Tunel między Janowicami Wielkimi i Wojanowem leży na kolejowej trasie Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra. Korzystają z niej mieszkańcy okolicy oraz turyści zmierzający w Karkonosze. XIX-wieczny przejazd ma trzysta metrów długości.
Katarzyna miała sporo roboty
Wykonanie prac w tunelu i utrzymanie ruchu pociągów było znaczącym wyzwaniem. Przedstawicielom inwestora zależało, aby zmiany w kursowaniu składów były jak najkrótsze - codziennie kursuje tędy nawet 30 składów.
Wykonawca przeprowadził odcinkową rozbiórkę kamiennej obudowy za pomocą maszyny TEM (Tunnel Enlargement Machine) „Katarzyna” i zbudował nową żelbetową konstrukcję. Obudowa maszyny drążącej tunel tworzyła przestrzeń pozwalającą bezpieczny przejazd pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru.
Prace trwały 15 miesięcy. Objęły poszerzenie i odnowienie wnętrza tunelu oraz portalu, wszystko pod nadzorem konserwatora zabytków. Front od strony Wojanowa ma dodatkowe zabezpieczenia. Wykonano prace związane z odwodnieniem, w tunelu są nowe tory i sieć trakcyjna.
Zadanie o wartości ok. 130 mln zł wykonała firma PORR.
Źródło: materiały prasowe