wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 16:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. 29-latka straciła 220 tys. zł. Jak do tego doszło?

A tak przynajmniej się jej wydawało. Zadzwonił oszust podający się za pracownika banku i poinformował ją, że ktoś zaciągnął na jej dane pożyczkę. Pieniądze na jej koncie są zagrożone i aby je „ochronić” przed przestępcami, musi całość przelać na wskazany przez niego numer rachunku.

Reklama

Kobieta po rozmowie z "pracownikiem banku", a następnie "policjantem" wpłaciła we wskazanym przez "konsulatanta" wpłatomacie, na wskazany przez niego numer rachunku bankowego i podyktowanych przez niego kodów BLIK, kwotę blisko 220 tysięcy złotych. Gdy zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa, powiadomiła policjantów z komisariatu przy Ślężnej.

Policja apeluje, aby zawsze być czujnym i mieć się na baczności, zwłaszcza gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Każdorazowo, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie bądź, jak w tym przypadku, wpłatę we wskazanym przez "konsultanta bankowego" wpłatomacie, zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo.

W takich przypadkach należy bezwzględnie starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoni, albo kontaktuje się z nami w inny sposób, np. poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.
mł. asp. Rafał Jarząb, Komenda Miejska Policji we Wrocławiu

Nigdy nikomu nie przekazujmy:

  • loginu,
  • hasła do platformy bankowości internetowej,
  • danych karty płatniczej,
  • numerów PIN,
  • kodów BLIK.

Są to informacje poufne i mogą być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania, a prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.

Nawet w sytuacji, w której zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu np. próbie podjęcia środków z naszego rachunku bankowego przez nieznaną nam osobę lub jak w opisanym przypadku, zaciągnięcia pożyczkę na nasze dane, należy spokojnie przemyśleć, czy środki zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, a może rozmowa prowadzona jest z oszustem.

Policyjny plakat przestrzegający przed oszustwami. KMP we Wrocławiu
Policyjny plakat przestrzegający przed oszustwami.

Dokładnie wczytujmy się w treść wiadomości tekstowych oraz przesyłanych na nasze skrzynki e-mail, od rzekomych kurierów, operatorów sieci komórkowych, pracowników instytucji finansowych lub innych firm. Nie klikajmy bezwiednie w przesłane linki, nie przekazujmy kodów BLIK lub danych z kart płatniczych oraz kredytowych. Poświęcenie kilku minut na sprawdzenie wiarygodności rozmówcy, nadawcy SMS-a, e-maila czy linka i zweryfikowanie autentyczności treści w nich zawartych może uchronić nas przed utratą oszczędności całego życia.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama