Za nami pierwszy etap RoboSfery bezBarier

Zakończył się pierwszy etap programu RoboSfera bezBarier, czyli bezpłatnych warsztatów z robotyki dla dzieci niepełnosprawnych. Od kwietnia do czerwca przeszkolono 150 dzieci z trzech placówek. W październiku rusza druga część projektu.

RoboSfera bezBarier to kolejna – obok np. Robosfery BezGranic – propozycja miasta na organizację bezpłatnych zajęć dla dzieci z programowania robotów. Program rozpoczął się w kwietniu i potrwa do maja 2020 r. Z zajęć skorzysta w sumie ok. 350 dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności z sześciu placówek.

– Zainteresowanie programem jest bardzo duże. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu, po 90 minut w grupach od 5 do 8 osób, dzięki czemu instruktorzy mają możliwość poświęcić czas i pomóc w konstrukcji robota każdemu dziecku – mówi Magdalena Kroma z Biura SmartCity i Zarządzania Projektami UMW.

W pierwszym etapie w programie wzięło udział 150 dzieci z trzech ośrodków: Specjalistycznego Ośrodka Szkolno–Wychowawczego nr 1 przy ul. Lutra 6, Zespołu Szkół nr 16 przy ul. Głogowskiej 30 oraz Ośrodka rehabilitacyjno-edukacyjnego dla Wyjątkowych Dzieci przy ul. Horbaczewskiego 24.

Dużo radości dla dzieci

W zajęciach w ramach RoboSfery bezBarier biorą udział dzieci z różnymi stopniami niepełnosprawności, m.in. z autyzmem i ZA, niepełnosprawnością ruchową, afazją, niepełnosprawnością intelektualną, z chorobami genetycznymi czy dzieci niewidome oraz głuche.

– Niezależnie od wieku i rodzaju niepełnosprawności dzieci świetnie sobie radzą w konstruowaniu robotów. Zajęcia dostarczają im dużo zabawy i pozwalają na uaktywnienie swojej życiowej radości. Nie ukrywam, że byliśmy zaskoczeni tym, jak dobrze uczestnicy radzili sobie z robotyką. Dzieci nie miały większych problemów z konstruowaniem robotów i składaniem ich z klocków – podkreśla Michał Kąciak, robomistrz z Planety Robotów.

Na zajęciach dzieci - z pomocą instruktorów - tworzyły m.in. mobilne łaziki marsjańskie, których celem następnie było poruszanie się po wyznaczonych trasach i zbadanie nieznanych terenów w sali. Po zakończeniu projektu wszyscy uczestnicy otrzymali specjalne certyfikaty.

– Dla naszych podopiecznych takie zajęcia to świetny pomysł. Dzieci z autyzmem cechuje to, że nie potrafią skupić się na wielu rzeczach w jednym momencie, ale za to w pełni koncentrują się na zadaniu, które mają do wykonania. W tym wypadku tworzą roboty i oddają się temu w pełni, rozwijając też swoje umiejętności – dodaje Monika Kiełbowicz, wicedyrektor ds pedagogicznych Ośrodka dla Wyjątkowych Dzieci przy ul. Horbaczewskiego.

Od października drugi etap programu

Po wakacjach wystartuje druga część RoboSfery bezBarier. Wówczas w zajęciach weźmie udział ok. 200 dzieci z trzech pozostałych zakwalifikowanych do programu placówek: Szkoły Podstawowej nr 43 przy ul. Grochowej, Specjalistycznego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego przy ul. Parkowej i Fundacji Ewangelickiego Centrum Diakonii i Edukacji im. ks. Marcina Lutra.

– Wszystkim nam, na czele z prezydentem Jackiem Sutrykiem, zależy żebyśmy koncentrowali się na sprawach społecznych. Tym razem wspólnie z wybranymi placówkami, Biurem SmartCity oraz Planetą Robotów udało nam się zorganizować bardzo ciekawe zajęcia dla niepełnosprawnych dzieci, które chętnie zaangażowały się w tworzenie robotów z klocków. Widząc tak dużą radość młodych uczestników, tym chętniej będziemy starać się realizować w przyszłości podobne projekty – wyjaśnia Bartłomiej Skrzyński, dyrektor Biura Wrocław Bez Barier i rzecznik ds. osób niepełnosprawnych.

Galeria