Wrocławski wagon tramwajowy Maximum jest jedynym tego typu zabytkiem w Polsce oraz jednym z nielicznych ocalałych na świecie. Pierwszy etap jego remontu realizowany był w 2013 roku w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Kolejne etapy prac przypadły na lata 2018-2020 i finansowane były ze środków gminy Wrocław.
Zostało już tylko lakierowanie i odtworzenie detali
Do wykonania pozostało odtworzenie detali, takich jak tablice kierunkowe i boczne, falbanka świetlika, czy emaliowane tabliczki we wnętrzu wagonu. Tramwaj otrzyma także powłokę lakierniczą, przywracającą mu wygląd z 1901 roku. Nie tylko kolor, ale i całą ornamentykę: numery taborowe, nazwę przewoźnika na burtach, komunikaty porządkowe. Odtworzony zostanie nawet strój wrocławskiego motorniczego sprzed przeszło 100 lat.
W tym roku mija 120 lat od wprowadzenia tramwajów Maximum
Tramwaje zamówiła w 1901 roku spółka Breslauer Straßen-Eisenbahn-Gesellschaft. Drewniane nadwozie wyprodukowane zostało we Wrocławiu, prawdopodobnie w zakładach Breslauer Actien-Gesellschaft für Eisenbahn-Wagenbau. Wózki skrętne dostarczyła firma Bergische Stahlindustrie, a elektrykę - firma Union. Końcowy montaż wagonów wykonano we Wrocławiu, w zajezdni tramwajowej przy ulicy Legnickiej.
Tramwaje oparte na tej konstrukcji, jeździły po Wrocławiu jeszcze w latach 60. XX wieku.
Wyłoniony w konkursie wykonawca prac, zorganizuje także wydarzenie edukacyjne nawiązującego do rocznicy elektryfikacji tramwajów konnych we Wrocławiu i obejmujące treścią m.in. produkcję oraz eksploatację wagonów typu Maximum.
Po zakończeniu prac związanych z odbudową wagonu, planowane jest uzyskanie dopuszczenia go do ruchu.