wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:10

wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Wyższe ceny za abonamenty parkingowe? Radni zdecydują jutro na sesji

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Oszustwa internetowe

Powrót oszustw na „niedostarczoną paczkę”. Sprawdź, jak nie dać się oszukać

Data publikacji: Autor:

| aktualizacja:

Okres tuż przed Bożym Narodzeniem, a potem poświąteczne wyprzedaże to intensywny czas dla firm kurierskich. Niestety również dla cyberprzestępców, którzy skutecznie wykorzystują okołoświąteczne zamieszanie. Właśnie wtedy rośnie liczba oszustw internetowych. Jednym z nich jest to na „nieodebrana paczkę”.

Reklama

Okres okołoświąteczny to czas największego ruchu w sklepach, również internetowych. Niestety to również żniwa dla przestępców internetowych, którzy wykorzystują okazję, jaką jest nasz pośpiech i roztargnienie. Okazuje się, że w tym czasie nawet dwukrotnie wzrasta liczba oszustw w cyberprzestrzeni. Według danych zespołu CERT Polska, działającego w instytucie NASK, blisko 30 proc. wszystkich zgłoszeń z ubiegłym roku zanotowano właśnie w grudniu. Wiele z nich to tzw. oszustwa paczkowe.

Przez pośpiech i nieuwagę można dużo stracić

Jak twierdzi Iwona Prószyńska, ekspertka NASK z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury, oszustwa paczkowe są szczególnie częste w okresie okołoświątecznym, kiedy większość z nas intensywnie korzysta z usług firm kurierskich.

Cyberprzestępcy doskonale wykorzystują nasz pośpiech i nieuwagę, podszywając się pod te firmy, by wyłudzić np. dane logowania do bankowości, a tym samym ukraść nasze pieniądze.
Iwona Prószyńska

Oszukać „na paczkę” najłatwiej przed świętami

Przed świętami oszuści chętnie wykorzystują motyw „niedostarczonej paczki”. Informacja o takim obrocie spraw elektryzuje nas, bo oznacza, że ktoś z bliskich może nie dostać prezentu.

Tym łatwiej wpaść w pułapkę oszustów, gdy komunikacja wygląda wiarygodnie i sugeruje pilne działanie. Najczęstsze oszustwa paczkowe to fałszywe SMS-y lub e-maile, które informują o rzekomej niedopłacie za przesyłkę albo o konieczności uzupełnienia danych adresowych. Kierują one do stron, które są łudząco podobne do serwisów firm kurierskich. Strony te tworzą przestępcy, by – gdy się już na nich znajdziemy wydobyć od nas dane naszej karty płatniczej lub login i hasło do bankowości internetowej.

Przed atakami cyberprzestępców można się obronić

W okresie okołoświątecznym warto zachować szczególną ostrożność nie tylko wtedy, gdy dostajemy informację o „niedostarczonej paczce”, ale również przy wszystkich podejrzanych wiadomościach. Jak się zatem bronić przed cyberprzestępcami?

  • Weryfikuj nadawcę wiadomości. Sprawdzaj, czy e-maile i SMS-y pochodzą z oficjalnych adresów lub numerów. Jeśli masz wątpliwości – skontaktuj się w inny sposób z firmą, bankiem, platformą, która rzekomo wysłała ci wiadomość.
  • Uważaj na linki w podejrzanej wiadomości - mogą przekierować cię na stronę, która wygląda znajomo, ale jest fałszywa i może służyć, aby wyłudzić od ciebie dane. Jeśli masz wątpliwości, zawsze wchodź na stronę firmy samodzielnie, wpisując adres w przeglądarce.
  • Weryfikuj adres strony szczególnie, gdy masz tam podać dane. Przestępcy często korzystają z adresów podobnych do prawdziwych.
  • Zwracaj uwagę na szczegóły. Błędy językowe lub nieprofesjonalny wygląd wiadomości to często oznaka oszustwa.
  • Nie podawaj danych wrażliwych. Nigdy nie udostępniaj loginów, haseł ani danych karty płatniczej w niezweryfikowanych miejscach.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama