W świetle kolorowych reflektorów, przy dźwiękach muzyki na żywo i z wystąpieniami liderów poszczególnych zespołów, które pracowały na budową maszyny, studenci przedstawili swoje dzieło. LEM Hadron, bo taką nazwę nosi elektryczny motocykl powstawał dwa lata.
W jego budowę i konstrukcję zaangażowanych było ponad 60 osób, które z wielkim zaangażowaniem pracowały aż do ostatnich dni. Jeszcze w noc przed premierą jeden ze studentów kończył oklejanie poszycia maszyny.
Galeria zdjęć
Pracowali nad redukcją masy
A czym rożni się Hadron od poprzednich motocykli zbudowanych przez koło naukowe LEM Motosport? Zespołowi elektrycznemu udało się o 50 proc. zmniejszyć masę baterii motocykla. Nie obyło się to jednak bez perturbacji.
Pierwsza bateria, nad którą studenci pracowali przez dwa miesiące, niestety w pewnym momencie odmówiła współpracy. Widmo braku napędu zmobilizowało jednak wszystkich i drugą baterię udało się zbudować w zaledwie tydzień.
Z kolei zespół mechaniki pracował intensywnie m.in. nad układem zawieszenia.
Kierowca testujący motocykl na torze stwierdził, że Hadron prowadzi się lepiej od poprzednich motocykli, więc udało nam się poprawić osiągi na tym poluArtur Woś, lider zespołu mechaniki z koła naukowego.
Efektem prac studentów było także zredukowanie masy całego motocykla. Hadron waży 122 kg i jest o kilkadziesiąt kilogramów lżejszy od swoich poprzedników. Rozwija prędkość ponad 200 km/h. Cały projekt wart jest 700 tys. zł, z czego 100 tys. zł to suma przeznaczona na udział w zawodach.
Na Hadronie wystartuje mistrz Polski
Teraz przed motocyklem ważny sprawdzian – 15 października zacznie walkę o zwycięstwo na zawodach w Aragon w Hiszpanii. W rywalizacji sprawdzone zostaną wszystkie osiągi - prędkość maksymalna, przyspieszenie oraz droga hamowania. Zaplanowano także konkurencję gymkhany, czyli przejazd na czas po bardzo ciasnym torze wyznaczonym na placu.
Zwycięzców zawodów poznamy 19 października. Kierowcą w trakcie zawodów w Hiszpanii będzie Adrian Soja, mistrz Polski 2023/24 super pit i zdobywca Pucharu Polski super pit w latach 2021-2023.
LEM Hadron jest kolejnym, z elektrycznych motocykli, które powstały w kole naukowym Politechniki Wrocławskiej. Poprzedni - Tachyon – miał premierę w 2023 r. Natomiast w 2021 r. studenci zbudowali Photona.