za każdą rozpoczętą minutę jazdy.
Nie zmienia się operator – Nextbike Polska – który ma we Wrocławiu umowę na 5 kolejnych lat. W tym okresie WRM ma być rozbudowany:
- o 3 stacje i 30 jednośladów w 2026 roku,
- o 2 stacje i 20 rowerów w 2027 roku.
Tak było: najpopularniejsze stacje, średni dystans itp.
Najpopularniejsze stacje (według liczby wypożyczeń):
- Dworzec Główny (południe),
- Dworzec Główny,
- Plac Dominikański (Galeria Dominikańska),
- Szczęśliwa (Sky Tower)
- Legnicka (Park Magnolia),
- Rondo Reagana,
- Rynek,
- Armii Krajowej X Borowska,
- Powstańcow Śląskich X Aleja Hallera,
- Kamienna X Borowska (Aquapark).
Najpopularniejszym miesiącem był czerwiec, a w całym roku 2024 użytkownicy WRM przejechali łącznie 3,77 miliona kilometrów.