Nr projektu Nr projektu 122
PROJEKT OSIEDLOWY:
do 1 000 000 zł
Park Unii Polsko-Litewskiej - Zielone Serce Zgorzeliska [WBO 2025]
-
Kategoria zieleń/rekreacja
-
Budżet zweryfikowany 1 000 000 zł
-
Status Wybrany w głosowaniu
-
1 619
Statystyki Oddanych głosów
-
Status realizacji
---Przesłano do jednostek
Etapy realizacji projektu
-
1
Konsultacje z liderem
-
2
Dokumentacja projektowa
-
3
Prace budowlane
-
4
Zrealizowany
-
-
Lider projektu: Rafał Biliński
Opis projektu
Kluczowym elementem Parku dla młodzieży jest siłownia typu street workout oraz ławki rowerowe dla seniorów sprzyjające zdrowiu i integracji. Umożliwią one ćwiczenia na świeżym powietrzu. Uwzględniamy naturalne ścieżki mieszkańców, łącząc park z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową i uzupełniając jej braki.
Park poprawi małą retencję, zwiększając zdolność gleby do magazynowania wody deszczowej. Dzięki obniżeniom terenu wokół drzew i przepuszczalnym nawierzchniom ograniczymy ryzyko podtopień, zachowując i rozbudowując zieleń.
Wśród zieleni znajdą się zaciszne miejsca spotkań - ławki i zakątki do odpoczynku. To przestrzeń blisko natury, sprzyjająca rekreacji i relaksowi.
Komentarz UMW po II etapie oceny
Komentarz UMW po I etapie oceny
Projekt został oceniony pozytywnie z uwagami. Zaprojektowana i wybudowana infrastruktura może znajdować się jedynie na działkach należących do Gminy Wrocław, w związku z czym połączenie wykonanych ścieżek na działkach Gminy Wrocław z ciągami komunikacyjnymi znajdującymi się na działkach osób fizycznych jest po stronie jego właścicieli/zarządcy terenu. Wskazane działki to wysokie klasy role, wymagające płatnego odrolnienia, co może wydłużyć proces realizacji projektu. W zakresie działki drogowej funkcjonuje urządzona ulica, która nie powinna podlegać modyfikacjom.
Ocena negatywna w zakresie montażu ujęcia wody pitnej. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji stawia nowe poidełka i zdroje wyłącznie w miejscach szczególnie uczęszczanych przez mieszkańców i turystów, co ogranicza się głównie do ścisłego centrum miasta. Tego typu rozwiązania nie znajdują jednak zastosowania na peryferyjnych osiedlach, gdzie zainteresowanie takimi urządzeniami jest mniejsze. W takich przypadkach dalsza eksploatacja poidełek staje się nieopłacalna i kosztowna. Poidełka i zdroje wymagają regularnego płukania oraz przeprowadzania częstych badań bakteriologicznych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami związanymi z utrzymaniem tych urządzeń. Ilość wody zużywanej na płukanie urządzenia wielokrotnie przewyższa ilość wody, z której korzystają mieszkańcy, co skutkuje znacznymi kosztami operacyjnymi. Dodatkowo, brak regularnego użytkowania poidełek na mniej uczęszczanych osiedlach może prowadzić do stagnacji wody, co w konsekwencji może skutkować przekroczeniem norm bakteriologicznych. Takie nieprawidłowości mogą powodować, że woda w urządzeniu nie spełni wymogów Sanepidu, a urządzenie nie przejdzie kontroli sanitarno-epidemiologicznej. Z tego powodu, przy braku wystarczającego zapotrzebowania na tego typu urządzenia na peryferiach miasta, ich dalsza eksploatacja staje się nieopłacalna oraz potencjalnie ryzykowna z punktu widzenia bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców. Projekt w powyższym zakresie nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 6) i 8) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Wskazany we wniosku pozytywnie oceniony zakres przekracza budżet 1 000 000 zł. W związku z powyższym do Lidera należy decyzja czy zgadza się na przeniesienie projektu do puli ponadosiedlowej z szacunkowym kosztem pozytywnie ocenionego zakresu z kwotą 1 500 000 zł czy chce ograniczyć zakres projektu do kwoty 1 000 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej przy uwzględnieniu aktualnego poziomu cen. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Inwestycja będzie musiała być zrealizowana zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Załączniki mają charakter wyłącznie pomocniczy, a w przypadku rozbieżności między opisem projektu, a załącznikiem, decydujący jest opis projektu. Na etapie opracowania dokumentacji projektowej konieczne będzie uzyskanie zaleceń/postanowień/decyzji konserwatorskich Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, których treść może mieć istotny wpływ na ostateczny kształt projektu. Projekty o zbliżonym według Urzędu Miejskiego Wrocławia zakresie: 106, 122, 128.
Uzasadnienie projektu
Zmiany urbanistyczne spowodowały, iż w nowo powstałej części osiedla Zgorzelisko brakuje kluczowego odcinka ciągu pieszo-rowerowego, przez co po opadach nie jest praktycznie możliwe dojście do starszej części osiedla, w tym przystanków autobusowych. Projektujemy park, który będzie nie tylko miejscem relaksu i aktywności, ale także ekologicznym rozwiązaniem wspierającym zrównoważony rozwój miasta. Dzięki starannie zaplanowanym przestrzeniom stanie się on sercem nowo powstających osiedli, wpisując się w koncepcję miasta pięciominutowego, gdzie wszystko, co najważniejsze, znajdziemy w zasięgu krótkiego spaceru.
Grupa beneficjentów projektu
Mieszkańcy Wrocławia, głównie osiedli Zgorzelisko, osiedle Kiełczowskie oraz Psie Pole
Szacunkowa liczba beneficjentów projektu
15000
Elementy projektu
1 x Siłownia street-workout
13 x Ławka
4 x Ławka rowerowa
8 x Kosz na śmieci
38 x Sadzonki drzew (szacunkowy z uwzględnieniem szpalerów)
1 x Krzewy i pozostała roślinność
1 x Szutrowe alejki
Lokalizacja
projekt osiedlowy Lokalizacja
Psie Pole-Zawidawie Osiedle
Lokalizacja szczegółowa Parcele między ul. Kowieńską i Kurlandzką oraz druga przy Kurlandzkiej.
Kontakt z liderem projektu
Liczba głosów ogółem
Do nieważnych zostały zaliczone przypadki niezgodnego z zasadami wypełnienia kart papierowych, niepotwierdzenia głosu kodem SMS, powtórnego oddania głosu z użyciem tego samego nr PESEL.
Liczba głosów: internet - papier
Głosy można było oddawać w 2 formatach: poprzez internet oraz w formie papierowej. Głosy w formie papierowej były wprowadzane przez wyznaczonych pracowników UM Wrocław w dniu 21.10.
Dotyczy głosów ważnych.
Internet
1 619Papier
0Płeć: kobiety - mężczyźni
Podział głosów oddanych przez mieszkanców według płci, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.
Dotyczy głosów ważnych.
Kobiety
835Mężczyźni
784Wiek głosujących
Podział głosów oddanych przez mieszkanców według grup wiekowych, obliczony na podstawie podawanych numerów PESEL.
Projekt został oceniony pozytywnie z uwagami w zakresie wskazanym w formularzu poprawkowym. Zaprojektowana i wybudowana infrastruktura może znajdować się jedynie na działkach należących do Gminy Wrocław, w związku z czym połączenie wykonanych ścieżek na działkach gminnych z ciągami komunikacyjnymi znajdującymi się na działkach osób fizycznych, będzie po stronie jego właścicieli/zarządcy terenu. Wskazane działki to wysokiej klasy role, wymagające płatnego odrolnienia, co może wydłużyć proces realizacji projektu.
W zakresie działki drogowej funkcjonuje urządzona ulica, która nie powinna podlegać modyfikacjom - projekt w tym zakresie nie spełnia kryterium określonego w § 2 ustęp 2 punkt 8) uchwały nr LXII/1440/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 13 września 2018 r. w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.
Szacunkowy koszt realizacji pozytywnie ocenionego zakresu wynosi 1 000 000 zł. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem na etapie sporządzania dokumentacji projektowej przy uwzględnieniu aktualnego poziomu cen. Rekomendujemy Liderom dokonanie przeglądu zgłoszonych projektów w celu sprawdzenia czy nie zgłoszono innych wniosków o podobnym zakresie. Inwestycja będzie musiała być zrealizowana zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Załączniki mają charakter wyłącznie pomocniczy, a w przypadku rozbieżności między opisem projektu, a załącznikiem, decydujący jest opis projektu. Na etapie opracowania dokumentacji projektowej konieczne będzie uzyskanie zaleceń/postanowień/decyzji konserwatorskich Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, których treść może mieć istotny wpływ na ostateczny kształt projektu. Projekty o zbliżonym według Urzędu Miejskiego Wrocławia zakresie: 106, 122, 128.