We Wrocławiu od maja 2015 roku na terenie Starego Miasta i Ostrowa Tumskiego obowiązuje Park Kulturowy. To obszar, gdzie precyzyjne regulacje prawne, określają zarówno umieszczanie nośników reklamowych i nośników informacji wizualnej, jak i szyldów czy tablic. Z centrum zniknęły nie tylko reklamy zasłaniające elewacje budynków, ale także przyczepy reklamowe parkujące na chodnikach. Plakaty i ogłoszenia można naklejać na słupy reklamowe. Dodatkowo można korzystać z nośników reklamowych typu „city light”.
Takie same zasady dla całego miasta?
Uchwała Krajobrazowa Wrocławia to kolejny krok w porządkowaniu przestrzeni publicznej Wrocławia. Jej zapisy będą obowiązywać na terenie całego miasta. Oczywiście przepisy dotyczące szyldów i reklam, małej architektury i ogrodzeń (do jakich upoważniła nas tzw. ustawa krajobrazowa) nie będą powieleniem regulacji z obszaru parku kulturowego.
Zróżnicowane obszary urbanistyczne na terenie miasta wymagać będą odpowiednio opracowanych zapisów dostosowanych do ich funkcji i charakteru. Jednak już dziś wiemy, że same zapisy (zakazy, ograniczenia czy dopuszczenia) to jeszcze nie wszystko. To dopiero wstęp do działań porządkujących aktualny stan.
Treść uchwały zależy od ciebie
Projekt uchwały chcemy przygotować razem z mieszkańcami, przedsiębiorcami, zarządcami nieruchomości i deweloperami. Im większe będzie wasze zaangażowanie w trakcie konsultacji ŁAD między budynkami, tym lepszy efekt uda się nam osiągnąć. By pokazać problem zaśmiecenia przestrzeni publicznej przez reklamy przygotowaliśmy galerię zdjęć z Wrocławia.