Koło PWr Solar Boat Team powstało niespełna trzy lata temu i pierwsze miesiące prac były utrudnione ze względu na pandemię.Studenci zrzeszeni w pozostałych kołach naukowych nierzadko mogą korzystać z doświadczenia starszych kolegów, natomiast członkowie PWr Solar Boat Team cel osiągali metodą prób i błędów.
W procesie konstruowania łodzi udział brało łącznie 80 osób.
Współpracowaliśmy z dwiema osobami, które tworzyły wcześniej własne łodzie i trochę nam pomogły. To nie było dla nas takie łatwe - to jest pojazd wodny, nie ma kół ani pozostałych elementów, z którymi mieliśmy styczność od dziecka. Największą trudnością jest wilgoć, która może się dostać do środkaBartłomiej Owsianka, PWr Solar Boat Team
Samowystarczalna i napędzana energią słoneczną
Łódź solarna, która powstała na Politechnice Wrocławskiej, czerpie energię przede wszystkim ze słońca dzięki panelom fotowoltaicznym.
Galeria zdjęć
Teoretycznie łódź jest samowystarczalna. W praktyce ten typ łodzi używany jest głównie do transportu wodnego w miastach, choćby we Wrocławiu. Nasza konstrukcja może służyć do swobodnego pływania przez około godzinę - później będzie się ładować na słońcu. Niełatwo jest sprawić, aby mogła przemieszczać się wyłącznie dzięki panelom fotowoltaicznym, dlatego świetnie sprawdzi się przy pokonywaniu krótkich odcinków, na przykład jako taksówkaWojciech Pałka, PWr Solar Boat Team
Największy pojazd zaprojektowany na Politechnice
Pod względem gabarytów łódź solarna jest największym projektem, nad którym pracują koła naukowe przy Politechnice Wrocławskiej.
Pojazd ma 6 metrów długości i 1,6 metra szerokości, a do tego waży około 180 kg. Rozmiar łodzi sprawił, że zamówienie gotowych elementów byłoby drogie, dlatego też większość z nich studenci stworzyli sami.
Galeria zdjęć
Testujemy własne technologie wytwarzania i różne materiały. Koszt wykonania samej formy kadłuba to około 80 tysięcy złotych. My zminimalizowaliśmy wydatki związane z tym elementem do 5 tysięcy. Nasz pierwszy kadłub stworzyliśmy ze zwykłego kajaka. Jedyne, co nas ogranicza, to przepisy - baterii, silnika i wielu części elektrycznych nie możemy wykonać samodzielnieWojciech Pałka, PWr Solar Boat Team
Podczas normalnego pływania łódź porusza się z prędkością 12-13 km/h, jednak w razie potrzeby jest w stanie przekroczyć nawet 20 km/h. Wszystko zależy od wiatru i wielkości fal.
Członkowie koła naukowego PWr Solar Boat Team mają nadzieję, że już niebawem zaprezentują możliwości łodzi na prestiżowych zawodach w Holandii.