wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

7°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:01

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Organizacja ruchu na Widawie. Mamy raport

Organizacja ruchu na Widawie. Mamy raport

Wydział Partycypacji Społecznej,

osiedle Widawa Wrocław Rozmawia
osiedle Widawa

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami konsultacji. Przedstawiamy najważniejsze informacje, ustalenia oraz już podjęte działania.

O konsultacjach

W styczniu i lutym 2018 przeprowadzone zostały lokalne konsultacje na osiedlu Widawa. Dotyczyły propozycji rozwiązań drogowych, które mogą teraz lub w przyszłości poprawić organizację ruchu pieszego, rowerowego, komunikacji zbiorowej oraz samochodowego. Zorganizowano dwa spotkania, w których wzięło udział 139 osób. Uruchomiono elektroniczny formularz uwag. Uzyskano w ten sposób 154 komentarze i propozycje mieszkańców, które wraz z uwagami, jakie padały podczas spotkań, miały wpływ na kształt raportu, jak również na bieżące rozwiązania w organizacji ruchu (np. progi zwalniające).

Sytuacja lokalna, wdrożone rozwiązania, plany na przyszłość — informacja Wydziału Inżynierii Miejskiej | Dział Zarządzania Ruchem

Osiedle Widawa to obszar o przeważającej zabudowie jednorodzinnej. Osiedle  ograniczone jest od wschodu i zachodu  drogami podstawowego układu komunikacyjnego – ul. Pełczyńską – drogą wojewódzką nr 342 oraz ul. Sułowską – po uruchomieniu w grudniu 2017 roku drogi S-5 drogą wojewódzką ( jeszcze bez numeru). Od północy osiedle graniczy z osiedlem Lipa Piotrowska natomiast od południa granice stanowi Autostradowa Obwodnica Wrocławia.

Od szeregu lat na osiedlu wprowadzane są  rozwiązania z zakresu organizacji ruchu mające na celu poprawę komfortu życia i bezpieczeństwa przemieszczania się mieszkańców. Osiedle Widawa od kilkunastu lat objęte jest strefą ruchu uspokojonego z ograniczeniem prędkości do 30km/h, a obszarami do 20km/h.  Równocześnie z osiedla wyeliminowany został tranzytowy ruch ciężarowy. Utrzymany został jedynie dojazd od ulicy Pełczyńskiej do terenów aktywności gospodarczej przy ul. Kominiarskiej i obsługa bytowa mieszkańców.

Największy zakres inwestycji drogowych na osiedlu  został zrealizowany w latach 2015–2017. Wówczas na osiedlu została wybudowana kanalizacja sanitarna. Wraz z budową kanalizacji większość ulic osiedla otrzymała nawierzchnię twardą – asfaltową (wszystkie drogi w granicach zabudowy), a w ulicy Kominiarskiej, która prowadzi komunikację zbiorową, wybudowany został jednostronny chodnik. W ramach budowy nawierzchni dróg ulice wskazane przez Radę Osiedla zostały wyposażone w progi przeszkodowe, w tym także ulica Kominiarska, na której ze względu na komunikację zbiorową powstały tzw. progi wyspowe. Łącznie na osiedlu zrealizowano 37 nowych progów przeszkodowych listwowych oraz 16 kompletów progów wyspowych.

Ulica Meliorancka, tak jak pozostałe ulice osiedla Widawa,  jest drogą osiedlową, publiczną dostępną dla wszystkich na równych prawach. Ulica ta w ramach w/w inwestycji również została wyposażona w progi zwalniające. Dodatkowo w  maju 2018 roku w odpowiedzi na wnioski mieszkańców zgłoszone podczas konsultacji, wykonano na ulicy Melioranckiej dwie wyspy zawężające światło drogi, a tym samym wymuszające redukcję prędkości przejazdu. Ponadto na wysokości nr 25a został zaprojektowany kolejny próg listwowy. Próg zostanie zrealizowany jeszcze w bieżącym roku.

Na wniosek mieszkańców i Rady Osiedla zostały jeszcze zaprojektowane i zrealizowane  w maju 2018 roku dwa przejścia dla pieszych przez ul. Kominiarską przy skrzyżowaniu z ul. Pełczyńską oraz na wysokości boiska. W celu podniesienia bezpieczeństwa poruszania się po osiedlu, również na wniosek mieszkańców, zaprojektowano i zrealizowano w bieżącym roku montaż luster drogowych na skrzyżowaniu Rzemieślnicza–Meliorancka, Meliorancka–Grawerska–Ostowa oraz Strażacka–Jubilerska–Zegarmistrzowska. Natomiast w przygotowaniu jest projekt na montaż lustra na skrzyżowaniu Miętowa–Kominiarska–Lawendowa.

Rozwój układu komunikacyjnego  na osiedlu Widawa realizowany jest zgodnie z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego wraz z postępującą zabudową mieszkaniową. W miarę rozwoju osiedli rozbudowywany jest układ komunikacyjny. Na inwestorów obiektów kubaturowych nakładany jest obowiązek zapewnienia poprawnej obsługi komunikacyjnej przyszłych użytkowników obiektów, co wiąże się z budową nowych odcinków dróg publicznych przewidzianych w MPZP. Realizacja nowych dróg odbywa się w większości przypadków przy współfinansowaniu ze strony Miasta. W tym roku powstanie odcinek ulicy Lawendowej od ulicy Kominiarskiej. Z kolei staraniem Miasta zrealizowane zostanie do końca sierpnia 2018 roku na obrzeżu osiedla połączenie ulic Melioranckiej i Ostowej Północnej wzdłuż AOW. Na ukończeniu jest projektowanie połączenia ulicy Pełczyńskiej z drogą technologiczną usytuowaną pomiędzy ulicami Miętową i Ostową Północną.

W trakcie realizacji  z kolei jest budowa chodników i ścieżek rowerowych wzdłuż biegnącej wschodnim skrajem osiedla ulicy Sułowskiej. Planowany termin oddania inwestycji do  ruchu to sierpień 2018 roku. Ponadto przygotowana już została dokumentacja dla przebudowy położonej z drugiej strony osiedla ulicy Pełczyńskiej. Tu również pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe. Inwestycja powstanie w terenie  w latach 2019–2020.

Po oddaniu do ruchu w grudniu 2017 roku  drogi S-5 i przejęciu przez tą drogę  znacznej części ruchu z ulicy Sułowskiej został skorygowany program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Sułowska–Księgarska poprzez wydłużenie światła zielonego na wyjeździe z ul. Kominiarskiej. Zdecydowanie poprawiły się w ten sposób warunki wyjazdu z osiedla Widawa. Przygotowany jest też już do wdrożenia projekt częstszego otwierania światła zielonego dla skrętu w lewo z ulicy Pełczyńskiej w ulicę Księgarską i wyjazdu z ulicy Księgarskiej, co w dalszym stopniu usprawni obsługę osiedla.

Celem oceny wpływu otwarcia drogi S-5 na ruch kołowy w rejonie osiedla dokonano pomiarów  ruchu dla szczytu porannego (w godzinach 7.15 – 8.15) na ul. Sułowskiej i Pełczyńskiej. Pomiary przeprowadzono w dniach 30 i 31 stycznia 2018 roku., tj. po miesiącu od uruchomienia nowej trasy. Pomiary wykazały odpowiednio 45-procentowy i 30-procentowy spadek natężenia ruchu na w/w drogach w stosunku do stanu przed otwarciem drogi S-5. Ponowne pomiary ruchu przeprowadzono w tych samych godzinach w dniu 9 maja 2018 roku. Pomiary  wykazały dalszy spadek natężenia ruchu na ulicach Sułowskiej i Pełczyńskiej. Na ul. Sułowskiej ruch spadł o 52% w stosunku do ruchu sprzed otwarcia S-5, natomiast na Pełczyńskiej o 32%. Tym samym  straciło na atrakcyjności dla tranzytu połączenie ulicy Sułowskiej i Pełczyńskiej wzdłuż AOW oraz penetrowanie przez tranzyt osiedlowych uliczek Widawy.

  Więcej informacji w pełnej wersji raportu – tutaj:

raport z konsultacji społecznych poświęconych organizacji ruchu na osiedlu Widawa

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl