wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 02:50

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Wkrótce koniec remontu torowiska na Biskupinie

Do końca lutego przyszłego roku zakończy się remont torowiska wzdłuż ulicy Olszewskiego. Po kilku miesiącach przerwy na plac budowy wracają robotnicy.

Reklama

Mowa o 3,5 km trasy tramwajowej, od byłej zajezdni Dąbie, do pętli na Biskupinie. Umowę na wykonanie prac podpisano pod koniec lipca, ale remont musiał zostać przerwany z powodu obaw o stan mających ponad 100 lat drzew. Koszt inwestycji wynosi 20 mln zł.

– Od kilku miesięcy niewiele tu się działo, dlatego chcę podziękować wszystkim mieszkańcom za cierpliwość. To niezwykła budowa objęta ochroną konserwatora zabytków i ochroną ekologiczną. Cały proces będzie nadzorowany przez specjalistę dendrologa ­– mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. I dodaje, że przez ostatnie cztery miesiące przygotowywano plan naprawczy umożliwiający przeprowadzenie remontu z dbałością o środowisko. Swoje opinie przygotowali dendrolodzy z Poznania, Warszawy i Wrocławia. W tym czasie podlewano korzenie i osłaniano je. Natomiast już w czasie budowy pojawią się specjalne podsypki chroniące korzenie przed ewentualnym zbyt dużym naciskiem torowiska.

Historyczne drzewa

Dendrolog Radosław Sobolewski wyjaśnia, że ulica Olszewskiego to aleja złożona z dębów szypułkowych i czerwonych, które są „elementem kompozycyjnym całego osiedla”.

– Zieleń jest integralną częścią zabytkowego osiedla, to wyznacznik tożsamości tego miejsca. Bez tych starych drzew inaczej odbieralibyśmy tę ulicę – uważa specjalista od drzew. Sobolewski podkreśla, że zamieranie drzew jest bardzo powolne i ewentualne skutki remontu poznamy dopiero za kilka lat.

– Nawet dwa lata po inwestycji nie widać uszkodzeń, cykl życia drzewa jest bardziej rozciągnięty. Skutki prac najczęściej widać po 5-10 latach. Niestety każde prace będą mieć wpływ na żywe organizmy. My chcemy ten wpływ zminimalizować – zapowiada. – To poniemieckie osiedle, gdzie drzewa sadzono w latach 1890-1910. Niektóre mogą mieć nawet 130 lat.

Inspektor nadzoru dendrologicznego Izabela Wąs-Kielar: – Będziemy czuwać, żeby inwestycję przeprowadzono z poszanowaniem zieleni, ochroną systemu korzeniowego drzew. Chcemy, żeby drzewa po zakończeniu inwestycji nie były w gorszym stanie.

Nowy projekt

W pierwszych dniach wykonawca Zakład Sieci i Zasilania zajmie się tzw. pracami przygotowawczymi. Co to oznacza? M.in. usunięcie posuszu z drzew oraz przeprowadzenie czynności pielęgnacyjnych i ręczne odkopanie wszystkich korzeni. Należy pamiętać, że nowy, uzgodniony projekt zakłada możliwość stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych w zależności od rzeczywistego położenia korzeni. Wykonawca zacznie także wprowadzać rozwiązania ujęte w Projekcie Ochrony Drzew. W tym samym czasie jeden z wykonawców na polecenie Zarządu Zieleni Miejskiej przeprowadzi tzw. redukcję/pielęgnację koron kilku drzew.

Fot. MPK Wrocław

Według planu 5 grudnia rozpoczną się prace nad konstrukcją torowiska tramwajowego zakładającego m.in. odwodnienia poprzez zastosowanie drenażu francuskiego oraz wykonanie sieci trakcyjnej i przejazdów w miejscach kolizji z istniejącym układem drogowym. 

– Nie nastąpiły zasadnicze zmiany w budżecie, chociaż ponieśliśmy większe koszty związane z zabezpieczeniem budowy. Głównym zadaniem, przy przystąpieniu do stworzenia nowego projektu, było zrobienie wszystkiego, żeby jak najmniej zagłębiać się w ziemię. Pierwotny projekt zakładał, że będziemy się wkopywać na głębokość 120 cm – dodaje Balawejder. 

Z uwagi na już udokumentowane, płytsze usytuowanie korzeni niektórych drzew, może się okazać, że w pierwszym etapie nie będzie możliwości wykonania zielonego torowiska. Wcześniej konieczne będzie pełne ustabilizowanie się konstrukcji, co może potrwać nawet dwa lata.

– Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, stosujemy zielone torowiska; tak było np. w ciągu ulic Hallera i Żmigrodzkiej – zapewnia Krzysztof Balawejder.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl