FILTRUJ
W ramach 17. edycji Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania Towarzystwo Aktywnej Komunikacji zaprasza na panel dyskusyjny.
O kampie – trzeciej po klasycznej i awangardowej wielkiej wrażliwości w historii – Agnieszka Wolny-Hamkało porozmawia z przenikliwymi badaczami: profesorem Przemysławem Czaplińskim, autorem eseju „Kamp. Gry antropologiczne” i redaktorem książki „Kamp. Antologia przekładów”, profesorką Wiolettą Kazimierską-Jerzyk, autorką monografii „Kamp, glamour, vintage. Współczesne kategorie estetyczne” i profesorem Piotrem Sobolczykiem, autorem „Queerowych subwersji kultury” i kampowej pracy naukowej „Gotycyzm. Modernistyczny sobowtór odmieńca”.
„Jest rodzajem miłości, jest tkliwy, jest krytyczny, jest bezkrytycznie czuły. Jest zaangażowany, jest sumą różnic między wnętrzem a zewnętrzem. Jest rodzajem wrażliwości, jest przesadny, bezwstydny, transgresyjny, amoralny, marginalny, inspirujący, irytujący, jest niewinnością, jest utratą niewinności.
Mamy nazwę, ale nie bardzo wiemy, co się za nią kryje. Nazwa niejasno obiecuje: eksces, wtajemniczenie, coś wyjątkowego, czego jednak nie będziemy mogli opisać (możemy jedynie to poczuć). Zakresu pojęciowego tego czegoś nie da się precyzyjnie ustalić. Co gorsza, owo odczucie nie jest uniwersalne (kamp może być „w oku patrzącego”). Czy kamp dzieli pole z glamem, gotykiem, vintage, cute, kiczem, bizarre? Czy to kategorie estetyczne, zjawiska kulturowe, czy może marketingowe hasła? Co wspólnego z kampem ma wodewil, barok, dandyzm, queer, „Złotopolscy” i „Niewolnica Isaura”? Czy kamp jest kolaborantem kapitalizmu, czy może jego pogarda dla oryginalności i nowości sabotuje kapitalizm? Czy kamp jest intencjonalny, czy można kampować niechcący? Do czego kampowi przydaje się czas? I wreszcie – czy kamp można kupić? I czy każdy ma w sobie tę „trzecią wrażliwość” potrzebną do czytania kampu?
Dress code: różowe porcelanowe króliki w kieszeniach”. Agnieszka Wolny-Hamkało
Fot. Studio Prokopiou (Phillip Prokopiou, Panos Poimenidis); dzięki uprzejmości TIFF Festival oraz SIC BWA Wrocław
Partnerzy: Stowarzyszenie Tłumaczy Literatury, Etxepare Euskal Institutua, Austriackie Forum Kultury, Tajne Komplety, TIFF Festival, Kwiaty Kawy Nalanda, TIFF Festival, BWA Wrocław
Nagrody książkowe sponsorują wydawnictwa: Afera, Agora, Pauza oraz Warstwy
Zadanie publiczne „Festiwal Opowiadania — edycja siedemnasta” jest współfinansowane ze środków Gminy Wrocław.
Pl. Kościuszki 9/10, Wrocław 50-028