Wystawa rzeźb Henry'ego Moore'a w Pawilonie Czterech Kopuł

„Moc natury”, fenomenalna prezentacja prac jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku, to absolutny hit jesieni we Wrocławiu i wydarzenie wpisane w program obchodów 70-lecia Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Wernisaż wystawy rzeźb Henry'ego Moore'a 29 września o 17.00 w Pawilonie Czterech Kopuł.

  • pawilon czterech kopuł henry moore

    Jedna z figur leżących Henry'ego Moore'a

  • pawilon czterech kopuł henry moore

    Rzeźba Henry'ego Moore'a

  • pawilon czterech kopuł henry moore

    Rzeźba Henry'ego Moore'a

  • pawilon czterech kopuł henry moore

    Rzeźba Henry'ego Moore'a

  • pawilon czterech kopuł henry moore

    Kuratorka Hannah Hiģham obok rzeźb Henry'ego Moore'a


Hit jesieni w Pawilonie

Wystawa „Moc natury” jest wyjątkowa nie tylko z uwagi na rozmach (zorganizowano ją we współpracy z Fundacją Henry'ego Moore'a w brytyjskim Hertfordshire, obejrzeli ją już zwiedzający Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, a zaraz po Wrocławiu obejrzą zainteresowani w Muzeum Narodowym w Krakowie). Jest wyjątkowa, bo w każdym mieście i przestrzeni zachwyca inaczej.

Moc natury. Henry Moore w Pawilonie Czterech Kopuł

Moc natury. Henry Moore w Pawilonie Czterech Kopuł

Wystawa
Termin od 30 września 2018 do 20 stycznia 2019

Miejsce Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej

Zobacz

Artysta, który kochał naturę

Rzeźby brytyjskiego artysty eksponowane są nie tylko w Pawilonie Czterech Kopuł, ale i na zewnątrz, co bardziej odpowiadałoby wizji Moore'a, przywiązanego do natury. Kiedy znany już mistrz osiadł w Perry Green, 40 km pod Londynem (dziś mieści się tam fundacja jego imienia), przekonywał, że miejsce wybrał nieprzypadkowo. – Mówił, że zawsze może wyrzucić rzeźbę na zewnątrz pracowni i zobaczyć, jak wygląda na tle nieba i natury – wyjaśnia Eulalia Domanowska, dyrektor Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, która wymyśliła tytuł wystawy – „Moc natury”.

– Henry Moore przez 40 lat mieszkał w Perry Green, tam tworzył i wolał, by reźby pokazywać w krajobrazie, a nie w przestrzeni miejskiej, choć dziś ponad połowa jest eksponowana w miastach – dodaje Eulalia Domanowska.

Kuratorka Hannah Hiģham z Fundacji Henry'ego Moore'a podkreśla, że rzeźbiarz dorastał w Yorkshire w silnym kontakcie z naturą (w sąsiedztwie kopalni i ciekawych formacji geologicznych), interesowało go wszystko, co go otaczało. – Mimo wielu zainteresowań etnografią, sztuką, to natura pozostała najgłośniejszym elementem jego idei sztuki rzeźbiarskiej – zwraca uwagę.

Rzeźby, które zachwycają

Podczas wystawy zaprezentowane zostaną wszystkie kluczowe motywy, jakie dominowały w twórczości Henry'ego Moore'a – postać leżąca, formy wewnętrzne/zewnętrzne, postać matki i dziecka. We wnętrzach Pawilonu i na zewnątrz obiektu zobaczymy łącznie 23 dzieła reprezentujące 50 lat pracy tego wybitnego artysty.

Związki Henry'ego Moore'a z Polską i Wrocławiem

Są niezwykłe i datują się od lat 20., gdy Brytyjczyk zaczytywał się w biografiach rzeźbiarzy, a wielki wpływ na twórczość młodego artysty mieli m.in. Constantin Brâncuși i Xawery Dunikowski. W 1932 Moore brał udział w wystawie młodej sztuki brytyjskiej, która odbywała się w Breslau. Z wizyty nie miał raczej miłych wspomnień. Jedna z jego rzeźb została wówczas uszkodzona i artyście wypłacono odkszkodowanie. Polacy oglądali prace Moore'a po raz pierwszy w 1948 roku, były to 4 szkice, które artysta sporządził podczas II wojny światowej, kiedy ukrywał się w londyńskim schronie.

W 1958 roku Henry Moore zasiadał w jury konkursu na pomnik w Muzeum Auschwitz. – Spośród wielu prac ze szczególnym uznaniem wyrażał się o projektach Oskara Hansena – przypomina kuratorka Hannah Hiģham. Na przełomie 1959 i 1960 roku wreszcie obejrzeliśmy rzeźby Moore'a, które pokazywano w 5 miastach, w tym we wrocławskim ratuszu. – Dziennikarze, którzy wówczas pisali relacje z wystawy podkreślali, że została przyjęta znakomicie przez żądną nowości młodzież. Liczymy na to, że teraz będzie podobnie, a przyczyni się do tego program edukacyjny przygotowany przez Pawilon Czterech Kopuł – dodaje Hannah Hiģham.

Zgłoś uwagę